Gå til innhold

Windows 7 lanseres i seks utgaver

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så vanskelig å se at dersom Starter versjonen koster 300kr, og har alt man trenger (dvs kun OS), vil jo ingen kjøpe de dyrere versjonene ;) Man må nok se denne versjonen som "bistand" til men

Faktisk bør du lære deg å se deg om. Kommentaren din er halveis viledende og mer til. Grunnen til at 300kr versionen er der er så de kan spre mer propaganda. Har du sett på sammenligning av Vista versionene på microsoft sin nettside eller? Den som fikk det in på nettsida fortjener å bli skutt PGA det er en blanding av ren kødd og propaganda. Og på basic versionen bruker de å utelate noe av det som folk vil ha, eller trenger.

PS: Er linux dårligere en Windows fordi mange av Distroene er gratis? Feil, det blir feil å prate om pris når man prate om kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nuvel, ikke helt sant.

Utgaver

* Windows XP Home

* Windows XP Professional - Inkludert blant annet IIS for å kunne sette opp maskinen som nettjener

* Windows XP Starter - For bruk i utviklingsland

* Windows XP Media Center - For spesielle multimeda-PC-er, også kalt "stue-PC-er"

* Windows XP Tablet PC - For håndholdte maskiner

* Windows XP Embedded - For bruk i forbrukerelektronikk. F.eks minibanker, billettautomater, elektroniske informasjonstavler etc.

* Windows XP Professional x64 - For bruk med 64-bits prosessorerer, inkluderer støtte for mye mer minne enn 32-bitsutgavene

* Windows XP Home N - Har ikke Windows Media Player installert

* Windows XP Professional N - Har ikke Windows Media Player installert

Dog, det er større forskjeller mellom versjonene med Vista/7 enn det var med XP.

Var nå i utgangspunktet bare HOME og PRO jeg mente ble populært for aller fleste...hvem trenger tablet utgave når en ikke har bærbar f.eks...? ;)

MCE var ment for stue pc-er...ja, skal være enig i at XP har kommet med en del utgaver, men VISTA og W7 utgavene er jo bare en strippet utgave fra Ultimate??! :dontgetit:

Er slik jeg ser på det...;)

Lenke til kommentar
Hva er bitlocker?

Ser ut til å være noe disk-krypteringsgreier.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bitlocker

BitLocker is only available in the Enterprise and Ultimate editions of Windows Vista.

Contrary to the official name, BitLocker Drive Encryption is a logical volume encryption system. A volume may or may not be an entire drive, and can span one or more physical drives.

According to Microsoft sources,[14][15] BitLocker does not contain an intentionally built-in backdoor; there is no way for law enforcement to have a guaranteed passage to the data on the user's drives that is provided by Microsoft. The possible existence of a backdoor has been one of the main concerns among power-users since the announcement of built-in encryption in Vista. Although the AES encryption algorithm used in Bitlocker is in the public domain, its actual implementation in BitLocker, as well as other components of the software, are closed source. The code is available for scrutiny by selected Microsoft partners and enterprises, subject to a non-disclosure agreement.

Anbefaler at du leser resten av "Security concerns"-delen da teksten over er kun ett lite utklipp. De andre sikkerhetsproblematikk momentene går på at nøkler etterlates en stund i minne, og at dersom USB-minnepenn benyttes så kan nøkler komme på avveie.

Endret av G
Lenke til kommentar
Den første "starter"'en kan bare kjøre 3 programmer om gangen.

Det hoper seg nå opp en del spørsmål om hva 3 programmer-modellen måtte innebære.

Vil alle programmer, også antivirus og andre små ting som starter opp og legger seg i "system tray" telle (spise av disse 3)?

Vil en få en "gratis" virusbeskyttelse, dersom en alltid kjører med 3 programmer åpne samtidig? :thumbup:

Kommer sikkert på en del andre varianter om det får gå litt tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja så om jeg da oppgraderer ifra Vista til W7 så får jeg liksom på en måte bare en ny skin/theme på Vistaen?

Da er det ikke noe fun, må jo ha full program jævel inne.

Og går det eventuelt ann å oppgradere ifra Vista 32 til W7 64bit?

Svaret er vel nei men kan jo kansje gå ann, veit ikke jeg, kansje noen veit det.

Lenke til kommentar
Tja så om jeg da oppgraderer ifra Vista til W7 så får jeg liksom på en måte bare en ny skin/theme på Vistaen?

Da er det ikke noe fun, må jo ha full program jævel inne.

Og går det eventuelt ann å oppgradere ifra Vista 32 til W7 64bit?

Svaret er vel nei men kan jo kansje gå ann, veit ikke jeg, kansje noen veit det.

Selv om det er nært forhold mellom Vista og Windows 7, hadde nok aldri MS gitt ut et nytt OS uten nye funksjoner eller noe nytt. Kanskje dette kan sees på litt som Leopard sin oppgradering til Snow Leopard?

Selv synes jeg det høres ut som om mye av det som er forbedret til Windows 7 kunne vært lagt til i Vista via oppdateringer, men har fått et inntrykk av at MS ønsker å glemme Vista så fort som mulig.

Senior Vice President Bill Veghte stated that Windows 7 will not have the kind of compatibility issues with Windows Vista that Vista has with previous versions.[15] Speaking about Windows 7 on 16 October 2008, Microsoft CEO Steve Ballmer confirmed compatibility between Vista and Windows 7.[16] Ballmer also confirmed the relationship between Vista and Windows 7, indicating that Windows 7 will be an improved version of Vista.[16]

Når det gjelder oppdatering fra 32 til 64, her er det først og fremst snakk om fra xp til vista:

Can I upgrade from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows?

No. If you are currently running a 32-bit version of Windows, you can only perform an upgrade to another 32-bit version of Windows. Similarly, if you are running a 64-bit version of Windows Vista, you can only perform an upgrade to another 64-bit version of Windows Vista.

For detailed information about installing and upgrading 32-bit and 64-bit versions of Windows, go to Installation choices for Windows Vista (32-bit) or Installation choices for Windows Vista (64-bit) online.

If you want to move from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows Vista, back up your files and perform a clean installation of the 64-bit version of Windows Vista.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...