Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta streiker (som regel)

Anbefalte innlegg

bare lurer litt på åssen pcn takler at den ikke blåser ut luft bak lengre, vil jo ikke at cpu/gfx skal bli varmt pga dårlig utlufting

Den burde nok få stå i fred ja.

Snålt at den nye vifta ikke fungerer heller.

Er tom for ide`er.

Vet ikke om den linken du henviser til vil passe i ditt kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et viktig spørsmål jeg ikke ser at du svart på: Er vifta koblet til strømforsyningen eller til hovedkortet? Om den er koblet til hovedkortet kan BIOS justere farten på vifta etter temperatur. Dog kan disse store viftene kreve mer strøm enn mer "vanlige" vifter, sånn att de rett og slett ikke "orker" å snurre rundt. Løsningen på dette er da enten å skru av denne viftestyringen i BIOS eller å koble viftene til strømforsyningen!

Lenke til kommentar

Oi, svarte jeg ikke på det, hmm, den er tilkobla strømforsyning med en kontakt som det står "Case fan only"

en identisk en går til den andre vifta i siden, og har prøvd å bytte på de 2, men ikke noe forskjell..

å koble disse til strømforsyningen betyr å ta å koble til en slik kontakt som går inn i cdrom f.eks?

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

Kan hende det er den tilkoblingen du bruker som er dårlig da.

Om du kobler viften direkte til en av de Molex-kontaktene som brukes til CD-ROM og lignende vil du jo se om viften virker direkte. Det er sort og gul som er 12V med pluss på gul.

Vet ikke om det er samme type plugg du har på viften, eller om det er en ganske liten med 2 eller 3 hull på?

Nettulf

Lenke til kommentar

vel, å koble til en ordentlig molex kontakt og ikke en "case fan only" kontakt hjalp, da var det full fart i vifta, kanke huske at det har vært så mye fart i den noen gang engang:P

nå bråker den for mye, og siten jeg ødela viftekontrolleren istad så trenger jeg en ny en, noen som har en og kan sende i post som brev? ;P

Lenke til kommentar
vel, å koble til en ordentlig molex kontakt og ikke en "case fan only" kontakt hjalp, da var det full fart i vifta, kanke huske at det har vært så mye fart i den noen gang engang:P

nå bråker den for mye, og siten jeg ødela viftekontrolleren istad så trenger jeg en ny en, noen som har en og kan sende i post som brev? ;P

jaja.

Bra du fikk d til :)

De ledningene du klippet kan loddes paa igjen.

Fikk inntrykk at du hadde sjekka vifte-kontakten,saa beklager at jeg ba deg klippe kabelen til regulatoren. :(

Lenke til kommentar

det går bra ang kontakten ;) ikke føl deg skyldig, hadde prøvd andre kabler, men bare "case fan" only kontakter, prøvde aldri med en som gikk til f.eks cdrommen :p

men, de kan jo loddes på, men saken er: jeg har ikke loddebolt, ei vet jeg hvem av de 2 kablene som skal hvor på den viftekontrolleren :p

Lenke til kommentar
noen med samme kabinett som please kan ta bilde av åsen det skal være? :p får kanskje lånt meg loddebolt og loddetinn, gikk 2 mnd såvidt på elektro og lodda litt, hvis jeg ikke husker galt var det ikke sååå vanskelig

Ett fett hvordan du plasserer ledningene.de er like..

Hvis du husker hvor de var fra start er det lett.

Lenke til kommentar

Om det er forskjellige farger på ledningene der du klippet av regulatoren, burde det være greit å finne ut hvordan den skal kobles. Bare koble sammen de samme fargene igjen.

Om regulatoren skulle være kaputt, kan du som en midlertidig løsning koble den til sort/rød ledning på en 4-pins molex kontakt igjen. Der er det bare 5V, og viften vil gå veldig sakte.

Kan på enkelte vifter være litt for lav spenning til at den vil starte, da må du bare koble den fra igjen så den ikke brenner opp.

Men som noen sier her, et bilde av tingene kan hjelpe.

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...