Kamikazesmurf Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) heisann! Har akkurat satt opp en server med ubuntu 8.10, og lurer på hvordan jeg får tilgang til eksternt skrivebord fra en windowsmaskin utenfor lokalnettet? prøvde med "logmein" gjennom wine, men det funket ikke... Endret 4. februar 2009 av Kamikazesmurf Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 VNC funker fint, men trur at 8.10 har en funksjon innebygd. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Det er en funksjon her på linuxmaskinen jo, og den er aktivert. Men hva skal jeg bruke / taste inn på windowsmaskinen? Har prøvd med ekstern-ip i "remote desktop" med det funket ikke... Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Må jo da ha en klient på windows maskinen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ta en titt på NoMachine. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Skaff deg en VNC klient på maskinen du skal kople til fra. I tillegg må du forwarde porten VNC benytter i routeren din. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Du kan også legge til rdesktop pakken, da bruker du windows innebygde remote desktop. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Skulle helst hatt noe som ikke trenger port-forwarding i det hele tatt, da det viser seg at ingen aner brukernavn / passord til routeren Skal teste "No Machine" da det ser ut som en variant av LogMeIn som vi bruker på noen windowsmaskiner fra før. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Du vil nesten alltid trenge å port-forwarde, men det kan jo hende at routeren er satt opp med upnp og at enkelte programmer kan utnytte dette eller har en form for NAT punch-through. Har dog ikke inntrykk av at det er vanlig for denne type tjenester, men du får bare prøve... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Du vil nesten alltid trenge å port-forwarde, men det kan jo hende at routeren er satt opp med upnp og at enkelte programmer kan utnytte dette eller har en form for NAT punch-through. Har dog ikke inntrykk av at det er vanlig for denne type tjenester, men du får bare prøve... Kan jo alltids nullstille router (fikk default passord fra telenor når jeg ringte) hvis jeg absolutt er nødt, men vil helst slippe da det garantert blir masse ekstra jobb for meg å sette ting opp igjen. Ville bare ha mulighet til å fjernstyre / overvåke begge systemene vi har på huset fra samme klientmaskin (vi har 2 HELT separate systemer/nettverk). Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hva med å styre det ene systemet med det andre? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Hva med å styre det ene systemet med det andre? Er jo stort sett det jeg er ute etter... Vil overvåke 2 forskjellige servere fra en windowsterminal på det ene nettverket Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ligger disse to serverne på samme nett? Har du kontakt med den ene? Da kan du jo koble deg til den ene som så kobler seg til den andre, litt delay blir det da, men men Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Ligger disse to serverne på samme nett?Har du kontakt med den ene? Da kan du jo koble deg til den ene som så kobler seg til den andre, litt delay blir det da, men men De ligger på helt separate nettverk. 1 på et 4mbit shdsl-basert vpn-nett til en annen lokasjon (og med internett-tilgang "derfra"), og den andre på et "vanlig" internt nettverk med adsl ut mot verden. Arbeidsstasjonen min ligger på det vanlige nettverket, men det hadde vert kjekt å kunne overvåke det andre nettverket også uten å enten sette opp en maskin til, eller å flytte seg til et annet kontor. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Ta en titt på NoMachine. Har nettopp installert dette (gratisutgaven) på ubuntumaskinen, men hvordan i heite huleste er det jeg bruker det? Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Du kan også legge til rdesktop pakken, da bruker du windows innebygde remote desktop. Funket fint den, men jeg trenger tilgang den andre veien, altså sitte med en windowsmaskin og få tilgang til en linuxmaskin... Lenke til kommentar
h3st Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Du kan også legge til rdesktop pakken, da bruker du windows innebygde remote desktop. Funket fint den, men jeg trenger tilgang den andre veien, altså sitte med en windowsmaskin og få tilgang til en linuxmaskin... Prøvd ssh, eller? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 xrdp kan vel lage en rdp-server på Linux. Eller du kan sette opp en vnc server ved hjelp av de innebyggede verktøyene. Krever dog at du har en vnc klient på Windows maskinen også. Men ssh (putty + xming) er beste løsningen imo. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Ta en titt på NoMachine. Har nettopp installert dette (gratisutgaven) på ubuntumaskinen, men hvordan i heite huleste er det jeg bruker det? Du trenger en klient til Windowsmaskinen også. Da skal det bare være å koble til som en vanlig vnc/rdesktop-session (bare at nomachine/nx er mye kjappere) Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Ta en titt på NoMachine. Har nettopp installert dette (gratisutgaven) på ubuntumaskinen, men hvordan i heite huleste er det jeg bruker det? Du trenger en klient til Windowsmaskinen også. Da skal det bare være å koble til som en vanlig vnc/rdesktop-session (bare at nomachine/nx er mye kjappere) Må jeg gjøre noe utover å installere programvaren? Hvordan konfigurerer jeg brukernavn/passord? xrdp kan vel lage en rdp-server på Linux. Eller du kan sette opp en vnc server ved hjelp av de innebyggede verktøyene. Krever dog at du har en vnc klient på Windows maskinen også.Men ssh (putty + xming) er beste løsningen imo. Mulig jeg er en større n00b på dette området enn jeg egentlig vil inrømme, men hva er ssh? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå