Cold Snake Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hei. Kan starte med å fortelle hvilken system jeg har. cpu - [email protected] (3.2Ghz) hovedkort-P5Q deluxe (bios 1702 nyeste) minne - OCZ Reaper HPC 2GB PC2-8500 1066MHz DDR2 Skjermkort - Asus GeForce GTX 295 (før club3d 8800GTX) os - windows vista (32bit) PSU - Corsair TX650W Jeg har i flere måneder kjørt med dette oppsettet i BIOS før jeg installerte ny skjermkort uten problemer: JumperFree Configuration Settings: AI Overclock tuner: Manual CPU Ratio Setting: 8 FSB Strap to North Bridge: auto FSB Frequency: 400 PCI-E Frequency: 100 DRAM Frequency: 1066Mhz DRAM CLK Skew on Channel A1: AUTO DRAM CLK Skew on Channel A2: AUTO DRAM CLK Skew on Channel B1: AUTO DRAM CLK Skew on Channel B2: AUTO DRAM Timing Control: Manual 1st Information : CAS# Latency: 5 DRAM RAS# to CAS# Delay: 5 DRAM RAS# Precharge: 5 DRAM RAS# Activate to Precharge: 15 RAS# to RAS# Delay : AUTO Row Refresh Cycle Time: auto Write Recovery Time: AUTO Read to Precharge Time: AUTO 2nd Information : READ to WRITE Delay (S/D): AUTO Write to Read Delay (S): AUTO WRITE to READ Delay (D): AUTO READ to READ Delay (S): AUTO READ to READ Delay (D): AUTO WRITE to WRITE Delay (S): AUTO WRITE to WRITE Delay (D): AUTO 3rd Information : WRITE to PRE Delay: AUTO READ to PRE Delay: AUTO PRE to PRE Delay: AUTO ALL PRE to ACT Delay: AUTO ALL PRE to REF Delay: AUTO DRAM Static Read Control: auto DRAM Read Training: auto MEM. OC Charger: auto AI Clock Twister: auto AI Transaction Booster: auto CPU Voltage: 1.26875 CPU GTL Voltage Reference (0/2): AUTO CPU GTL Voltage Reference (1/3): AUTO CPU PLL Voltage: auto FSB Termination Voltage: auto DRAM Voltage: auto NB Voltage: auto NB GTL Reference: AUTO SBridge Voltage: auto PCIE SATA Voltage: auto Load Line Calibration: Enabled CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled CPU Clock Skew : Auto NB Clock Skew : Auto Cpu margin enhancement : OPTIMIZED (options are – optimized, compatible and performance mode) Advance CPU Settings CPU Ratio Setting: 8 C1E Suppport: Disabled Max CPUID Value Limit: Disabled Intel® Virtualization Tech: Disabled CPU TM Function: ENABLED Execute Disable Bit: ENABLED Problemet nå er at etter installasjon av Asus GTX295, så får jeg BSOD, spesielt under gaming. Jeg har fått 2 forskjellige BSOD. den som jeg får oftest er: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL dxgkrnl.sys og til tider, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL 0x000000A Har også hatt et par reboot av PC under gaming uten BSOD. Så dem forteller med at det enten er noe galt med hardware eller driver, 0x000000A går mer spesifikt inn på minne har jeg lest. dxgkrnl.sys tilhører jo DirectX, så jeg oppdaterte DirectX fra microsoft sine sider, og det hjalp ikke. jeg har også prøvd forskjellige drivere, den nyeste nvidia driveren og den som fulgte med cd'en som er 180.87. Skjermkortet kjøres på standard innstilinger, og jeg har brukt rivatuner til å holde øye med på varme utviklingen, og den er normal, Idle 51c load 71c etter langtids bruk. CPU cores ligger på 38c idle og ca 45-52 load. Har også prøvd å fjerne skjermkort driveren via driver sweeper i safe mode etter original uinstallering av driver. Har også kjørt memtest i 2 timer uten error. Så spørsmålet er jo hvofor overklokkinga ikke fungerer nå etter jeg installerte GTX 295, overklokkinga var jo stabil for flere måneder her med 8800GTX, og hvorfor får jeg det samme problemet om jeg går over til 8800GTX igjen nå, når det fungerte perfekt før installasjon av GTX295. Noen som har forslag på hva som kan være galt ? Endret 4. februar 2009 av Cold Snake Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er ikke noe flink på dette, men kan det være en mulighet at du rett og slett har for liten PSU ? Ta en test Her Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Er ikke noe flink på dette, men kan det være en mulighet at du rett og slett har for liten PSU ? Ta en test Her Utdrag fra en GTX295 review angående PSU: BFG states the minimum power requirements as a 680W PSU that has a combined 12V current rating of 46A or more. As always, when it comes to power supplies, it isn't so much as the advertised wattage supplied as it is the quality of build. We had no problems running this video card on a Corsair HX620W PSU -- a quality PSU for sure -- but of course, we can not officially recommend anything less than BFG's minimum requirements of a 680W power supply. Min kjører 52A på 12v, og corsair er jo kjent for å gi god ytelse. Det som også får meg til å tvile på at det er PSU, er at om jeg installerer tilbake til 8800GTX igjen, så vil problemet med BSOD vedvare, og det er merkelig med tanke på at OC fungerte perfekt før installasjon av GTX295 , men hvem vet. Er det ikke slikt at en PC vil slå seg av om en kjører for hardt på PSU ? det går i reboot hos meg, med og uten BSOD. Lenke til kommentar
Cold Snake Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Endret multiplier til x9 tidligere (x8), og bus speed til 355mhz tidligere (400mhz) og rated FSB er på 1420mhz tidligere (1600mhz). Core speed 3195 tidligere (3200). nå er pc'en stabil, men det jeg lurer på er hvordan kunne tidligere innstillinger gi meg så mye problemer, hva var årsaken ? og hvorfor funka tidligere oppsett for flere måneder før installasjon av GTX295, og ikke nå lengere ? Endret 6. februar 2009 av Cold Snake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå