wil Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 jeg lurer på dette siden at jeg leste en post nå nettopp, og der leste jeg at det var noen som hadde boota fra cd med ISOlinux cd. går det også an å installere kjernen fra cd også? og hvis det går an, er det noen som kan forklare meg hvordan man gjør det? Håper på mange svar. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Joda... Jeg har kjerne på isolinux-cd, det går ypperlig. Det du trenger å gjøre er: Se guiden som ligger her. Kompiler kjerne, legg i isolinuxmappa, og editer litt i isolinux.cfg, kjør mkisofs kommandoen som står på sida, brenn det, og du er i gang.. Jeg booter til vanlig fra ISOlinux cd fordi LILO/GRUB ikke fungerer på min maskin, PGA rester av en diskmanager... Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Du kan lage en bootbar cd selv, selve boot-imaget må være et floppy-image som du selv lager med f.eks mkbootdisk, dette imaget legger du i en katalog sammen med det andre du vil brenne på cd'en slik (cd som tillater filnavn < 128 tegn, skal cd'en også brukes i windows må du lage et filsystem Joilet extensions i stedet for Rock Ridge, da bytter du -R med -J (maks 64 tegn i filnavn)): $ mkisofs -R -b <dirMedFiler>/bootImage -o cd.iso <dirMedFiler> Brenne cd direkte: $ mkisofs -R -b <dirMedFiler>/bootImage <dirMedFiler> | cdrecord speed=<fart> device=<brenner> - Med på cd'en kan det være kjekt å ha statisk linkede utgaver av programmer man har bruk for. (sånn som bash, fileutils osv...) Det vil kanskje være greiest å bruke en ferdig bootbar cd som isolinux eller en installasjons cd fra en større distro. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Isolinux er jo ikke en ferdig CD da... Det er en 2kb bootloader for CD, praktisk viss LILO/GRUB streiker (som det gjør hos meg), da jeg bare laster inn kjerner fra CD og append'er root=/dev/hdXY... Men man kan lage en gøy CD med isolinux (AKA Knoppix) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå