Gå til innhold

får ikke til scanning av negativer..

Anbefalte innlegg

Hei...

Sitter her med en Epson Perfection 3200 PHOTO og skal scanne inne en hel haug med negativer. Jeg har gjort følgende

- koblet til scanner og installert driver

- Installert Adobe Photoshope CS3

- Installert Silverfast SE photoshop plugin (kom med scanneren)

Med Scanneren kom en slik plastikkholder for negativer...

Jeg starter Photoshop, går på file - import - Silverfast SE

Her kan jeg velge bla. velge "scan RGB" elelr "prescan"... Jeg velger Prescan og den scanner alt som ligger i (plastikkholderen med en negativstripe på 4 biler).

Jeg markerer så området i prescan bildet jeg har fått opp som jeg vil scanne og tryker "scan RGB"...

da får jeg bare en dårlig scan av negativen som ligger der... brun

Noen som kan guide meg litt?

Vil gjerne scanne dette så jeg får alle bildene som ligger på negativen klare og fine... Detta skal inn i et fotoalbum ..

Tusen takk...

footy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Hvis den er nogenlunde lik min så vil jeg tro dette løser problemet:

* Åpne lokket til scanneren.

* SE under lokket. Se nøye (vanskelig å legge merke til)

* Platen med den hvite skumplasten er mulig å skyve/ta bort fra resten av lokket.

* Vips så åpenbarer det seg en glassrute med bakgrunnsbelysning, litt mindre skala enn den bevegelige enheten nede i scanneren.

Lenke til kommentar
tja... finner liksom ikke hvor jeg skal gjøre det. Brukermanualen som blir nevnt over har jeg ikke. Og fant ikke (om jeg ikke er blind da) ikke noe om det i linken gitt lengre opp heller

Det synes som du ikke har konfigurert den å scanne film. Nå tror den bare at du skal scanne et vanlig papirbilde.

I scanningdialogen skal du ha et valg som heter source eller lignende, den må settes til å scanne film av type Negative. Jeg kjenner ikke hverken Epson eller Silverfast, men dette skal være ganske likt for alle. Klikk litt rundt, du skal enkelt finne et sted hvor du velger Positive/reflective, negative, photo, magazine etc.

Fint om du kan legge inn et screenshot av scannerdialogen, så er det lettere å hjelpe.

Trykk Alt+PrintScreen når vinduet vises, lim inn i et bildeprogram og lagre, og legg inn som vedlegg her.

Lenke til kommentar
tja... finner liksom ikke hvor jeg skal gjøre det. Brukermanualen som blir nevnt over har jeg ikke. Og fant ikke (om jeg ikke er blind da) ikke noe om det i linken gitt lengre opp heller

Du kan laste ned en brukermanual (både norsk og engelsk versjon) fra denne siden.

RandiA

Jo, litt blind... :yes: ser du ikke når du klikker på min link...der jeg har skrevet denne siden (uthevet) litt til høyre nede på siden du kommer står jo akkurat din scanner og det er bare å trykke på, og laste ned manual...

RandiA

Lenke til kommentar
Ting går fremover folkens :)

Får nå scanna, men har dulta borti ett nytt problem...

Mange av negativene er støvete og slike ting... hva kan jeg rense negativer med? Vann antar jeg er en dårlig ide?

Bruk en blåsebelg (som du kjøper i fotobutikkene) til å ta det verste, ellers har du vel innebygget støvfjerningsfunksjon i scanneren som tar resten.

De fleste scannere har det i dag, og er svært effektive (tar småriper og støv).

Pass på å slå på denne funksjonen!

På min er det også funksjoner for å redusere korn, og falming av farger.

Da slipper du å gnikke og pusse på hver stripe, det kan jo også forårsake nye riper...

Og det går MYE fortere...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...