Gå til innhold

"Jorden rundt", noen land/byer/steder som er verdt å stikke innom?

klxm

Anbefalte innlegg

har ikke vært så sykt mye rundt om i verden men, der jeg har vært har det vært veldig bra!

var på seychellene, og i malaysia... husker ikke så mye derfra siden jeg var så ung da xP men anbefaler å ta turer i jungelen og bo i et falleferdig skur annet enn 5-stjerners hotell på stranda med badebasseng.

man opplever så mye mer av å bo litt 'shabby' midt i jungelen :3

var i belgia i sommer, og det er mange som tror at det landet kanskje er kjedelig, men jeg syns ihvertfall det var kjempegøy!

hvis du er interesert i arkitektur, gammel arkitektur, så er brussel og ellers de adre byene stappa fullt av det! og haugevis av gotiske katedraler. For ikke å glemme den sykt deilige sjokoladen! Stikk på sjokoladebutikk og kjøp den sjokolade drikk, eller bare noen sjokolade biter! fy faen, unnskyld meg men, det er sykt godt xD

de har også en god del gratis festivaler der... MASSE god mat osv...

og masse steder å shoppe da!

Brussel var utrolig morsomt, og Antwerpen, og Gent og xD haha... masse musikere, pene hus, hyggelige folk, god mat, billig drikke og røyk..... :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei driver å plannlegger meg en tur jeg også om enn en stund frem i tid.

Men uansett kommer stadig over tips og info.

Her er noen sider av interesse:

HitchWiki

WikiTravel

Couchsurfing

WWOOF Japan

Vaksinasjon ved utenlandsreiser

UDs Landsider

Travel Blog

StarAlliance RTW

Forhørte meg med priser på RTW ticket hos StarAlliance via SAS, og fikk dette svaret tilbake:

Original Message Follows:

------------------------

Hei

Grunnprisene for Jorden rundt med Star Alliance i turistklasse er:

NOK16220, STARSpecial , den korteste reisen med maksimum fem stopp.

NOK19480,- for STAR1 som er neste prisalternativ, og NOK23760,- for STAR2.

Star3 har grunnpris NOK27860,- .

Reglene for STAR1-3 er like, det er kun reiselengden som avgjør prisnivået.

I tillegg kommer avgifter som fort blir til ca: NOK2000,- selvfølgelig avhengig av reiserute.

Vi skal ha et honorar på NOK380,- for jobben og det betinger at du reiser oversjøisk med SAS for at vi skal lage bestillingen for deg.

Si ev. ifra hvis du ønsker at vi ringer til deg.

Med vennlig hilsen

Kirsten Marie Moe

SAS Norge

Support Services

------------------------------------

Personlig er min drømmerute som følger.

Tog fra berlin til moskva.

Trans-sibirske til Vladivostok.

Fly eller båt til japan.

Komme seg kjappest mulig til hokaido får å så reise gjennom hele japan.

Bruker ca 3 måneder her. Couchsurfing og wwof må antagelit til for å få budskjettet til å holde.

Så fly over til Bejing eventuelt båt til Szhanghai eller lignende.

Herfrå går ferden innover i sentralkina. Her er det ekstremt my å se. Hele veien fra bejing innover og nedeover mot guangzhou kan jeg tenke meg blir av episke proporsjoner. Tog tror jeg er stikkord her. Kina er billig så her tror jeg budskjettet kan holde seg fint.

Uansett videre går ferden med tog fra guangzhou til Hanoi. Reise gjennom hele Vietnam. Viktig å få med seg Ha Long Bay.

Fra sørvietnam fly videre til Thailand. Her blir det vel å reise litt rundt og finne ut "what all the fuzz is about". Så fly hjem til norge etter 10 måneder eller noe sånt.

Har jeg store planer? Ja. Kommer jeg til å gjennomføre alt? Sikkert ikke. Men jeg skal reise og jeg håper jeg får gjort så mye som mulig.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Hei driver å plannlegger meg en tur jeg også om enn en stund frem i tid.

Men uansett kommer stadig over tips og info.

. . . . . . . . . . .

Personlig er min drømmerute som følger.

Tog fra berlin til moskva.

Trans-sibirske til Vladivostok.

Fly eller båt til japan.

Komme seg kjappest mulig til hokaido får å så reise gjennom hele japan.

Bruker ca 3 måneder her. Couchsurfing og wwof må antagelit til for å få budskjettet til å holde.

Så fly over til Bejing eventuelt båt til Szhanghai eller lignende.

Herfrå går ferden innover i sentralkina. Her er det ekstremt my å se. Hele veien fra bejing innover og nedeover mot guangzhou kan jeg tenke meg blir av episke proporsjoner. Tog tror jeg er stikkord her. Kina er billig så her tror jeg budskjettet kan holde seg fint.

Uansett videre går ferden med tog fra guangzhou til Hanoi. Reise gjennom hele Vietnam. Viktig å få med seg Ha Long Bay.

Fra sørvietnam fly videre til Thailand. Her blir det vel å reise litt rundt og finne ut "what all the fuzz is about". Så fly hjem til norge etter 10 måneder eller noe sånt.

Har jeg store planer? Ja. Kommer jeg til å gjennomføre alt? Sikkert ikke. Men jeg skal reise og jeg håper jeg får gjort så mye som mulig.

Jøss :) Du virker bra kjent rundt om i verden. Ellers så har du gjort hjemmeleksene grundig gutt :)

10 mnd er litt i det lengste for vår sin del, men jeg vil gjerne høre fra deg når turen din er overstått, og høre hvordan og ikke minst hvor den til slutt gikk :)

Btw, takk for linker!

Endret av klxm
Lenke til kommentar

Jeg har en tendens til å drømme meg vekk ja. Istedet for å gjøre ting som å sove og jobbe meg ferdig med skolen. Surfer jeg nettet ihjel etter info. Uansett en god stund til jeg får reist. Må spare opp nok penger og sånn først.

Men jeg hadde ett poeng jeg ønsket å få frem som jeg glemte helt. Viss man ikke har ekstremt god tid så er det nok lurt å dele opp turen. Man kunne for eksempel sikkert brukt ett år i kina uten å få med seg mye av kina.

Uansett hvor lenge tenker dere å reise og hva har dere egentlig lyst til å få med dere?

Lenke til kommentar
Egypt - Jordan - Kina - Kambodsja - Australia - Mexico/Hounduras/Guatemala ELLER Peru

5 stopp , ca 30 dagar

Dette kan vere ei alternativ reiserute kanskje ? :)

Egypt og Jordan er fantastisk reisemål med mye å se, men det er også charterdestinasjoner som man senere kan nå for en billig penge fra Norge. Fra chartermålene er det er rekke utflukter til de største severdighetene. Det vil derfor være mer taktisk å bytte Egypt og Jordan ut med noe som er litt mer unna "løypa" for norske charterturister. Ser du ikke har noe sør for Sahara i Afrika. Kanskje også Agra med Taj mahal, som er litt vanskelig tilgjengelig selv om man tar chartertur til Goa.

Ikke glem at dette ikke er siste gang du skal ut på reise.

Lenke til kommentar

Jeg selv har planlagt en jorda rundt reise etter den 6 månders turen jeg skal ta til Kina neste år.

Ruta kommer til å bli uten om det vanelige, rett og slett fordi jeg har liten lyst til og møtte masse folk fra skandinavia og fordi jeg liker steder hvor ikke så mange har hvert fra før.

Ruta me ser ut som:

Iran. utrolig historie, arkitektur få turister, selvom dårlig rykte i meida, er så og si ALLE reisebrev og reiserepotarsjer posetive

Turkmenistan. utrolig vanskelig og komme inn i, man masse historie og arkitektur

Kazakhstan. Aral sjøen, natur

Uzbekistan. masse historie. gamle byggninger, gamle silkeveien

Tajikistan. en av verdens mest spektakulær natur. gamle silkevien, verdens mest spektulære vei Pamir

Kyrgyzstan. samme som over, gamle silkevien

Pakistan. utrolig natur i nord men også helt trygt

India. Landet som har ALT, verdens beste og største togsytem. Jammu and Kashmir kunne tenkt meg og besøk. Srinagar var tidligere regnet som verdens peneste sted på jord

Kina. trenger ikke si mere.. hvert der før kan gå uker uten og møtte turister

Brunei, ligger inni Malaysia, veldig muslimsk, få turister masse templer og historie

Indonesia. er mere enn bare Bali...

East Timor, er for tiden urolig men veldig lite utbyggd.

Papua New Guinea. har verdens minst utforska natur. masse stamme folk som lever som de har gjort i alle år.. men hovedstaden er den byen i verden med mest drap i

Palau, et av verdens beste dykke steder men også et av verdens beste kajakk sted, masse båter fra 2. verdens krig man kan snorkle, padle kajakk ved. men også masse gamle fly osv som ligger litt rundt.

Buthan er et annet land jeg tenkt meg og besøk på turen, men det koster litt over 1000kr dagen i avgifter og være der.

Alle landa over er land som man hører lite om (- Kina) veldig veldig billige, få turister, men alikvel de landa i verden med mest turister som ikke bare vil se strender og steder som flere millioner har hvert før deg.

Skal vel nevens at jeg har reist en del og at ingen av landa over faktisk ikke Kina uten storbyene einer seg for første gangs backpacker

Endret av wailer
Lenke til kommentar
Jeg har hørt at Irak er flott på denne årstiden.

Nord Irak eller Kurdistan som det kalles nå, er så og si helt trygt, en del historie, spennende natur.

men man må holde seg til nord område. Kjenner en som har hvert der nå, en som skal starte fabrikk der pga finanskrisa her til lands. Han gikk alene om kvelds tid og gikk over alt absolutt ingen problem. MEN man må holde seg til spes steder.

Hvis man leser på de store reise foruma på nette, så er Irak et av de stedene som flest har planer om å besøke

Lenke til kommentar
Buthan er et annet land jeg tenkt meg og besøk på turen, men det koster litt over 1000kr dagen i avgifter og være der.

Ah, er det såpass mye? Hvorfor? Alltid hatt lyst til å besøke Bhutan, men må i så fall spare opp en del først.

US$200 per day står det nå litt lavere i lav sesingen. så har gått opp litt, men da får man med guide og transport. Bhutan er et land, som passer veldig på sin egen kultur og natur derfor får man ikke reise rundt på egen hånd, er ikke sånn som i Nord Korea at du ikke får gå hvor du vil.

Er du selv som bestemmer hvor hva man vil gjøre, men guiden er med for å passe at du ikke skader noe osv.

Derfor grunnen på 200$ per dag for at ikke det skal komme alt for mye turister og ødelegge kulturen sånn som man ser i mange andre land. Med de 200$ så er det nesten bare folk som er mere opptatt av kultur, natur og som har litt mere penger som kommer ditt. Noe jeg syns er fult forstårlig

satellitttv og internett ble ikke tilgjengelig før i 1999 for og forsvare egen kultur de spillte også sin første fotball kamp i 2002.

Lenke til kommentar

Sorry hvis dette har blitt nevnt før, leste ikke hele tråden så nøye. Men hvis du har et "smalt" budsjett, så kan du sjekke ut http://www.couchsurfing.com/. Er drøssevis med folk over hele verden som tilbyr deg å overnatte hos dem gratis, derav navnet. Du kan lese mer her. Du kan i teorien greie deg uten boutgifter i det hele tatt, og det må da være alle backpackeres våte drøm.

Selv har jeg ikke vært utenfor Skandinavia utenom en svipptur til Kiel og en ukes ferie i Glasgow, så jeg kan dessverre ikke bidra med noe særlig. Om du da ikke har tenkt deg til Glasgow da. I så fall kan jeg anbefale byen sterkt, fin arkitektur, mange steder å besøke, og visstnok på 2. plass over shoppingbyer i UK, hvis sånt interesserer deg.

Lykke til med reisen!

Lenke til kommentar
Skal vel nevens at jeg har reist en del og at ingen av landa over faktisk ikke Kina uten storbyene einer seg for første gangs backpacker

Hva legger du i det egentlig?

uten om storbyene og de aller største turist stedene kan folk minimalt med engelsk om de kan noe i det hele tatt.

Prøv og dra ut på landsbygda og se hvor langt du kommer uten grunnkunskap i mandarin, drar man ut på landsbyggda og møtter gamle folk er det ikke ofte de kan mandarin heller. I Kina er det mange dialketer, Mandarin er den som er størst og alle lærer på skolen nå til dags, gamle folk lærte ikke den.. Men de fins vel rundt 50 andre dialekter forskjellene på alle dialektene er som Norsk og Finsk.

Lenke til kommentar

Jeg tror strengt tatt man ikke skal overdrive spåkkunnskapene selv i kinesiske storbyer. Jeg anser ikke språkbarrierer som et problem, man klarer seg alltids på et viss; at man ikke snakker samme språk betyr ikke at kommunikasjon er umulig.

Lenke til kommentar
Det er mange plasser du kan reise. Alt er avhengig av hva du vil se og om du har reiseerfaring fra før (kjenne til ydmykhet og kulturer). Men det jeg kan anbefale er at reisen ikke går opp i fly maraton mellom kjente steder. Flyturer og flyplasser synes jeg er kjedelig og bedrøvelig. Fly til et land og haik, busse, toge, gå, sykle, osv. i landene rundt der du landet.

F.eks. fly til Mexico eller Guatemala og reis nedover til Panama. Eller reis til Argentina og ta en tur rundt i landet, med en liten svipptur innom Chile. Kan også anbefale en tur rundt i midtøsten (libanon, syria, israel, jordan og muligheten for en tur over til egypt), men her bør sjekke forholdene før du reiser og studere kulturen veldig godt.

Helt enig i at flyplasser er bedrøvelige :yes: Så vil ikke at turen bare skal bestå i flyreise og en liten stopp i en stor by med mange turister! Er ikke så veeeldig erfaren innen reiseliv, men en gang må vere den første også :innocent:

Lenke til kommentar
Egypt - Jordan - Kina - Kambodsja - Australia - Mexico/Hounduras/Guatemala ELLER Peru

5 stopp , ca 30 dagar

Dette kan vere ei alternativ reiserute kanskje ? :)

Egypt og Jordan er fantastisk reisemål med mye å se, men det er også charterdestinasjoner som man senere kan nå for en billig penge fra Norge. Fra chartermålene er det er rekke utflukter til de største severdighetene. Det vil derfor være mer taktisk å bytte Egypt og Jordan ut med noe som er litt mer unna "løypa" for norske charterturister. Ser du ikke har noe sør for Sahara i Afrika. Kanskje også Agra med Taj mahal, som er litt vanskelig tilgjengelig selv om man tar chartertur til Goa.

Ikke glem at dette ikke er siste gang du skal ut på reise.

Jeg prøver å ha det i bakhodet - at vi kan ikke få med oss alt på en tur. Det er bare veldig lett å bli revet med, drømmene tar overhånd :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...