Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg hadde en gammel PC som var litt "alt-mulig-server", med web, mail, router osv. Etter å gradvis ha mistet deler, som har avgått med døden, har nå hovedkort og alt tatt fullstendig kvelden. Kjører derfor nå i en betraktelig sprekere maskin, men selve OS-installasjonen osv er den samme (Debian 4.0 Etch). Siden dette er 32-bit, og det er 4GB RAM i maskinen, er det plutselig høyaktuelt å flytte "det gamle OSet" inn i en virtuell maskin, kjørende på den nye hardwaren. Egentlig har jeg tenkt til å dele oppgavene inn i flere virtuelle maskiner, men pga. mailserveren (som er ganske komplekst satt opp), så har jeg ikke lyst til å konfigurere denne og installere alle pakkene på nytt. Lurer derfor på hvordan jeg på best måte kan flytte en hel fysisk debian-installasjon inn i en virtuell maskin. Som host tenker jeg på CentOS x86-64 med VMWare Server, men åpen for forslag. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Har ikke brukt VMWare Server, men i Workstation kan du enkelt importere en annen fysisk maskin som en virtuell en (File - Import). Last evt. ned prøveversjonen og se om du får gjort det der (Har selv ikke prøvd Linux-versjonen, kun Windows, men det bør jo være de samme funksjonene på begge to) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Physical-to-Virtual Conversion and Enhanced Import Functionality (Windows Hosts Only) Dessverre. :/ Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Dårlig gjort Vel, litt overkill kanskje, men i nødsfall kan du jo da installere Windows, importere og flytte imaget. Kloning, vil det fungere? Vet ikke hvordan Debian vil takle at man i prakisk flytter disken på ny HW (virtuell) men... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Nja, Windowsversjonen klarer nok bare å importere Windowsmaskiner. Image blir også litt heftig (160GB). Det er også et sw-raid, vet ikke hvordan tilgang til dette blir fra en liveCD f.eks? Har forsåvidt backup som kjøres daglig av /etc, så om jeg får tak i en liste over installerte pakker kan jeg kanskje få lagt inn fra "scratch", kjørt inn alle pakkene, også kopiert over /etc igjen.. Hvis jeg i tillegg tar en backup av /var og legger over denne også, så ender jeg kanskje omtrent på et "likt system". Noen som vet hvordan jeg kan få en enkel liste over installerte pakker på debian? Kikket i dpkg.log.*, men her logges alle updates også, så vanskelig å hente ut en komplett liste ut fra dette.. Edit: dpkg --get-selections gjorde jobben. Endret 4. februar 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
HawP Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Hvis du ikke MÅ bruke VMWare server, så kan VirtualBox bruke fysiske disker eller partisjoner som en "virtuell disk" for guest. Nå kjenner ikke jeg CentOS og vet ikke hvilke valg/muligheter den gir, men med VirtualBox må du (så vidt jeg vet) ha et GUI på host... Starting with version 1.4, as an alternative to using virtual disk images (as described indetail in chapter 5, Virtual storage, page 70), VirtualBox can also present either entire physical hard disks or selected partitions thereof as virtual disks to virtual machines. Endret 4. februar 2009 av HawP Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 VirtualBox er "brukbart", men såpass dårlig stilt sammenlignet med VMWare Server at det er uaktuelt. VMWare kan forsåvidt også bruke fysiske disker. Dette går nok ikke, da jeg ikke har noen nye disker i serveren. Ser ut til at forløpet må bli noe lignende dette : - Installere VMWare Server på nåværende maskin (ferdig) - Lage en virtuell maskin som "speiler" det jeg trenger på hosten. - Backe opp virtuell maskin til en annen maskin - Reinstallere host med x86-64 OS og legge inn VMWare Server - Restore virtuell maskin og importere denne i VMWare Det er gjennomføringen av punkt 2 jeg er mest usikker på her. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Sokkalf: Du har da ikke 160GB på samme partisjon? Forhåpentligvis har du en rot-partisjon med en fornuftig størrelse, og det er jo den som er viktig for systemet sin del. Dersom du har separat /boot (eller /var e.l.) kopierer du bare de inn på rot-partisjonen først. Da kan du skape et image av denne med dd (kanskje lurt å inkludere MBR også). PS: som virtualiseringsløsning bør du vurdere KVM + virt-manager Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Har vurdert KVM (og testet det ut litt tidligere), men var heller ustabilt. Mye mulig pga. at prosessoren ikke støtter sånne "virtualiserings"-extensions (det er en Core2Duo i E4xxx-serien). Har også tenkt på Xen, men her er det også en fordel å ha full støtte for virtualisering i prosessoren. Går greit om man bare skal paravirtualisere, men vil gjerne teste litt fler OS også, ikke bare linux. Rotpartisjonen er på rimelig ufornuftige 74GB, så et image vil svi litt. Har uansett litt tid til å eksperimentere i kveld, så tror jeg skal prøve en "fresh" debian først, så lager jeg en diff av installerte pakker på host og guest, lager et script som installerer de manglende, også kopierer jeg over /etc (det jeg trenger ihvertfall, dumt å skrive over udev rules, moduler og nettverkssettinger ) og /var til slutt. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Har vurdert KVM (og testet det ut litt tidligere), men var heller ustabilt. Mye mulig pga. at prosessoren ikke støtter sånne "virtualiserings"-extensions (det er en Core2Duo i E4xxx-serien). Alle C2D (og de aller fleste hovedkort) skal støtte de nødvendige utvidelsene. Uten de får du meg bekjent ikke kjørt KVM i det hele tatt. Rotpartisjonen er på rimelig ufornuftige 74GB, så et image vil svi litt. Hehe, ja da har du gjort det vanskelig for deg selv i grunnen. Men dersom dataene ligger i starten av partisjonen så er det mulig å få dd til å stoppe etter et visst antall blokker. EDIT: eller å resize partisjonen, men det er jo såklart litt risikabelt Endret 4. februar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Another difference between the premium E6000 series (Conroe core) and the E4000 series (Allendale core) is the front side bus clock rating. The E4000 series are rated to run on a quad-pumped 200 MHz front side bus ("800 MT/s") while the E6000 series are rated to run on a quad-pumped 266 MHz front side bus ("1066 MT/s"). The E4000 series also lack support for Intel VT-x instructions. Så da blir det ingen KVM. Men jeg vet ihvertfall at VMWare Server funker. Det er free as in beer, og det holder for meg. Tror det kan bli småvrient med dd osv, etter som alt dette ligger på et softwareraid. Men jeg får prøve å "synce" maskinene med pakker først, har en nyinstallert Debian i en VM allerede. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Fikk dpkg til å lage en fil over installerte pakker på host.. og lagde dette scriptet.. som jeg kjørte med filnavnet på pakkelisten som parameter. #!/bin/bash cat $1 | while read packages; do apt-get install -y $packages done ..det gjør ihvertfall noe, bare å krysse fingrene og håpe at den greier alle uten at noe feiler, da. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Tror jaggu jeg fikk det til.. litt mer strevsomt enn først tenkt, men tror det var verdt det (fikk et mye ryddigere system). Installerte de nødvendige pakkene, fjernet alt jeg ikke trengte, og tok med meg de nødvendige configfilene. Oppgraderte i tillegg til Debian lenny (er vel ikke ute enda, men rett rundt hjørnet). Ser ut til å funke strålende.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå