BarteBaluba Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Noen her som har erfaring med å kjøre et program på egen xserver? Jeg ønsker å kjøre mplayer på tven min som egen xserver, noen som har noe erfaring med dette? Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det kommer litt an på hvordan du vil gjøre det. Det å starte en X-server på et eget display er kun snakk om å starte X med en alternativ konfigurasjonsfil hvor du bruker en annen skjermutgang og et annet modem enn den X-serveren du vanligvis bruker. Når det gjelder skjermutgang så har du flere muligheter. Du har DVI- eller HDMI-utgangen og du har S-video-utgangen. Når det gjelder DVI-utgangen (og jeg antar at HDMI er lik) så kan du angi screen 0 og screen 1 i device-delen av xorg.conf-filen. Da kan du sette den ene x-serveren til å benytte screen-0 og den andre til å benytte screen 1. Dette har jeg hatt problemer med nyere kjerner som krever at man bruker twinview. Hvorvidt dette er pga. endringer i selve kjernekoden eller om det er et *buntu-problem vet jeg ikke. Når det gjelder s-video-utgangen så er jeg litt usikker på hvordan man setter den opp som eneste utgangen. Jeg har bestandig brukt TwinView til det. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Hardware messig er alt på plass, ønsker å bruke en egen xserver som alternativ til å utvide desktoppen, bare software biten jeg må få til. Men å kjøre xserveren med egen config høres helt kurrant ut. Endret 4. februar 2009 av roberth1990 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Spørs litt på grafikkhardware kanksje. Har selv gjort dette uten problem med nVidia.. for 4-5 år siden. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Vel nå har jeg opprettet en egen config som jeg skal bruke for den sekundære xserveren, jeg har definert Screen1, Card1 og Monitor1, men må jeg definere Display også? For når jeg prøver å starte xserveren klager den på at jeg allrede har en kjørende på samme display. EDIT, jeg testet heller med X :1 -config /etc/X11/xorg.conf.sec, slik at den startet et eget display, men den serveren dukket opp på min primære skjerm. Xserverns config: Section "ServerLayout" Identifier "X.org Configured" Screen 1 "Screen1" 0 0 InputDevice "Mouse0" "CorePointer" InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" EndSection Section "Files" ModulePath "/usr/lib/xorg/modules" FontPath "/usr/share/fonts/misc" FontPath "/usr/share/fonts/100dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/75dpi:unscaled" FontPath "/usr/share/fonts/TTF" FontPath "/usr/share/fonts/Type1" EndSection Section "Module" Load "dbe" Load "dri" Load "extmod" Load "xtrap" Load "glx" Load "freetype" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbRules" "xorg" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/input/mice" Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7" EndSection Section "Monitor" Identifier "Monitor1" VendorName "Monitor Vendor" ModelName "Monitor Model" EndSection Section "Device" Identifier "Card1" Driver "nvidia" VendorName "nVidia Corporation" BoardName "GeForce 9800 GT" BusID "PCI:5:0:0" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "Card1" Monitor "Monitor1" SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 EndSubSection EndSection Section "ServerFlags" Option "AutoAddDevices" "False" EndSection Section "Extensions" Option "Composite" "Enable" EndSection Endret 4. februar 2009 av roberth1990 Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Ingen som har noen erfaring med dette bortsett fra brukerne som har postet? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Er det en spesiell grunn til at du skal ha en separat X-server? Siden serveren dukket opp på feil skjerm så er det nok noe feil i konfigurasjonen. Jeg vet at du kan sette opp dobbel X-server med nvidia-settings så du kan jo hente ut de relevante linjene fra konfigurasjonsfilen den oppretter? Btw så har både GDM og KDM integrerte verktøy for å sette opp dobble X servere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå