Gå til innhold

Eksternt skrivebord windows-ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil nesten alltid trenge å port-forwarde, men det kan jo hende at routeren er satt opp med upnp og at enkelte programmer kan utnytte dette eller har en form for NAT punch-through. Har dog ikke inntrykk av at det er vanlig for denne type tjenester, men du får bare prøve...

Lenke til kommentar
Du vil nesten alltid trenge å port-forwarde, men det kan jo hende at routeren er satt opp med upnp og at enkelte programmer kan utnytte dette eller har en form for NAT punch-through. Har dog ikke inntrykk av at det er vanlig for denne type tjenester, men du får bare prøve...

Kan jo alltids nullstille router (fikk default passord fra telenor når jeg ringte) hvis jeg absolutt er nødt, men vil helst slippe da det garantert blir masse ekstra jobb for meg å sette ting opp igjen.

Ville bare ha mulighet til å fjernstyre / overvåke begge systemene vi har på huset fra samme klientmaskin (vi har 2 HELT separate systemer/nettverk).

Lenke til kommentar
Ligger disse to serverne på samme nett?

Har du kontakt med den ene?

Da kan du jo koble deg til den ene som så kobler seg til den andre, litt delay blir det da, men men

De ligger på helt separate nettverk. 1 på et 4mbit shdsl-basert vpn-nett til en annen lokasjon (og med internett-tilgang "derfra"), og den andre på et "vanlig" internt nettverk med adsl ut mot verden.

Arbeidsstasjonen min ligger på det vanlige nettverket, men det hadde vert kjekt å kunne overvåke det andre nettverket også uten å enten sette opp en maskin til, eller å flytte seg til et annet kontor.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Du kan også legge til rdesktop pakken, da bruker du windows innebygde remote desktop.

Funket fint den, men jeg trenger tilgang den andre veien, altså sitte med en windowsmaskin og få tilgang til en linuxmaskin...

Prøvd ssh, eller?

Lenke til kommentar
Ta en titt på NoMachine.

Har nettopp installert dette (gratisutgaven) på ubuntumaskinen, men hvordan i heite huleste er det jeg bruker det?

Du trenger en klient til Windowsmaskinen også. Da skal det bare være å koble til som en vanlig vnc/rdesktop-session (bare at nomachine/nx er mye kjappere)

Må jeg gjøre noe utover å installere programvaren? Hvordan konfigurerer jeg brukernavn/passord?

xrdp kan vel lage en rdp-server på Linux. Eller du kan sette opp en vnc server ved hjelp av de innebyggede verktøyene. Krever dog at du har en vnc klient på Windows maskinen også.

Men ssh (putty + xming) er beste løsningen imo.

Mulig jeg er en større n00b på dette området enn jeg egentlig vil inrømme, men hva er ssh?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...