papandrakis Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 La inn Ubuntu i går kveld, alt virket helt fint da. utover dette aktiverte (lastet ned?) ny jeg grafikk driver. La også inn wine, fulgte en "guide", så jeg mener det ble gjort riktig. Til slutt koblet jeg til en extern hd og startet kopiering av worldofwarcraft mappen min. regnet med det kom til å ta en stund, så jeg gikk fornøyd til sengs, positivt overrasket over Ubuntu. I dag fant jeg maskinen avslått. slo den på og fikk kanskje 1 minutt før hele stasen slo seg av uten noen form for varsel. Neste gang kom jeg såvidt til skrivebordet, slo seg av. tredje gang kom jeg ikke til å skrive inn brukernavn engang Nå sitter jeg da hær som ett spørsmålstegn Maskinen er kjøpt i 2005, en Shuttle sn25p. 1GB ram, AMD athlon 64 3500+, Gainward GeForce 6600GT. Tidliger kjørt kun med XP, men aldri hatt lignende problemer. Håper på svar Mvh. enda en nybegynner Lenke til kommentar
papandrakis Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 En liten oppdatering: Prøvde litt mere og kom til en svart skjerm med mye text. etter noen få sekunder slår den seg av igjenn. men det som klistret seg fast var (muligens ikke ordrett): could not find resume image. normal boot. listet opp noen baner med "no init" på slutten av hver linje. til slutt kunne jeg skrive noen kommandoer, prøvde noen tilfeldige helt til jeg fikk beskjed om att ett eller annet "tried to kill init" :O MEN, i går var første gang på 4-5 måneder maskinen ble slått på, da jeg koblet til strømmen kunne ikke maskinen startes med en gang (med xp). en svak knitring kunne høres i noen minutter som gradvis gikk over til en jevn summing. (veldig svak alltså, tror det er vanlig). etter hvert kom en grønn lampe inne i kabinettet på, å den kunne startes som vanlig. etter mine siste forsøk nå er jeg tilbake til "startvanskene" igjenn, alltså viftene i maskina starter og går i 0,5-1 sekund før det blir stille igjenn. kanskje strømforsyninga rett og slett sier takk for seg? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kan høres ut som hardwarefeil ja, med tanke på at problemene kommer til ulik tid hver gang. Men det er vel så sannsynlig at det er RAM som PSU, så jeg ville kjør noen timer med Ubuntu sin innebygde memtest86+ (finner den i oppstartsmenyen). Lenke til kommentar
papandrakis Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Kan høres ut som hardwarefeil ja, med tanke på at problemene kommer til ulik tid hver gang. Men det er vel så sannsynlig at det er RAM som PSU, så jeg ville kjør noen timer med Ubuntu sin innebygde memtest86+ (finner den i oppstartsmenyen). Holder det med noen minutter? Har igrunn konkludert med att strømforsyningen er kaputt. kan høre "knitring" fra den. ganske lik lyden fra en vanlig lyspære med dårlig kontakt. Ny psu koster fort 1500 (finner bare "silent"psu), noe jeg mener er drøyt å koste på en så gammel maskin. tatt i betrakning jeg egentlig ikke har det helt store behovet for den Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Tja, det kan holde med noen minutter. Eller det kan ta en god stund før problemene synes. Jo lenger du holder på jo sikrere er du ihvertfall. Men 1500 kr for PSU?!? Det er sikkert en eller annen standard Shuttle følger, så du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe fra Shuttle selv. Dessuten får du jo vanlige kabinetter med PSU til rundt 500kr, og det kan jo en slik maskin definitivt være verdt. Hvis ikke tar jeg gjerne imot den Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ny psu koster fort 1500 (finner bare "silent"psu), noe jeg mener er drøyt å koste på en så gammel maskin. tatt i betrakning jeg egentlig ikke har det helt store behovet for den Ta løsning 2 og delvis oppgradere samme PC over tid for holde den i tritt med trenden? Bare spøker litt såvidt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå