Gå til innhold

Server

daahl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En server kjennetegnes vel heller med hva slags tjenester som kjører på den, enn hva slags maskinvare den kjører på. Kan godt ha en server med et gammalt klassisk hovedkort av mindre imponerende dimensjoner... Det hele koker ned til hvor stor last server'n skal tåle. Skla det bare være en liten greie, så er det ikke mye maskinvare du trenger. En gammal P3-450 kan fint bli en game-server(med en del ram), filserver (om du setter inn litt disker) eller en veldig kurrant web-server...

Lenke til kommentar

Holder som oftest med et vanlig HK. Skal du ha den til hjemmebruk eller til et sted med under 15-30 brukere, vil jeg anbefale å investere i et alt i ett Hovedkort(med integrert skjermkort og Lan), og en del ram, helst 512 +. Hva minne da anngår ville jeg heller valgt 2 minnebrikker på 256 hver, da det blir raskere. Vil også anbefale P4, enten 2,0 eller 2,4 da disse er veldig stabile.

Lenke til kommentar

Web og mail krever lite, så sant du ikke har usannsylig mange avanserte database-oppslag og sånt i sidene dine. Så her går alt bra. Har en boks oppe på skolen, en P-133 med 32MB ram og Debian ... går greit egentlig til ikke så altfor mange brukere om gangen.

En kammerat bruker en dual P-100 ... som server ting og tang på web uten problemer.

Det jeg ville gjort var å få tak i en gammal P3-450 elr.no og minst 256MB ram ... den er sterk nok til en god del trafikk, men likevel kald nok til å kjøre med minimalt av vifter. Ikke koster dem så mye heller.

Når det gjelder lagringsplass, så er det bare å smekke inn et par disker. Om du ikke er ekstremt avhengig av ENORM båndbredde, så er det bare å finne seg en billig disk og et billig nettverkskort. Om du derimot skal ha litt mer kraft, så kan et par raske disker (7200rpm/8MB cache) + et nettverkskort med TCP & IP checksum offload .. kanskje et 1000Mbit. MEN det skal mye til for å forsvare prisen ... du skal flytte mange og store filer for at det skal være noe vits. 100Mbit med billig nic og disk holder i 99,9% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Xeon har også alltid hatt fullspeed cache, så en P3 som ikke er coppermine vil den banke ganske bra.

Er det ikke overkill med nye disker + nic i gamle maskiner?

Hvor høy overføringshastighet får du på en p3 3-400 ?

P3 400MHz? Har jeg gått glipp av noe i "cpu historien" her eller? :lol:

Til Mail (exchange?) og web holder det med en P-II/P-III CPU. Med litt RAM (256+++)

Lenke til kommentar
Det jeg ville gjort var å få tak i en gammal P3-450  

Når det gjelder lagringsplass, så er det bare å smekke inn et par disker. Om du ikke er ekstremt avhengig av ENORM båndbredde, så er det bare å finne seg en billig disk og et billig nettverkskort. Om du derimot skal ha litt mer kraft, så kan et par raske disker (7200rpm/8MB cache) + et nettverkskort med TCP & IP checksum offload .. kanskje et 1000Mbit.

Det var dette jeg siktet til. Kraftige disker + GB Nic på en p3 450.

Vil ikke det være ganske overkill.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...