Gå til innhold

Norges svar på CIA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk etterretning i Iran

http://www.nrk.no/nyheter/1.3416072

http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/articl...pFriend=visible

Rekruttering ved UiO

http://universitas.no/nyhet/3751/hemmelige...re-fra-arabisk/

"En sentralt plassert kilde i Forsvaret bekrefter, mot løfte om anonymitet, at Norge drev et farlig spill i Kosovokonflikten, der det blant annet var nær og skjult kontakt mellom norsk og serbisk etterretning, selv mens Norge formelt sto som alliert på Kosovo albansk side i konflikten. " -http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/1.6581867

Regner med at Iran, Afghanistan, Pakistan, Midtøsten generelt og Russland er områder som står i fokus hos e-tjenesten nå for tiden. Områder der vi er involverte med egne styrker regner jeg med har en høy prioritet.

Hvis en leser trusselvurderingene til PST for '09 og '08 så får en et inntrykk av hva PST har fokus på og hvilkene deler av den norske befolkningen inkl. utenlandskeborgere de holder et nærmere øye med.

http://www.pst.politiet.no/Filer/utgivelse...ring%202008.pdf

http://www.pst.politiet.no/Filer/utgivelse...rdering_PST.pdf

En liten rettelse til Romis; Norge har bare en etterretningstjeneste, men vi har 4 hemmelige tjenester: Etterretningstjenesten (E-tjenesten), Politiets Sikkerhetstjeneste (PST) , Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) og Forsvarets Sikkerhetstjeneste (FOST).

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Verfassungsschutz er nesten litt kulere. I sin tid det eneste sikkerhetspolitiet i verden som ikke fikk lov til å arrestere folk. Etter krigen var det en viss enighet om at sikkerhetspolitiet ikke skulle komme og arrestere folk om natten.

Som jj_ sier, det hadde en forståelig historisk årsak, men sikkerhetspolitiet i den andre tyske staten, altså STASI, hadde imidlertid ikke de samme historiske kvalene med arven etter det hemmelige statspolitiet (Geheime Staatspolizei, Gestapo) -der pågrep de vel folk titt og ofte for de minste småting...

De politiske konsekvensene av en likvidering som oppdages er normalt så store og så omfattende at det ikke er forsvarlig å gjennomføre dem. Hva om attentatsmannen får en brosten i hodet rett etter å ha gjennomført drapet?

I den grad etterretningsorganisasjoner nå for tiden utfører "våte jobber", så bruker de nok aller helst opptil flere ledd med mellommenn, slik at ikke en gang attentatsmannen selv har peiling på hvilken organisasjon han egentlig jobber for. Det burde de i alle fall gjøre, for å unngå slike pinlige oppdagelser..

Eller så kan de jo bruke KGB-metoden med biologiske gifter som ikke kan påvises med vanlige toksikologiske analyser, og som gir et dødsfall som ikke ser ut som mord.

Jo, men det er historisk forståelig at man ville/måtte unngå en gestapo-liknende organisasjon. Samtidig ga jo dette uante muligheter (som tidligere nevt) ved at man kunne provosere fram eller observere kriminelle handlinger uten å måtte gripe inn. Jan Guillos bok nr 2 om Hamilton, "Den Demokratiske terroristen", handler om nettopp dette.

Det sto som ganske åpenbart for meg når jeg nå leste denne tråden at Simon nok har lest både denne, og minst en annen av Hamilton-bøkene: Det utsagnet om "brostein i hodet" er nemlig også hentet fra den serien, det var noe Hamilton sa til en drosjesjåfør en gang, i en annen bok: ("Vendetta", om jeg husker rett?!) "Nei, det var ingen som så at jeg satte meg inn i denne bilen sammen med deg. Om jeg dreper deg nå, uten vitner, ville det mordet sannsynligvis aldri bli oppklart, med mindre det hender noe uforutsett, som at jeg plutselig får en takstein i hodet, slik at jeg blir værende igjen på drapsstedet." (sitert fritt etter hukommelsen). Jeg er forøvrig rimelig sikker på at Hamilton sa takstein, ikke brostein -sistnevnte har av åpenbare årsaker forholdsvis liten sjanse for å falle i hodet på folk... :p

Lenke til kommentar
Verfassungsschutz er nesten litt kulere. I sin tid det eneste sikkerhetspolitiet i verden som ikke fikk lov til å arrestere folk. Etter krigen var det en viss enighet om at sikkerhetspolitiet ikke skulle komme og arrestere folk om natten.

Som jj_ sier, det hadde en forståelig historisk årsak, men sikkerhetspolitiet i den andre tyske staten, altså STASI, hadde imidlertid ikke de samme historiske kvalene med arven etter det hemmelige statspolitiet (Geheime Staatspolizei, Gestapo) -der pågrep de vel folk titt og ofte for de minste småting...

Utvilsomt. Men det forklares ganske klart ut fra at Øst-Tyskland var et totalitært kommunistisk diktatur. :)

I den grad etterretningsorganisasjoner nå for tiden utfører "våte jobber", så bruker de nok aller helst opptil flere ledd med mellommenn, slik at ikke en gang attentatsmannen selv har peiling på hvilken organisasjon han egentlig jobber for. Det burde de i alle fall gjøre, for å unngå slike pinlige oppdagelser..

Eller så kan de jo bruke KGB-metoden med biologiske gifter som ikke kan påvises med vanlige toksikologiske analyser, og som gir et dødsfall som ikke ser ut som mord.

Det skal ikke stikkes under en stol at det nok forekommer. Men på generell basis er det svært farlig å gjennomføre "våte jobber". Det er en ting å likvidere en jævel i Kandahar. Men noe annet å gjøre det i London. :)

Det var jo de som pratet om at det var CIA, eller Säpo som kverket Palme. Right. Å drepe en vestlig statsleder har politiske implikasjoner som ingen regjering i hele verden ønsker å ta inn over seg.

Jo, men det er historisk forståelig at man ville/måtte unngå en gestapo-liknende organisasjon. Samtidig ga jo dette uante muligheter (som tidligere nevt) ved at man kunne provosere fram eller observere kriminelle handlinger uten å måtte gripe inn. Jan Guillos bok nr 2 om Hamilton, "Den Demokratiske terroristen", handler om nettopp dette.

Det sto som ganske åpenbart for meg når jeg nå leste denne tråden at Simon nok har lest både denne, og minst en annen av Hamilton-bøkene: Det utsagnet om "brostein i hodet" er nemlig også hentet fra den serien, det var noe Hamilton sa til en drosjesjåfør en gang, i en annen bok: ("Vendetta", om jeg husker rett?!) "Nei, det var ingen som så at jeg satte meg inn i denne bilen sammen med deg. Om jeg dreper deg nå, uten vitner, ville det mordet sannsynligvis aldri bli oppklart, med mindre det hender noe uforutsett, som at jeg plutselig får en takstein i hodet, slik at jeg blir værende igjen på drapsstedet." (sitert fritt etter hukommelsen). Jeg er forøvrig rimelig sikker på at Hamilton sa takstein, ikke brostein -sistnevnte har av åpenbare årsaker forholdsvis liten sjanse for å falle i hodet på folk... :p

Jeg er glad i Guillou, ja. :)

Men hans resonnement er korrekt. Det er direkte livsfarlig for en nasjon å prøve seg på drap, og derfor har jeg svært liten tro på ideen om at nasjoner i stor grad tar livet av folk.

Det hender nok.. men ikke ofte. :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Men nå snakker vi om hvor mye den norske stat vet om oss... :(

Tror dere de har mapper på absolutt alle i Norge? Vet om en fyr som ble stoppet av noen sikkerhetsfolk og fikk seg en liten "alvorsprat". De viste han en stor mappe med absolutt alle detaljer om livet hans. Han hadde aldri gjort noe galt i hele livet sitt, det var visstnok bare tilfeldig at de ville snakke med han. Dette var i utlandet, men hadde ikke vært overraskende om de hadde mapper på folk i Norge og.

Jeg lurer på om etteretningstjenesten logger dette forumet.

De lagrer jo alt du gjør på Internett og hva du bruker mobilen din til. De ser hvem og når du prater med folk, hvor dere var når dere utvekslet informasjon og hvor lenge dere pratet sammen.

I følge datatilsynet kan de ikke se innholdet i noe du gjør (epost, mobilmelding, lytte til tlf.samtaler) men hvem kan hindre dem? Dette er systemet vi har godtatt dere :)

Lurer egentlig på hvordan man kan få seg jobb innen slike avdelinger.

Lenke til kommentar

Jeg tør tippe på at staten vet alt for mye om oss. De har jo blitt "tatt" for det en gang tidligere, hvorfor stoppe? Tipper de bare gjør det mer usynlig. Man lærer av sine feil, som det heter.

http://no.wikipedia.org/wiki/Lund-rapporten

Og nei, jeg bryr meg ikke om de gjør det(da det er fint lite jeg kan gjøre med det), så lenge det ikke fører til justismord og andre stygge saker.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det skal ikke stikkes under en stol at det nok forekommer. Men på generell basis er det svært farlig å gjennomføre "våte jobber". Det er en ting å likvidere en jævel i Kandahar. Men noe annet å gjøre det i London. smile.gif

Det var jo de som pratet om at det var CIA, eller Säpo som kverket Palme. Right. Å drepe en vestlig statsleder har politiske implikasjoner som ingen regjering i hele verden ønsker å ta inn over seg.

Det er direkte livsfarlig for en nasjon å prøve seg på drap, og derfor har jeg svært liten tro på ideen om at nasjoner i stor grad tar livet av folk.

Det hender nok.. men ikke ofte. smile.gif

Et glimrende eksempel på dette ser vi akkurat nå, hvor Mossad tydeligvis har vært litt uforsiktige nå igjen, ikke i verken Kandahar eller London, men i Dubai. Tenk dere hvor mye større den saken hadde vært om det var snakk om Palme, Brundtland, Thatcher, Merkel, Mitterand, eller en hvilken som helst statsleder i den siviliserte delen av verden, og ikke "bare" en "verdiløs" araber?!!

Lenke til kommentar

Et glimrende eksempel på dette ser vi akkurat nå, hvor Mossad tydeligvis har vært litt uforsiktige nå igjen, ikke i verken Kandahar eller London, men i Dubai. Tenk dere hvor mye større den saken hadde vært om det var snakk om Palme, Brundtland, Thatcher, Merkel, Mitterand, eller en hvilken som helst statsleder i den siviliserte delen av verden, og ikke "bare" en "verdiløs" araber?!!

De drepte ikke "bare en verdiløs araber", men en ettersøkt terrorist. Når man velger å tre inn i den verdenen burde man være klar over konsekvensene.

Lenke til kommentar

Det skal ikke stikkes under en stol at det nok forekommer. Men på generell basis er det svært farlig å gjennomføre "våte jobber". Det er en ting å likvidere en jævel i Kandahar. Men noe annet å gjøre det i London. smile.gif

Det er direkte livsfarlig for en nasjon å prøve seg på drap, og derfor har jeg svært liten tro på ideen om at nasjoner i stor grad tar livet av folk.

Det hender nok.. men ikke ofte. smile.gif

Når jeg ser listen over kjente Mossad operasjoner så begynner man å lure på hvor ofte de er "uforsiktige".

Forresten så burde kanskje Mohyeldeen Mohammad, vær litt forsiktig framover før han blir utsatt for en ulykke? :roll:

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Det kan vel ikke utelukkes at folk har forsvunnet. Om jeg ikke husker feil ble Brundtlandregjeringen anklaget for å ha fått en Gardemoen-kritiker til å falle ut av vinduet en gang, men det tviler jeg egentlig på.

ja, var på et hotell i Danmark og vedkommene "ramlet" ut fra 3. etg.

Navnet var forresten Jan Wiborg, og det var en god del merkelige omstendigheter rundt dødsfallet

http://no.wikipedia.org/wiki/Jan_Wiborg

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

De drepte ikke "bare en verdiløs araber", men en ettersøkt terrorist. Når man velger å tre inn i den verdenen burde man være klar over konsekvensene.

Verden av terrorisme? Verden av virkemidler rettet mot en uskyldig part for å oppnå politiske mål eller skade en annen part? Man finner fort ut at definisjonen medfører at de aller fleste stater som tar i bruk sanksjonsvirkemidler eller på andre måter er ute etter å ta andre etter "guilt by association"-prinsippet så blir det fort veldig mange terrorister her i verden, selv om virkemidlene ikke er like.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var vel Mahmoud al-Mabhouh en topp i en organisasjon som planlagt går etter sivile mål med f.eks selvmordsbombing. Ikke hva jeg vil kalle guilt by association.

Nå var det ikke denne handlingen jeg snakket om, men jeg snakker om det at hvis man legitimerer slike handlinger fordi personen har deltatt i terrorvirksomhet, så åpner det for svært mange mål i ulike stater rundt forbi, ettersom såpass mange har tatt del i terrorvirksomhet etter definisjonen av hva terror er.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...