Gå til innhold

Boikott av Norgesgruppen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Dette er pga. de bruker billigere ingredienser og produkter nå de skal produsere den. Derfor den er billigere.

 

Men Tine produserer den like fullt.

Det behøver ikke engang være dårligere råvarer, du betaler bare ikke like mye for reklamen...

 

Hvis det er samme produsent, hvorfor er ikke merkevarene billigere?

 

- Coops egne merker er billigere fordi all "staffasje" er kuttet ut ved framstillingen. Man forenkler labling, og vi markedsfører ikke varene utover i butikk. Dessuten produseres de uten andre mellomledd, rett fra produsent til oss, sier Kløvstad.

http://www.dinside.no/803341/hvorfor-smaker-de-forskjellig

 

Skulle gjerne utsatt enkelte for en blindtest av meieriprodukter, tipper Tine da ikke hadde utmerket seg like mye.
First Price gulost skiver vs Tine Norvegia gulost skiver

First Price 350 gram, 26,90 kr. og Norvegia 150 gram, 19,40 kr.

 

Trond: Dette er billigosten, jeg synes den smaker brunost. (First Price) Den andre er best, og jeg er sikker på at det er Norvegia. (Det stemmer)

 

Stine: Denne smaker mest og best. (First Price) Men begge gulostene er helt fine.

 

Kristin: Jeg vet hvilken jeg liker best, det er denne! (First Price)

 

Hanne: Jeg synes de smaker helt likt.

 

Konklusjon: Hva kan vi si? Det er forskjellige meninger her. Ingen andre klarte å kjenne brunostsmaken Trond maste om, og to av fire likte First Price best. Hanne merket derimot ikke forskjell. Vi tror du trygt kan bli like fornøyd uansett hvem av gulostene du kjøper, men husholdningsbudsjettet har sikkert mest godt av First Price.

http://www.dinside.no/802381/first-price-eller-originalvaren

 

I fjor ble First Price-osten produsert av Synnøve Finden, Tine lager Coops:

* Tine startet å produsere gulost for Coop vinteren 2003. I dag produserer Tine i tillegg også Coop baconost og Coop skinkeost.

 

* Grilstad produserte også en salamivariant for First Price (som er billigmerket til NorgesGruppen) samtidig som de kalte kopipreparatet av deres jubileumssalami for «Trylstad Jumbosalabim». SPIS Grilstadgruppen, som det heter i dag, står også bak flere av billigproduktene som du finner i ICA gruppen sine butikker (Ica, Rimi og Maxi.)

 

* Synnøve Finden lager hvitosten som kalles Landlord hos Rema og First Price i Norgesgruppens butikker.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=519261

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
"Hvis dere skal selge melka vår får dere ikke lov til å føre konkurrerende varer i butikken deres."

 

Hvor har du det fra? Det vil vel være ulovlig, har Tine blitt straffet for noen slike saker?

Det kalles "vendor lock-in" på engelsk, og det er slik praksis som har ført til antitrust-søksmålene mot Microsoft. Det er neppe lovlig i Norge.

Lenke til kommentar
"Hvis dere skal selge melka vår får dere ikke lov til å føre konkurrerende varer i butikken deres."

 

Hvor har du det fra? Det vil vel være ulovlig, har Tine blitt straffet for noen slike saker?

Det kalles "vendor lock-in" på engelsk, og det er slik praksis som har ført til antitrust-søksmålene mot Microsoft. Det er neppe lovlig i Norge.

 

Og ettersom robertaas sier at Tine driver med slikt bør det være noen saker der de er straffet for nettopp dette, og det er jeg veldig interessert i å vite. Hvis det ikke gjør det, vil det si at robertaas driver med synsing og spekulering, neppe noe som hører hjemme i en debatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Og ettersom robertaas sier at Tine driver med slikt bør det være noen saker der de er straffet for nettopp dette, og det er jeg veldig interessert i å vite. Hvis det ikke gjør det, vil det si at robertaas driver med synsing og spekulering, neppe noe som hører hjemme i en debatt.

http://e24.no/naeringsliv/article1650119.ece

 

Det var rettsak om dette før jul, afaik er dom enda ikke avsagt.

Lenke til kommentar
http://e24.no/naeringsliv/article1650119.ece

 

Det var rettsak om dette før jul, afaik er dom enda ikke avsagt.

 

Jeg er klar over den saken, jeg jeg antok at han mente en annen, ettersom man er uskyldig til det motsatte er bevist her i Norge.

 

Hvis Tine blir dømt i den saken, vil det uansett ikke være en slik situasjon som robertaas antydet. Det var nemlig butikken som henvendte seg til Tine, ikke omvendt. De lurte på hvor mye de kunne få i rabatt hvis de fjernet Synnøve Finden fra hyllene, og brukte plassen til Tine-produkter. Butikken fikk svar, noe de selvfølgelig aldri skulle fått, og det er det denne saken dreier seg om. I tillegg var det en enkeltperson som svarte på denne henvendelsen (han fikk sparken pga dette), det var aldri en sak som ble behandlet av Tine som selskap. Det er selvfølgelig ikke en unnskyldning, men det kan tyde på at dette var en glipp gjort av en ansatt i Tine, heller enn en gjennomført forretningsstrategi.

Lenke til kommentar
At Norge skal være det eneste landet med gode matvarer må falle på sin egen urimelighet. Jeg har bodd i Frankrike og reduksjon i kvalitet og utvalg var virkelig stor ved flytting til Norge. Ja, det er mulig å finne dårlig mat i utlandet, men der er det reell konkurranse og masse å velge blandt. Har hørt monpolforkjempere komme med utsagn som "Har smakt EU-melka og den var ikke god." Da har de tydeligvis ikke fått med seg at det er konkurranse med en rekke merker og flere typer melk i EU. Selv med UHT kan man finne noe som er bedre enn ferskmelka til Tina.

Det er vel ingen som har påstått at kvaliteten på produkter som selges i EU er dårlig? Påstanden har gåttt på at mange av de EU-produserte produktene som selges i Norge gjennom de store butikk-kjedene holder dårlig kvalitet.

 

Heldigvis finnes det ennå kjøpmenn som er uavhengige av kjedene, og der kan man finne produkter - både norske og utenlandske - av høy kvalitet. Men det samme utvalget som på et fransk frukt- og grønnsaksmarked finner man selvsagt ikke. Men de norske kjedebutikkene representerer tross alt et lavmål hva kvalitet gjelder. Men produktene er vel høstet inn lenge før de er modne, slik at de skal tåle den lange transporten til Norge, dagesvis på lager, og videredistribusjon ut til den enkelte butikk. Kvalitetsmessig kan jo ikke dette sammenlignes med produkter plukket i nabobygda et par dager tidligere.

 

Interessant at du trekker fram Frankrike:

- Netto eksportør av landbruksprodukter

- Subsidierer landbruket kraftig (- er drivkraften bak EU's landbrukspolitikk)

- Franskmenn flest er stolte av det franske landbruket

- Franskmenn flest har stor forståelse for at bøndene må kunne leve av yrket sitt

 

Når det gjelder (den franske) "EU-melka", så fikk jeg aldri sansen for smaken på UHT-melka (eller mangel på sådan), men den var da grei nok på frokostblandingen. Fersk melk fikk jeg bare i ikke-homogenisert utgave, og det er etter eller annet med klumper i melka som gjør meg skeptisk ...

Lenke til kommentar

Dette er akkurat som å se mafiafamiliene krangle om territorie og hvor stor andel av narkoinntektene hver av dem skal ha... Bestikkelser, utpressning, vennetjenester, korrupsjon...

 

Det er vel ikke heeelt uten grunn at Tine anses som en versting av forbrukerombudet, at de har et nesten-monopol, og at eierne av disse butikkjedene er de rikeste personene i landet vårt. Jævla mafiosoer, hele gjengen! Både Norgesgruppen og Tine!

 

Håper derfor dette går til helvete for dem begge, og at de begynner å importere billig og god utenlandsk ost. Dette med at "norsk", eller Tine sine produkter, er så jævlig mye bedre er en forbanna løgn som alle som har reist litt vet veldig godt.

 

Og du som sa du ikke ville gå i butikken om det ikke var Coca-Cola der... er det så jævlig fælt å drikke Pepsi istedet? ;)

Lenke til kommentar
Dette er akkurat som å se mafiafamiliene krangle om territorie og hvor stor andel av narkoinntektene hver av dem skal ha... Bestikkelser, utpressning, vennetjenester, korrupsjon...

 

Det er vel ikke heeelt uten grunn at Tine anses som en versting av forbrukerombudet, at de har et nesten-monopol, og at eierne av disse butikkjedene er de rikeste personene i landet vårt. Jævla mafiosoer, hele gjengen! Både Norgesgruppen og Tine!

 

Håper derfor dette går til helvete for dem begge, og at de begynner å importere billig og god utenlandsk ost. Dette med at "norsk", eller Tine sine produkter, er så jævlig mye bedre er en forbanna løgn som alle som har reist litt vet veldig godt.

 

Og du som sa du ikke ville gå i butikken om det ikke var Coca-Cola der... er det så jævlig fælt å drikke Pepsi istedet? ;)

 

Hvis du ikke kan referere til noen tilfeller av bestikkelser, utpressing, vennetjenester eller korrupsjon er det der en ganske latterlig sammenligning. Har du i det hele tatt noe grunnlag for å komme med slike beskyldninger?

 

Hvis det går til helvete for tine, hvor skal Synnøve Finden få melken sin fra? Hvem skal Q-melk selge overflødig melk til? Eller kjøpe ekstra hvis de har for lite? Hvordan skal småbydger få tilgang til meieriprodukter?

 

Til slutt, hvis det er en løgn at norsk ost er god, hvorfor eksporterer Tine store mengder ost til utlandet?

Lenke til kommentar

Det kalles å sette ting på spissen. Alt norsk er ikke best i verden, selv om nordmenn ofte virker å tro det. Men det er ikke svart eller hvitt, det er gråsoner. Jarslbergen til Tine er kanskje bedre enn andre oster du får i utlandet, men samtidig er det andre oster som er bedre enn Tines av andre sorter.

 

Samme med melk, yoghurt, og ja, andre produkter.

 

"Tine saken" fra 2004 er en rimelig sterk indikator på at det er noe lumsk som foregår. Konkurransetilsynet ilegger ikke bøter på 45 mill. i hytt og pine for ingenting.

 

Synnøve Finden kan vel forøvrig kjøpe melken sin fra bøndene? Det samme kan Q-melk. eller de kan selge til sine konkurrenter. Poenget her er at med uten EN stor bauta av en monopolist, så hadde markedet vært mye bedre for oss (som forbrukere).

Lenke til kommentar
Det kalles å sette ting på spissen. Alt norsk er ikke best i verden, selv om nordmenn ofte virker å tro det. Men det er ikke svart eller hvitt, det er gråsoner. Jarslbergen til Tine er kanskje bedre enn andre oster du får i utlandet, men samtidig er det andre oster som er bedre enn Tines av andre sorter.

 

Samme med melk, yoghurt, og ja, andre produkter.

 

"Tine saken" fra 2004 er en rimelig sterk indikator på at det er noe lumsk som foregår. Konkurransetilsynet ilegger ikke bøter på 45 mill. i hytt og pine for ingenting.

 

Synnøve Finden kan vel forøvrig kjøpe melken sin fra bøndene? Det samme kan Q-melk. eller de kan selge til sine konkurrenter. Poenget her er at med uten EN stor bauta av en monopolist, så hadde markedet vært mye bedre for oss (som forbrukere).

 

Men Tine nektet å betale den boten fordi de mente Konkurransetilsynet feilvurderte saken, de hadde neppe anket hvis de ikke har mulighet for å vinne, vi kan derfor ikke bruke den saken mot Tine før dom er avgitt.

 

Synnøve Finden kan ikke kjøpe melken sin fra bøndene uten å bygge ut, ettersom de ikke behandler melk. De kjøper ferdige råvarer fra Tine. Q-melk kan selvfølgelig gjøre det, de gjør det jo i dag, men de mister den sikkerheten de har ved at de kan kjøpe ekstra melk eller dumpe overflødig melk til Tine.

 

Det kan godt være at en del forbrukere hadde fått det bedre uten Tine, jeg for min del tviler på det, men så er jeg heller ikke en ekspert så slik. Det jeg derimot er veldig sikker på, er at distriktene hadde lidd enormt.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan referere til noen tilfeller av bestikkelser, utpressing, vennetjenester eller korrupsjon er det der en ganske latterlig sammenligning. Har du i det hele tatt noe grunnlag for å komme med slike beskyldninger?

 

Dagligvarehandelen er utpekt som versting av forbrukerombudet, landbruksdepartementet (kanskje ikke like overraskende), samt mange forbund, inkludert de ansatte selv. Forbrukerombudet har sett på saken mange ganger, men ikke klart å bevise noe direkte prissamarbeid. Alikevel er det mange høyst mistenkelige tegn. Det er også en kjensgjerning at mange selskaper, deriblandt Tine, bedriver utpressing av sine konkurrenter. Det er også mistenkelig at norges rikeste personer er eiere av dagligvarekjeder som i de fleste andre land har relativt dårlig avkastning og stor konkurranse, og at Norge har et prisnivå som ligger 50% over nabolandenes, som har DYRERE driftskostnader.

 

Med andre ord mattematisk sett så ulogisk at det bare kan forklares med prissamarbeid og ulovlig spill.

 

Til slutt, hvis det er en løgn at norsk ost er god, hvorfor eksporterer Tine store mengder ost til utlandet?

 

Jeg sier ikke at norsk ost ikke er god. Jeg sier at det er en løgn at vi er verdensmestre i ALT, og at Tine er best i verden. Jeg vet utmerket godt at Jarlsberg er populær i butikker i verden som spesialiserer seg på ost fordi den har en annerledes og særegen nøttesmak.

Lenke til kommentar
Konkurrentane deira kunne hatt ein vel so god marknadsandel dersom dei hadde behandla norske bønder på same måte som Tine.

Det er vel historieløst å påstå.

Tine har av gamlet av hatt monopolposisjon hva meieriprodukter gjelder. Og dereglueringen har først kommet de siste tiårene.

Så markedsandelene handler virkelig ikke om å behandle bøndene bra eller ikke men kun at Tine har hatt tiår på tiår til å bygge en produsksjonslinje og organisasjon som brukes for å motarbeide konkurranse.

Ikke bare historieløst, men også litt virkelighetsfjernt. Det er ikke mange årene siden jeg leste i lokalavisa der hvor jeg kommer fra at "nesten alle" bøndene hadde gjort avtaler med Q-meieriet fordi de fikk så mye bedre villkår der, enn hos Tine.

Lenke til kommentar
Ikke bare historieløst, men også litt virkelighetsfjernt. Det er ikke mange årene siden jeg leste i lokalavisa der hvor jeg kommer fra at "nesten alle" bøndene hadde gjort avtaler med Q-meieriet fordi de fikk så mye bedre villkår der, enn hos Tine.

 

Hvis dette gjelder på landsbasis så hadde vel flere fulgt etter? Ettersom det ikke er tilfellet, tviler jeg sterkt på at Q-melk tilbyr bedre vilkår enn Tine.

 

Forresten, er det noen som vet når NG kutter ut Tine? Butikkene bestilte hele spekteret av varer i dag.

 

Edit: Fikset årets dårligste setning.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Det er ikke mange årene siden jeg leste i lokalavisa der hvor jeg kommer fra at "nesten alle" bøndene hadde gjort avtaler med Q-meieriet fordi de fikk så mye bedre villkår der, enn hos Tine.

 

Hvis dette gjelder på landsbasis så hadde vel flere fulgt etter? Ettersom det ikke er tilfellet, tviler jeg sterkt på at Q-melk tilbyr bedre vilkår enn Tine.

De ekstra 14 øre/liter som Q tilbyr gjelder selvsagt ikke på landsbasis, kun i umiddelbar nærhet av Q sine to meierier på Jæren og i Gausdal. Er du ikke i nærheten av disse to meieriene, så har du ikke annet valg enn å levere til Tine, som har 47 meierier fra Tana i nord / øst til Kristiansand i sør / Sola i vest.

 

Når Q eller Synnøve Finden har behov for mer melk enn de klarer å skaffe selv (Synnøve har ingen egne produsenter), så har Tine som markedsregulator plikt til å levere til dem (til en pris SF har kranglet mye om gjennom årene..), selv om Tine kanskje hadde bruk for denne melka i sin egen produksjon. Når SF derimot stenger ned sine anlegg fullstendig i jul og påske for å drive mest mulig lønnsomt, så må Tine kjøre ekstraskift for å ta unna den melka som SF vanligvis (men altså ikke i nevnte ferier) kjøper fra Tine...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...