Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan skolen konfiskere mobilen?

Dr. Chaos

Anbefalte innlegg

Altså, i dag ringte telefonen min i timen (glemte å skru den på lydløs, et enkelt tilfelle). Vi har en regel som tilsier at foreldrene må hente den etter skoledagens slutt. Er dette lovlig gjort av skolen? Jeg synes i hvert fall det er usaklig at foreldrene må hente telefonen, samt at ikke jeg kan hente den. Det er jo tross alt en personlig gjenstand, og den kan være ganske viktig i den forstand at jeg noen ganger bli kontaktet av mine foresatte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gangene de har skjedd med meg, å læreren vil ha telefon inn. Så nekter jeg å gi den, å legger den i sekken. Ellers så gir jeg den, å låner telefon til en kamerat å driver å ringer den.

Ellers kan de ikke tvinge deg til å gi deg telefon, men du kan få en anmerkning.

Lenke til kommentar

Når gikk skolens reglement over norgeslov?

Altså, jeg kan gi de telefonen, eller så kan jeg nekte å gi læreren telefon. Men de har ikke lov å ta den fra meg, de vil jeg kalle tyveri.

Men uansett, jeg har egentlig aldri fått noen problemer med å nekte å gi fra meg telefonen.

Lenke til kommentar
Spørsmål litt på siden: Hvis du for eksempel legger mobilen i sekken/vesken/lommen og bare ignorerer læreren. Kan han da begynne å grave rundt for å få tak i mobilen?

Ikke det at det er en aktuell problemstilling. :D

EAEHAHEAH. Jeg lo godt nå. Fordi akkurat det gjorde gamle lærern min når en kompis i paralell-klassen min ikke ga han mobilen. :p De blei ganske hissige begge to, men kompisen min "vant". :D

Lenke til kommentar

Om du klager for noe så lite, så burde du være glad du ikke går på skoeln min. Om man blir tatt fra telefonen her (fler enn to ganger), så får man to dagers detention, samt at telefonen kan hentes ut den påfølgende mandag, av foreldre. Om man så blir tatt fra telefonen på en onsdag, så må man serve detention på torsdag, og mandag (da man ikke har detention på fredager). Så kan telefonen hentes ut den påfølgende mandag. DET er ille, mener jeg :p Norske skoleeveler klager alt for mye på ingenting.

Lenke til kommentar

på skolen vår driter lærerene i om mobilen lager lyd. De bare later som de ikke hører det. bruker mobilen til mp3(øreplugger) i timen så det var vell andre boller enn din skole martinF

men til saken: Hvis du nekter å gi telefonen kan ikke læreren bare ta den? Da må de straffe deg på andre måter enn tyveri.

Lenke til kommentar
Om du klager for noe så lite, så burde du være glad du ikke går på skoeln min. Om man blir tatt fra telefonen her (fler enn to ganger), så får man to dagers detention, samt at telefonen kan hentes ut den påfølgende mandag, av foreldre. Om man så blir tatt fra telefonen på en onsdag, så må man serve detention på torsdag, og mandag (da man ikke har detention på fredager). Så kan telefonen hentes ut den påfølgende mandag. DET er ille, mener jeg :p Norske skoleeveler klager alt for mye på ingenting.

Det var slemt ... !

Men ærleg talt forstår eg ikkje skulen sitt problem her. Det er jo berre å sette den på lydlaus, skulle ein vere så uheldig at den ringer. Om ein byrjar å sende tekstmeldingar eller spele spel i timen, er det større grunn for sanksjonar.

Mobil er gjerne avtalebok, og diverse andre ting i tillegg til telefon. Og når ein først er avhengig av mobil, så er ein nettopp avhengig - og klarer ikkje å fungere utan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...