Gå til innhold

Vårt liv her på jorden

Anbefalte innlegg

Om naturen er bevisst eller ikkje, er vel tåleg irrelevant? Ein amøbe er, etter mitt syn ubevisst, likevel fyller han rolla si, og når målet han er laga for?

Nei, om naturen er bevisst eller ikke er i aller høyeste grad relevant. Hvis du aksepterer evolusjonsteorien kan du ikke samtidig messe om "bevisst natur".

Evolusjon/naturen har ikke noe mål. Bablingen din om "amøbens mål" er derfor helt hinsides. Amøben er ikke der fordi den hadde en rolle å utfylle, men fordi dens forfedre utkonkurrerte andre livsformer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har aldri sagt at naturen er bevisst, har eg vel?

Det eg vil fram til, om enn noko knota, er at me hjelper naturen å verte kvitt oss sjølve. Kall det naturen, det store krinsløpet, evolusjon eller kva du vil. Eg har trua på evolusjonen ja, og grunnen til at eg drog opp nettopp evolusjonen, var for å påpeike at eg meiner at me er ein tabbe i dette systemet. Ein tabbe som kjem til å verte retta.

Lenke til kommentar
Evolusjon/naturen har ikke noe mål. Bablingen din om "amøbens mål" er derfor helt hinsides. Amøben er ikke der fordi den hadde en rolle å utfylle, men fordi dens forfedre utkonkurrerte andre livsformer.

Evolusjonen har ikke noe mål nei, det er jeg enig i. Likevel fører evolusjon til at arter tilpasser seg og lever i balanse med hverandre, derfor har alle arter en rolle de utfyller. Fjerner man ALLE amøber, etc med ett knips hadde vi nok sett virkninger av dette.

Lenke til kommentar
Det eg vil fram til, om enn noko knota, er at me hjelper naturen å verte kvitt oss sjølve.

Nei, nei, nei. Det du skriver her baserer seg på at naturen er bevisst. Kutt ut slikt tull.

Det jeg tror han mener, er at når det er prosesser som er satt igang som på sikt kan skade/utrydde menneskerasen (som for eksempel global oppvarming), så "hjelper" vi den prosessen med oppførselen vår, selv om verken prosessen eller naturen i seg selv er bevisst, bare fremsatt på en litt knotete måte. Det jeg tror han mener med "naturen", er i dette scenarioet, er mer eller mindre all sammenhandlingen som foregår i naturen på jorden, som jeg forøvrig vil sammenligne med sammenspillet mellom nevroner gjennom elektrisitet.

Lenke til kommentar

Hwoarang tok poenget ganske kjapt. Siste setninga di er noko av det eg har prøvd å sei frå side 1. Samhandlinga, krinsløpet osv. Kjært born har mange namn.

Pricks, framfor å avfeia teoriar/argument som "slikt tull", kunne du vel teke deg bryet å punktera meg? I det minste la vær å vri på det eg seier?

Lenke til kommentar

hørte en teori om at grunnen til at vi mennesker har blitt så intelligente, skaffet oss kultur, kunst, språk o.l., er fordi våre ape forfedre forlot trærne og begynte å spise fleinsopp og andre sopper som inneholder det psykedeliske stoffet psilocybin.

det er dog ikke mye empirisk data som støtter denne teorien.

stoned ape theory, heter den

Lenke til kommentar
hørte en teori om at grunnen til at vi mennesker har blitt så intelligente, skaffet oss kultur, kunst, språk o.l., er fordi våre ape forfedre forlot trærne og begynte å spise fleinsopp og andre sopper som inneholder det psykedeliske stoffet psilocybin.

Hørte noe av det samme, men da hadde våre forfedre funnet ut at de kunne spise beinmarken i bena på byttene som løver og andre rovdyr hadde felt, men ikke fikk tak i.... Mye fett og proteiner der som hjernen vår må ha den dag i dag for å overleve....

Heller ikke mye empiriske data på :)

Lenke til kommentar

Hmmm, dette forklarer jo hvordan religion ble til ;)

Her er en jødisk sopp-prest.

biggestsecretbook23.jpg

Og litt magisk sopplittratur :roll:

The mushrooms were picked with great reverence before sunrise and many symbols of this ritual can be found in the Bible and far older texts. Again, the use of the sacred mushroom and other drugs, and the secret knowledge of their properties, can be traced back to the earliest days of Sumer.33 The Therapeutae had a flourishing university at Alexandria and from there they sent out missionaries to establish branches and affiliated communities across the Middle East. Here again we have the connection back to Egypt and the mystery schools.

http://www.bibliotecapleyades.net/biggests...estsecret04.htm

Her er et klassisk eksempel på bad-trip:

Åp 04,02 I det samme kom Ånden over meg. Og se, i himmelen sto det en trone, og det satt en på tronen. 3 Han som satt der, så ut som jaspis og karneol, og tronen var omgitt av en regnbue; den var som smaragd. 4 Omkring tronen så jeg tjuefire andre troner, og på dem satt tjuefire eldste, kledd i hvite klær, med seierskranser av gull på hodet. 5 Fra tronen gikk det ut lyn og drønn og tordenbrak, og foran den flammet sju fakler, det er Guds sju ånder. 6 Framfor tronen var det som et glasshav, lik krystall. Og i midten, rundt tronen, var det fire skapninger. De var dekket av øyne foran og bak. 7 Den første skapningen lignet en løve, den andre lignet en okse, den tredje hadde ansikt som et menneske, og den fjerde var lik en flygende ørn. 8 Hver av de fire skapningene hadde seks vinger og var dekket av øyne overalt, også under vingene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Tenk deg en svart vegg er universet og små lysglimt som blusser opp og så rask forsvinner igjen er liv som oppstår og sa dør ut. Det kan godt hende at det har eksistert/ vil eksistere andre inteligent lifsformer, men "lysglimtene" vare ikke lenge nok til å se det neste "lysglimtet".

Ikke bare er sannsyneligheten for at 2 lifsformer skal oppstå nære nok til hverandre i rommet at de kan møtes. Men det er enda mindre sansynelig at de også møtes i tiden.

Dette er en ganske depresiv tanke. Tro meg, det er ingen ting jeg heller ville ha opplevd en et møte med annen inteligent rase. Men det virker som at muligheten for dette faktisk skal skje er meget liten.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...