Gå til innhold

Vårt liv her på jorden

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Jeg starter denne topic'en fordi jeg har lyst til å høre hva dere tenker om temaet. Jeg er veldig interessert i verdensrommet og alle mulighetene rundt det. Lånte til og med en bok idag som jeg gleder meg til å lese.

Men, grunnen til at jeg startet denne topicen er for å høre om hva dere tenker angående det faktumet at vi er her på jorda. Har dere noen gang reflektert over spørsmålene; Hva gjør vi her? Hvordan havnet vi her? Hvem er egentlig vi!? :D

For meg er det utrolig artig å tenke disse tankene. Selv lever jeg i den tro at det finnes mer liv enn oss her på jorden, men da snakker vi om galakser som er i så stor avstand unna at det er nesten usaklig.

Prøv å sett dere litt inn i spørsmålene og gruble over de. Hva tror dere? Hvordan ser dere på saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør vi her? Hvordan havnet vi her? Hvem er egentlig vi!?

For meg er det utrolig artig å tenke disse tankene. Selv lever jeg i den tro at det finnes mer liv enn oss her på jorden, men da snakker vi om galakser som er i så stor avstand unna at det er nesten usaklig.

Vi gjør ingenting fornuftig ihvertfall; herper planeten vår. Tror ikke vi har noe mening her i det heletatt. Vi havnet vel her gjennom en eller annen form for abiogenesis og evolusjon, mer kan jeg ikke si. Hvem er vi.. Homo Sapiens? Dyr? Noe sånt.

Sannsynligheten for at det er liv i melkeveien er faktisk ikke så liten. Carl Sagan sier det bedre enn jeg vil klare:

Endret av Harald Husum
Lenke til kommentar
Hva gjør vi her?

Vi lever og reproduserer.

Hvordan havnet vi her?

Sannsynligvis fra en annen del av verdensrommet da Jorda ble formet og ikke alltid har eksistert.

Hvem er egentlig vi!?

Vi er mennesker, en av de mange karbonbaserte dyrene som bor på denne planeten og samtidig arten med høyest intelligens på denne planeten.

Enklere er det ikke.

Lenke til kommentar

fun fact: carl sagan røyket hasj

jeg tenker på slike spørsmål selv. blir utrolig satt ut noen ganger når jeg tenker på at jeg tenker, og det at jeg er en bevisst skapning som har evnen til å fundere på slike ting virker for meg ganske utrolig. "dette er meg og mitt liv", tenker jeg noen ganger, og får en merkelig aha opplevelse som aldri ser ut til å ta slutt. det er som om jeg overrasker meg selv hver gang jeg konstanterer overfor meg selv at jeg tenker, lever, føler og opplever verden på den måten jeg gjør. noen ganger er det nesten som om jeg har sovet, og for første gang på lang tid 'våkner' opp til meg selv. det er som om jeg ser meg på selv for første gang i speilet og innser at det er meg.

jeg har ingen anelse hva vår oppgave på jorda er. man kan jo alltids svare så enkelt som O3K, men det er vel egentlig ikke svaret man er ute etter i en slik sammenheng. jeg tror nok ikke spørsmålet kan besvares på en tilfredsstillende måte uansett, hvertfall ikke uten bruk av religion (ikke at alle ville vært tilfreds med et slikt svar uansett).

men som du sier så er det allikevel artig å fundere på slike ting.

verdensrommet er ufattelig stort. faktisk så er jeg ikke sikker på om universet ender i det hele tatt. det virker litt for utrolig til at det kan ha en begynnelse og en slutt. det fjerner litt av sjarmen. nå er ikke jeg en ekspert på fysikk, men jeg "tror" nok mer på plasma cosmology teorien i motsetning til the big bang. i moderne fysikk virker det som om man er så fastlåst i at verden er akkurat sånn og sånn, og når noen beregninger ikke stemmer, som f.eks. gravitasjonskraften når man ser på hvordan galakser holder seg sammen, og at gravitasjonskraften ikke er sterk nok til å gjøre dette, så finner man opp litt svart materie for at ligningen skal funke. nei huff, sånne ting vet jeg egentlig ikke om. arrester meg gjerne på det.

carl sagan sa vel noe sånt som "we are stardust living of starlight". husker ikke helt hvordan quoten er, men jeg liker den veldig godt. man kan på en måte si at mennesket ble "født" inne i en stjerne siden vi er karbonbaserte livsformer. karbon kan kun skapes ved fusjon inne i en stjerne. og nå? vi er hovedsakelig stjernestøv, og nå lever vi her på jorden og livnærer oss av lyset fra stjernene. vakkert!

Lenke til kommentar

Eg trur me er ei sidegrein i evolusjonen. Eit bomskudd, med andre ord. Den velutvikla hjernen vår, har gjort oss i stand til å omgå dei vanlege spelereglane i utviklinga. Me har med andre ord overlista naturen.

Den globale oppvarminga, matnauden i verda og HIV er naturen sine prov på å rydda opp i problema me skapar. Heldigvis får han god hjelp av oss.

Lenke til kommentar

Er ikke i noen som helst tvil om at det finnes liv på andre planeter, også intelligent liv. Med intelligent liv mener arter som er løsningsorientert, kan finne løsninger på problem.

Vi på jorden er en del av ett solsystem, det finnes ca 200 milliarder solsytem (stjerner) i vår galakse, melkeveien, alle med en rekke tilhørende planeter.

Vi mennesker har oppdaget ca 6000 slike galakser, trolig finnes det hundretusenvis, millionvis, kanskje flere.

Da synes jeg det er idiotisk å tro at vår planet Tellus er eneste planeten i verdensrommet med liv.

Spørsmålet jeg lurer mer på er verdensrommets størrelse.

Uendelig, går det egentlig an?

Begrenset, men det må finnes noe utenfor?

Altså INGEN av disse to svarene er logisk :hmm:

Lenke til kommentar

Idiotisk? Nei, det er idiotisk å være skråsikker. Det er utrolig mange variabler som må innfris, og intelligent liv later ikke til å være noe mål (men det er jo relativistisk). At det nesten helt sikkert finnes liv -der ute- er jeg med på, men ikke nødvendigvis intelligent, på vårt nivå eller høyere. Å gå til personangrep på grunn av avvikende meninger kan du holde deg for god for.

Lenke til kommentar
Idiotisk? Nei, det er idiotisk å være skråsikker. Det er utrolig mange variabler som må innfris, og intelligent liv later ikke til å være noe mål (men det er jo relativistisk). At det nesten helt sikkert finnes liv -der ute- er jeg med på, men ikke nødvendigvis intelligent, på vårt nivå eller høyere. Å gå til personangrep på grunn av avvikende meninger kan du holde deg for god for.

La inn innlegget mitt uten å ha lest ett eneste av de andre innleggene, hvor er det personangrepet mitt er og hvem er det du mener jeg angriper?

Edit:

Kan være intelligent liv på 40 000 planeter

Må si at den kunne vel ikke kommet mer beleilig :!:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Eg trur me er ei sidegrein i evolusjonen. Eit bomskudd, med andre ord. Den velutvikla hjernen vår, har gjort oss i stand til å omgå dei vanlege spelereglane i utviklinga. Me har med andre ord overlista naturen.

Den globale oppvarminga, matnauden i verda og HIV er naturen sine prov på å rydda opp i problema me skapar. Heldigvis får han god hjelp av oss.

10% av Europeere utvikler ikke AIDS av HIV, og er dermed immune mot dette viruset, det er heller ingen matnød her, og vi ville fint overlevd global oppvarming. Jeg tror vi har ganske gode sjanser for å overleve det meste.

Lenke til kommentar

Naturen "prøver" ikke på noe som helst siden den ikke har en sentralisert bevisthet

Ting som problemene våre er bare reaksjoner på hendelser i rom-tiden. Global oppvariming , HIV, matnød osv osv kan forklares ved matematikk og vitenskap . Ikke noe mer hokkus pokkus ved det :)

Tror ikke det er mulig å definere ett "bomskudd" i evolusjon i og med at evolusjon baserer seg på prøv/feil metode, arter utvikler seg på måter som enten er suksesfulle eller går til helvette. Går en art til helvette så er det evolusjonens gang, det er ikke en "tabbe" eller noe. Foreløpig ser de ut som mennesket er veldig avansert og overlevesdyktig, med tanke på antall individer vi har kommet opp i så ser det ut som den teorien stemmer.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Sykdommer, global oppvarming, kriger, etc vil ALDRI utrydde menneskeheten gitt at det da ikke smeller en enorm atombombe som utsletter alt, en slik bombe ville kanskje også fått jorden ut av sin opprinnelig bane rundt solen.

Som alt i naturen har avgensede områder en viss bærekraft og jorden er helt klart ett begrenset område. Overskrider vi grensen for bærekrafthet så er det logisk at ikke alle mennesker kan overleve til de dør av alderdom.

Denne bærekraften kan vi mennesker øke med teknologi, redskap, gjennvinning og bedre utnyttelse av hver jordlapp, etc.

Problemer er faktisk ikke at vi enda har nådd den grensen men at både ressurser og teknologi er dårlig fordelt og at noen bruker mye mer av denne ressursen enn vi trenger.

Lenke til kommentar

Andre livsformer har eksistert eller eksisterte mye, mye lenger enn mennesker har eksistert så langt.

Naturen prøver ikke på noe som helst. Den er ikke bevisst.

Lenke til kommentar

Om naturen er bevisst eller ikkje, er vel tåleg irrelevant? Ein amøbe er, etter mitt syn ubevisst, likevel fyller han rolla si, og når målet han er laga for?

Det eg meiner, er at me menneskje ikkje gjer anna enn å tøma naturen for ressursar. Me kjem til å utrydda oss sjølve, og naturen får byggja seg opp att.

Det fyrste sitatet mitt har du og drege ut av samanhengen, nokonlunde. Hadde det ikkje vore for vår emne til å utforske, og tenke abstrakt, hadde me neppe kome så langt som me har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...