Carpe Dam Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Som overskriften sier så tenker jeg altså på å lage en viftestyring. Dessverre er det eneste jeg har av tanker foreløpig dette: Den skal ha styring på 4 vifter. Festes i ekspansjonsspor bake (typ PCI-spor). Ikke LED's. Effekten på viftene skal forandres med skruknotter som stikker ut på baksiden. Den skal altså være et "viftestyringskort". Planen er å lage det til på en PCB. Input blir Molex, output blir vanlige trepins viftekontakter. Er det noen som har innspill og/eller kan hjelpe meg med hvordan jeg bør gjennomføre dette? (Har ikke bråhast, men er greit å få det gjort) Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei. Om du kikker litt lengre ned på siden her i Elektronikk, er det en lignende tråd om dette. "Hvordan lage viftestyring" Der er det vel og merke styring av 7 vifter i samme hastighet, men man kan enkelt lage om kretsen for å styre flere vifter separat. Nettulf Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg leste den nå (har for så vidt lest den tidligere óg) og det var gresk-russisk for meg. Jeg tenker å bruke Noctua-vifter på 1.2 watt eller hva det var. Vil det være en grei løsning å få tak i potmetere som klarer den effekten? Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Går fint å bruke kraftige potentiometre som kan regulere viftene direkte, men du vil da få en del tap i form av varme. Må også velge verdi på potentiometeret slik at viftene får nok spenning til å starte. Og potmeter som tåler en par watt koster normalt en del mere enn vanlige. Du burde vurdere å ta et kurs i gresk/russisk..... Nettulf Lenke til kommentar
space17 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Noe av det enkleste å lage/få tak i som er litt "ordentlig", er trolig å lage reguleringskretser med såkalte "low dropout" linjære regulatorer. F.eks. LM1084, LM1085, LM1086 eller LM2941 som bl.a. finnes hos www.futurlec.com. Linjære regulatorer er enkle å ha med å gjøre men har 2 ulemper mot swtichmode regulatorer: De er oftest litt mindre effektive = litt mer varmetap, og maks utgangsspenningen er litt lavere enn inngangspenningen. Men for ditt prosjekt har ingen av disse faktorene stor betydning. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå