Wollan Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei! Har deltidsjobb i helgene og regner med å tjene opp mot 40 000 kroner dette året. Jeg har da frikort og er 17 år gammel. Saken er den at jeg vurderer å skaffe meg sommerarbeid siden jeg ikke skal jobbe så mye i deltidsjobben i sommer. Om jeg feks. tjener 30 000 på sommerjobb i sommer, så er jeg samlet sett langt over frikort grensa når året er omme. Må jeg betale skatt av disse kronene opp mot 40 000? Vet at jeg må betale skatt når de er over grensa. Hvor mye kan jeg i så fall regne med å betale av? Takker for svar. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei! Har deltidsjobb i helgene og regner med å tjene opp mot 40 000 kroner dette året. Jeg har da frikort og er 17 år gammel. Saken er den at jeg vurderer å skaffe meg sommerarbeid siden jeg ikke skal jobbe så mye i deltidsjobben i sommer. Om jeg feks. tjener 30 000 på sommerjobb i sommer, så er jeg samlet sett langt over frikort grensa når året er omme. Må jeg betale skatt av disse kronene opp mot 40 000? Vet at jeg må betale skatt når de er over grensa. Hvor mye kan jeg i så fall regne med å betale av? Takker for svar. Om du har frikort betaler du 50% skatt for det du tjener over 40 000. Du må selv regne på når det lønner seg å ha frikort eller ikke, i forhold til hvilken trekksprosent du ville fått. Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hei! Har deltidsjobb i helgene og regner med å tjene opp mot 40 000 kroner dette året. Jeg har da frikort og er 17 år gammel. Saken er den at jeg vurderer å skaffe meg sommerarbeid siden jeg ikke skal jobbe så mye i deltidsjobben i sommer. Om jeg feks. tjener 30 000 på sommerjobb i sommer, så er jeg samlet sett langt over frikort grensa når året er omme. Må jeg betale skatt av disse kronene opp mot 40 000? Vet at jeg må betale skatt når de er over grensa. Hvor mye kan jeg i så fall regne med å betale av? Takker for svar. Om du har frikort betaler du 50% skatt for det du tjener over 40 000. Du må selv regne på når det lønner seg å ha frikort eller ikke, i forhold til hvilken trekksprosent du ville fått. Sikker på at dette stemmer? 50% er sinnsykt mye da. Har du noen kilder her? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det stemmer. http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...;epslanguage=NO "Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet." Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Det stemmer. http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...;epslanguage=NO "Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet." Okey, er det ingenting annet jeg kan gjøre i en slik sitasjon som jeg er i nå da? Kjipt å tenke på at halvparten av lønna går til staten... Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Okey, er det ingenting annet jeg kan gjøre i en slik sitasjon som jeg er i nå da? Kjipt å tenke på at halvparten av lønna går til staten... Husk at det du betaler for mye i skatt får du igjen til neste år når skatteoppgjøret kommer. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp Det er bare å levere nytt skattekort. Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp Det er bare å levere nytt skattekort. Men har en ikke tilgang på bare ett frikort i året? Lenke til kommentar
mhogseth Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp Det er bare å levere nytt skattekort. Men har en ikke tilgang på bare ett frikort i året? Jo, men dersom du bestiller et vanlig skattekort når du ser du nærmer deg frikort grensen og da gir det til arbeidsgiver vil du få den trekkprosenten som står der i stedet for de 50%. Forøvrig vil trekkprosenten(du evt får dersom du trenger skattekort) stige jo lengre ut i året vi kommer. Lenke til kommentar
Wollan Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp Det er bare å levere nytt skattekort. Men har en ikke tilgang på bare ett frikort i året? Jo, men dersom du bestiller et vanlig skattekort når du ser du nærmer deg frikort grensen og da gir det til arbeidsgiver vil du få den trekkprosenten som står der i stedet for de 50%. Forøvrig vil trekkprosenten(du evt får dersom du trenger skattekort) stige jo lengre ut i året vi kommer. Okey, skjønner. Men jeg må ikke betale skatt av frikortpengene, bare de som er over ikke sant? Lenke til kommentar
O_K Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Uansett er det lurt å be om et ordenlig skattekort med en gang. Da kan du kanskje betale 7% hele året, istedenfor å ikke betale noe, og så plutselig måtte betale 50% i november og desember. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå