Gå til innhold

Linux og RAID


Anbefalte innlegg

OK....Linuxguruer, tørk støv av hjernebarken og vær så snill og hjelp meg med noen spørsmål.

 

I hvilken kernel ble hardware RAID implementert?

I hvilken kernel ble software RAID implementert?

I hvilken kernel ble LVM implementert?

Når kunne man implementere hw/sw RAID/LVM ved hjelp av patcher til kernelen?

 

Har søkt i evigheter på google, men finner ikke noe om det....kommer stort sett opp howtos. Hater å spørre om dette egentlig, siden det er en skoleoppgave, men har nå ca 24 timer på meg...og det går ikke bra for å si det slik. Kom gjerne med noen linker hvis dere har. Vil være evig takknemlig for den/de som klarer å svare på spørsmålene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du skulle sjekke noen av linux-forumene? Prøv f.eks www.nvnews.net/vbulletin. jeg har nylig oppgrdaert kjernen etter å ha fulgt en Howto om nforce2 og linux. Her har man iallfall støtte for raid (kjernen ble patchet. Versjon: 2.4.21-pre3-ac4). Akkurat når raid-støtte ble implementert finner du kanskje ut på kernel.otg. De har vel en liste som viser hva som er nytt i hver utgave av linux-kjernen. Men nå er nok ikke Raid noe nytt i linux.... :roll:

 

Linken skal være fikset nå!

Lenke til kommentar
Kanskje du skulle sjekke noen av linux-forumene? Prøv f.eks www.nvnews.com/vbulletin. jeg har nylig oppgrdaert kjernen etter å ha fulgt en Howto om nforce2 og linux. Her har man iallfall støtte for raid (kjernen ble patchet. Versjon: 2.4.21-pre3-ac4). Akkurat når raid-støtte ble implementert finner du kanskje ut på kernel.otg.   De har vel en liste som viser hva som er nytt i hver utgave av linux-kjernen. Men nå er nok ikke Raid noe nytt i linux.... :roll:

 

Håper det hjalp noe iallfall :p

 

Hmm...ble desverre ikke så mye klokere. Det jeg egentlig har funnet ut, er at kernel 2.4.x har innebygget støtte for sw-raid og LVM. Versjoner før dette måtte man patche kernelen. Regner egentlig med at hw-raid er støttet uavhengig av kernel egentlig, da dette bare bør være en driver. Correct me if I'm wrong :)

 

kernel.otg , mener vel kernel.org. Har sjekket der, men changeloggene som ligger der er ikke spesielt bra på dette området. For en del av versjonene er de faktisk ikke eksisterende, så det er lite hjelp der.

 

Linken din fungerer forresten ikke :roll:

 

Fortsett med tipsene, er stuck nå...vet ikke hva jeg skal gjøre. :shrug:

Lenke til kommentar

Hva med å ftp-e til sunsite.uio.no

Gå inn på pub/linux/kernel/2.x og laste ned alle Changeloggene, søk etter lvm,raid etc

 

Litt off topic nå men jeg må få det ut.

 

Hvor teit oppgave, når det kom er ikke interessant, og lvm holder på å bli erstattet av lvm. Typisk lærer å være interessert i årstall/versjoner når det egentlig er av null interesse.

 

Phu, ferdig med ranten min, lykke til på oppgaven :)

Lenke til kommentar
Hva med å ftp-e til sunsite.uio.no

Gå inn på pub/linux/kernel/2.x og laste ned alle Changeloggene, søk etter lvm,raid etc

problemet med changelog er at det ikke finnes for alle versjoner, og selv om det f.eks ikke står noe om raid i changelogen, så er ikke det ensbetydende med at versjonen ikke støtter det. Det betyr bare at det ikke er gjort noen forandringer på akkurat det området.

 

På en annen side har jeg sett på de som ligger der, og det står veldig lite :cry:

 

Litt off topic nå men jeg må få det ut.

 

Hvor teit oppgave, når det kom er ikke interessant, og lvm holder på å bli erstattet av lvm. Typisk lærer å være interessert i årstall/versjoner når det egentlig er av null interesse.

 

Phu, ferdig med ranten min, lykke til på oppgaven :)

 

Det som er enda mer tragisk er at jeg valgte oppgaven selv...frivillig. :evil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...