Gå til innhold

Benkpress... gutt 15 år

cerny

Anbefalte innlegg

Hei , jeg er en gutt på 15 år , egentlig alltid vært sterk i over kroppen osv... her om dagen tokk jeg 110 i benkpress , det var på en sånn marskin da , en man ikke trenger og "holde" balansen på stanga liksom , er 110 kilo bra for en 15 åring ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var på din alder tok jeg også ti ganger maks (100) på apparatet på skolen, uten at jeg klarte mer enn 40-50 på "ordentlig". De to tingene kan ikke sammenlignes direkte, tallene er til for å betegne fremgang på en treningsmåte alene. Skal du ha noe å skryte av, må du nok gjøre det riktig. Helst bør du legge det på is til du er fullt utvokst. :)

Lenke til kommentar

vel jeg tar 115-120 maks i løs benk. og på skolen tok jeg 50 rep på 100 kg i maskin benk uten alt for mye problemer. tok også med 100 kg med 2 klasse kamerater oppå i tillegg. enkelte maskinbenker er veldig mye lettere enn vanlig løs benk. du kan ikke basere deg på hva du klarer i maskin benk. men ja klarer du 110 i løsbenk som 15 åring burde du nesten starte med styrkeløft.

er antal kilo du har i hendene som teller, foreksempel i strongman øvelsen viking press klarer man 1/3- dobbelt så mye som man ville klart i vanlig overheadpress.

er ikke helt sikker på hva det skyldes att man klarer så mye mere i enkelte maskinbenker. men tror det har noe å gjøre med att du har vekta bak deg. så du vipper den mere opp liksom når du presser i håndtakene.

Lenke til kommentar
vel jeg tar 115-120 maks i løs benk. og på skolen tok jeg 50 rep på 100 kg i maskin benk uten alt for mye problemer. tok også med 100 kg med 2 klasse kamerater oppå i tillegg. enkelte maskinbenker er veldig mye lettere enn vanlig løs benk. du kan ikke basere deg på hva du klarer i maskin benk. men ja klarer du 110 i løsbenk som 15 åring burde du nesten starte med styrkeløft.

er antal kilo du har i hendene som teller, foreksempel i strongman øvelsen viking press klarer man 1/3- dobbelt så mye som man ville klart i vanlig overheadpress.

er ikke helt sikker på hva det skyldes att man klarer så mye mere i enkelte maskinbenker. men tror det har noe å gjøre med att du har vekta bak deg. så du vipper den mere opp liksom når du presser i håndtakene.

Vekta var ikke bak , du setter på vektene på sia , eneste forskjellen er at stanga ikke kan velte for og si det sånn.

Lenke til kommentar

For all del ikke tren benk eller andre øvelser i denne over lang tid! Hadde mye skulderplager når jeg trente med smith-benk, og ikke hatt det siden jeg begynte med fri-benk. Løfter til og med mer i fribenken.

Får veldig vondt i håndleddene om man har sånn at man må vri stanga av krokene før man løfter, og har litt vekt på-.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...