Gå til innhold

Organiseringsprogram for gamle bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På dette området er det veldig mye å velge i.

- iPhoto følger med de fleste maskiner fra Apple.

- Google Picaza. Gratis, enkelt og greit. Funker på windows, os x og linux

- Photoshop Elements (billig) eller Adobe Album (gratis)

- Adobe Bridge følger med mange Adobe applikasjoner, eller kan kjøpes seperat

- Adobe Lightroom er suverent for større arkiver, rundt tusenlappen

Samtlige støtter tags og exif. Noen har ekstra funksjoner i form av en intern database eller metadata i egen fil.

Lenke til kommentar
- Adobe Lightroom er suverent for større arkiver, rundt tusenlappen
Studentversjonen av LR koster vel rundt tusenlappen, men vanleg versjon koster det dobbelte.

Ja, det stemmer vel. Men alle privatpersoner får vel kjøpe studentversjon gjennom en fotoklubb?

Studentlisens er vel riktigere å si. Programvaren er jo den samme.

Endret av roylevi
Lenke til kommentar
Studentversjonen av LR koster vel rundt tusenlappen, men vanleg versjon koster det dobbelte.

IDimager Pro utgaven koster vel noe slikt, enten du er student eller ikke. Du kan også velge en SQL utgave (samme pris) dersom du vil.

Den Pro utgaven jeg kommer til å kjøpe, kan også ha basen på en NAS, slik at den er oppdatert uansett hvilken pc du går inn på.

Mulig Lightroom kan dette også?

Slik jeg har erfart Adobe, så vil de lage sine egne stier.

Lenke til kommentar
Den Pro utgaven jeg kommer til å kjøpe, kan også ha basen på en NAS, slik at den er oppdatert uansett hvilken pc du går inn på.

Vet du hvordan ytelsen er på dette? Er det et brukbart alternativ til photostation i mindre miljøer?

Mulig Lightroom kan dette også?

Bildene kan ligge på NAS eller annen nettverkslagring men katalogen/databasen må derimot ligge på lokal disk. Dette gir god ytelse, men ingen automatisk oppdatering av endringer mellom pc'er.

Jeg ser for meg at et større miljø vil kjøre ferdige bilder videre til photostation etter de er behandlet i lightroom.

Lenke til kommentar
Vet du hvordan ytelsen er på dette? Er det et brukbart alternativ til photostation i mindre miljøer?

Jeg kjenner ikke photostation, så pass!

Jeg har både NEF filene og selve databasen på min NAS. Nå har min Maxtor NAS tippet over middagshøyden, men jeg vil ikke klage på farten. Jeg regner med at med at rene jpeg filer vil øke hastigheten, ettersom den bruker jpeg delen i NEF filene hos meg.

Programmet gir også direkte kopling mot flickr og flere slike alternativ, men jeg har ikke rukket stort mer enn å organiserer NEF bildene fra 2008 enda. Jeg har også prøvd litt med å editere et bilde, f.eks lage ramme, for så å lagre dette som en versjon av orginalen.

På den måten kan du ha mange versjoner av et bilde, men basen holder orden på dem.

Basen kan også håndtere andre filer, f.eks word filer, men slike filer får ikke forhåndsvisning. Ellers skal det vist være få begrensninger.

Jeg ser for meg at et større miljø vil kjøre ferdige bilder videre til photostation etter de er behandlet i lightroom.

Jeg editerer alle mine bilder i Capture NX2. Den editeringa som jeg eventuelt skal gjøre i IDimager, er kun for portefolios.

Her kan du se mer om programmet. Jeg så mange som anbefalte dette som et av de beste DAM programmene på Nikon Cafe, .....og jeg begynner å like det veldig godt.

(ps! jeg ser f.eks at jeg i 2008 kun tok 1 bilde med ISO 250 :))

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke photostation, så pass

Om du skyter med Nikon så tror jeg det følger med en liten utgave med alle Nikon kamera. Det heter visst FotoWare FotoStation, ikke PhotoStation som jeg feilaktig skrev tidligere.

Det er en norskutviklet applikasjon for håndtering av store bildearkiv. Benyttes blant annet av flere store mediehus i Norge.

Nettavisen har f.eks. nylig lagt over til denne løsningen:

http://www.journalisten.no/story/56161

Endret av roylevi
Lenke til kommentar

Ok - men jeg har ikke (tror jeg) kjøpt nytt kamera i Norge siden 1973 :) så det kan vel være grunnen til at jeg ikke kjenner det!

edit - det er nok et eller 2 unntak når jeg tenker etter, men ikke i "digital" tid.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...