Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifta streiker (som regel)

Anbefalte innlegg

Ok, har http://www.pcstation.pt/images/APLUS_CASE_TWIN_ENGINE_1.jpg det kabinettet med 2x 250mm vifter, 1 i front og 1 på siden, rett etter nyttår begynte vifta forann å krangle, den gikk rundt litt, så stoppa den, og slik fortsatte den å gjøre, til slutt slutta den å gå rundt helt, og nå kanskje 1 gang i uka virker den og trekker inn luft og kjøler ned diskene mine igjen, har prøvd å bytte med en ny 250mm vifte, men samme problem, har sterk nok PSU så ikke det som er problemet, akkurat nå går vifta, men den har ikke gått på over 1 uke nå, noen som har peiling på hva som kan være galt? har prøvd med strømkontakta til side-dørs-vifta, og samme problem med den ledningen..

håper noen kan hjelpe meg

edit: http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...0&cat3_no=2 hk jeg har hvis det har noe å si..

Endret av Zaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh Litt dumt spørsmål men har viften din Molex kontakt eller en slik liten kontakt man kan plugge rett på hovedkort ?

Molex er den store som man "brukte" før til harddsiker og slikt, mange vifter har den lille typen som man plugger rett på hovedkortet. hvis så er tilfelle kan man i mange tilfeller regulere hastighet i bios.

molex kontaktene må man passe litt på, ikke alle som har så god kvalitet slik at må passe på at alle lederne har kontakt, fort gjort at en av lederne "løsner" slik at det ikke blir kontakt. Vel er nå min erfaring i allefall. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar

Hei.

Har samme kabinett bare sort.

Er nok regulatorene til disse viftene som er dårlig..

Selv har jeg fjernet regulatorene,klippet de 2stk ledningene som går regulator,koblet de sammen. ok.viftene går da på fullt.men pytt pytt..

Hvis du fremdeles har garanti på den så lukter det retur.

Lenke til kommentar

var vel sommern 07 jeg fikk kabbet fra komplett, men bestilte via broren til dama så blir knot å ordne retur kanskje, uans, jeg hakke mye peiling på regulatorer og ledninger og slikt, tør ikke å klippe de ledningene og fikse det selv..

hmm, vurderer kjøpe http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36261 noe slikt bare for å få kjølt ned diskene, med mindre noen med skikkelig peiling befinner seg i østfold da;P

Lenke til kommentar

Du kjenner ingen som kan litt om elektro? Hvis ikke kan du ta av fronten,når den er av så ser du ett feste til en 12cm vifte i front for harddisk plassen. denne er innfelt slik at du får på fronten med 25cm viften på plass igjen.

Kansje litt dårlig forklart?..

Lenke til kommentar
vet hva en regulator er^^ men kan så lite om elektronikk og ordning med ledninger, åssen skal jeg skjøte de sammen? fjerne plastikk fra ledningene og så tvinne de og teipe med el-teip?

Det beste er selvfølgelig å lodde de med loddebolt og tinn, og så ta krympestrømpe utenpå for å isolere.

Men i nøden funker det å avisolere ca. 2cm på endene, og tvinne de godt sammen med tape utenpå. Er jo ikke store strømmen som går i en vifte.

Problemet er jo som noen har nevnt at viften da vi gå på full guff, og blir gjerne litt mere støy da.

Nettulf

Lenke til kommentar
vet hva en regulator er^^ men kan så lite om elektronikk og ordning med ledninger, åssen skal jeg skjøte de sammen? fjerne plastikk fra ledningene og så tvinne de og teipe med el-teip?

Helt riktig :thumbup:

Det er 2stk ledninger som går innpå regulatoren,klipp disse så nærmt regulator som mulig,skjøt de sammen. isoler skjøt med elektroteip.

Hvis du har problem med begge viftene så gjør du det samme med regulator nr2.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Helt riktig :thumbup:

Det er 2stk ledninger som går innpå regulatoren,klipp disse så nærmt regulator som mulig,skjøt de sammen. isoler skjøt med elektroteip.

Hvis du har problem med begge viftene så gjør du det samme med regulator nr2.

Lykke til :)

Hvis du fremdeles har problem med viftene etter dette,så er det kansje brudd på ledning(lett å sette ledningen i klem når sidedøra taes på..sjekk også den 4pins kontakten til vifta).

Lenke til kommentar

sikkert ikke så lurt, men nå nettopp når den stoppa tok jeg en finger under kabiettet(er hull likemed vifta) og dytta litt på bladet, da starta den opp i kjappere hastighet enn ved pc-oppstart, men høres ut som den varierer litt i hastighet, hmmm..

edit:

12.27 starta vifta

13.36 skrudde led lysa seg i litt under 1 sekund elns :p

13.37 stoppa vifta helt, men led lysa lyser

edit2 : den går IKKE på full hastighet når den går, veldig skjeldent

edit3 : 13.39 prøver den å starte vifta, går dårlig

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

altså, har prøvd med en annen 250mm vifte, samt kontaktene fra sidevifta som jeg vet virker, jaja, får vel ta 120mm vifta jeg har baki pcn og sette forann....

vet ikke hvor lenge jeg orker krangle med denne vifta...

hadde jeg hatt bedre økonomi skulle jeg kjøpt meg nytt kabinett da jeg aldri har vært fornøyd med dette:P

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...&plid=36261 evt. en slik så jeg får kjøla ned diskene

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...