Gå til innhold

Norges svar på CIA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det eg lure på er om dei er heva litt over vanlige regler?

Altså at dei utan å spør kan foreta ei handling?

Per definisjon kan ingen norsk etat gjøre noe uten lovhjemmel.

Men innen etteretningsverdenen er det nok ikke umulig at det foregår mer enn vi tror.

Men i så fall vil det nok primært være snakk om PSTs virksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det har skjedd... tja. "forsvinninger" og "uhell" hos kontroversielle personer her i Norge, som ofte blir omtalt i f.eks. Russland (og delvis USA)

Jeg lurer på om etteretningstjenesten logger dette forumet.

Du kan være sikker på at USA og EU gjør det i alle fall...

Echelon

Hello, americans! How are you? If you can manage to send me a letter to my current address with the text "Hello *my name*!" on it, you would really earn my respect."

Lenke til kommentar

Det kan vel ikke utelukkes at folk har forsvunnet. Om jeg ikke husker feil ble Brundtlandregjeringen anklaget for å ha fått en Gardemoen-kritiker til å falle ut av vinduet en gang, men det tviler jeg egentlig på.

I Sverige ble det jo mange konspirasjonsteorier etter drapet på Palme. Säposporet, politisporet, regjeringssporet, kurdersporet med mere.

Den etteretningstjenesten som tradisjonelt har vært mest åpen for attentater i moderne tid er nok Mossad. På 70-tallet opplevde vi blant annet drapet på Ahmed Bouchiki på Lillehammer, i samme periode opererte en Mossad-operasjon kalt "Guds Hevn" etter angrepet på den israelske OL-troppen i München, og Mossadgrupper drepte titalls palestinere i Europa og utenfor Israel.

Mossad har vel også vært involvert i kidnappinger av nazister for dom i Israel.

Fransk etteretning opererte ganske fritt mellom 60- og 80-tallet, og gjør det kanskje til en viss grad ennå.

For russernes del var det normalt bulgarere som gjorde de 'våte' jobbene for KGB, etter en avtale en gang på 60-tallet.

KGB var nok involvert i drapsforsøket på Paven i 81 også.

Men det er egentlig noe som skjer svært sjeldent. De politiske konsekvensene av en likvidering som oppdages er normalt så store og så omfattende at det ikke er forsvarlig å gjennomføre dem. Hva om attentatsmannen får en brosten i hodet rett etter å ha gjennomført drapet?

Tilfeldighetene er rett og slett for uforutsigbare, og de politiske konsekvensene av oppdagelse vil så og si alltid utveie de operasjonelle gevinstene av rene drap.

Det er ren logikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

PST driver med mye artig, det er kanskje en mer operativ avdeling enn Mr. Aldra tror.

de har en del fancy teknologi som jeg ikke hadde hørt om ihvertfall, men som alle andre som vet noe, så har jeg ikke lov til å si særlig mye mer :(

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Satt og leste rundt på nettet om de forskjellie agencyene til USA, som CIA, NSA og sånn. Så lurte jeg på om norge har noen sånne lignendes institusjoner, noen som vet?

CIA er et uavhengig etterretningsorgan. Dette betyr at de ikke er underlagt noe departement og har tradisjonelt ikke hatt meldeplikt overfor andre enn presidenten. På dette området finnes det ingen organisasjoner som ligner CIA i Norge, Tyskland eller England (som er nevnt i denne tråden). CIA har tradisjonelt fått operere hvor de ville (eller unnlatt å melde fra om det) selv innad i USA. Etter Patriot Act og Intelligence Reform and Terrorism Prevention Act har CIA's operasjoner internt i USA blitt tatt over av FBI. Dette grunnet rot i etterforskningen etter 9/11, hvor FBI og CIA's dårlige samarbeid forstyrret etterforskningen. I dag har CIA meldeplikt overfor DNI.

De sivile etteretningsorganisasjonene DEA og FBI driver med etterettning og politiarbeid ifm hhv innføring og distribusjon av narkotiske stoffer (DEA) og intern etterretning og etterforskning (FBI). Disse er underlagt justisdepartementet.

Enkelt fortalt kan man si at den norske ekvivalenten til etteretningsdelen til disse organisasjonene (FBI/DEA) vil være PST i Norge. En ekvivalent til etterforskningsdelen i disse organisasjonene vil være det norske Kripos.

Den millitære etterettningen håndteres av en rekke institusjoner i USA, i Norge er dette underlagt Etterretningstjenesten (tidl. Forsvarets Etterretningstjeneste). I tillegg brukes FSK (Forsvarets spesialkommando), Ubåt-våpenet og Luftforsvaret til operativ millitær etterretning. Som regel i forbindelse med NATO engasjement.

Den millitære etterretningen i USA har kapasitet langt utover den norske. NSA som driver med signalspionasje og NRO som driver med satelittspionasje er eksempler på organisasjoner som ikke har en egen norsk ekvivalent. Signaletterretning utføres i Norge li liten grad av PST og noe mer av E-tjenesten, men i langt mindre skala. NSA's etterretning er verdensomspennende, og E-tjenesten kan gjennom informasjonsdeling i NATO få tilgang til viktig informasjon fra millitær etterretning i USA/EU, så noen egne organisasjoner er strengt tatt ikke nødvendig.

Håper dette besvarer spørsmålet. :)

Lenke til kommentar
PST driver med mye artig, det er kanskje en mer operativ avdeling enn Mr. Aldra tror.

de har en del fancy teknologi som jeg ikke hadde hørt om ihvertfall, men som alle andre som vet noe, så har jeg ikke lov til å si særlig mye mer :(

PST er i høyeste grad operasjonelle. Jeg snakket om den militære etteretningstjenesten.

Lenke til kommentar
PST er i høyeste grad operasjonelle. Jeg snakket om den militære etteretningstjenesten.

Jeg som misstolket deg litt da.

e-tjenenesten vet jeg nok lite om, kjenner folk som jobber der, men kjenner ikke til hva avdelingen driver med.

hvor har dere info`n dere poster her ifra?

Lenke til kommentar
Jeg kommer dog ikke over at det Vest-Tyske sikkerhetspolitiet faktisk hadde mindre rett til å arrestere terrorister fra RAF på 70-tallet enn norske vektere har til å arrestere salattyver i dag.

Det er rett og slett snodig.

Jo, men det er historisk forståelig at man ville/måtte unngå en gestapo-liknende organisasjon. Samtidig ga jo dette uante muligheter (som tidligere nevt) ved at man kunne provosere fram eller observere kriminelle handlinger uten å måtte gripe inn. Jan Guillos bok nr 2 om Hamilton, "Den Demokratiske terroristen", handler om nettopp dette.

Men innen etteretningsverdenen er det nok ikke umulig at det foregår mer enn vi tror.

Det tror jeg nok du har helt rett i. Har hørt historier om mye rart som har foregått/muligens også fortsatt foregår i Norge. Vi skal jo ikke lenger tilbake enn noen tiår siden den gang POT drev utstrakt ulovlig overvåkning av norske borgere. Dette har jo blitt avdekket, men er nok mye som fortsatt foregår, skal ikke avfeie norsk sikkerhets/etteretningstjeneste bare fordi andre organsisasjoner er mer kjent. Her står det litt mer om samme tema.

I Gardermosaken, som nevnt av en annen her, er det jo mistanker knyttet til drap av siv.ing. Jan Wiborg. Dette ble avkreftet i den danske politirapporten, men det er jo interessant at ingen av vitnene ville signere på at vitneerklæringen, slik den var gjengitt i politirapporten, var korrekt. I samme sak er det også mistanker om at Hurum-tilhengerne ble telefonavlyttet, muligens av POT, men ingen kommisjon har fått som oppdrag og finne ut av dette. Lundkommisjonens oppdragsdefinisjon var for snever til å inkludere dette i sin granskning av overvåkning av privatpersoner i den senere tid. Er forøvrig en bok om dette: "Historien om Gardermoen: et nasjonalt bedrageri" som er meget spennende og kan anbefales.

Jeg går nå på ingeniørutdanning. Så at PST søkte etter ingeniører på facebook og spurte der hva ingeniører i PST driver med, men fikk bare til svar at de gjør ingeniørting (eller noe sånt). Har du kunnskap og mulighet til å legge til noe her?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går nå på ingeniørutdanning. Så at PST søkte etter ingeniører på facebook og spurte der hva ingeniører i PST driver med, men fikk bare til svar at de gjør ingeniørting (eller noe sånt). Har du kunnskap og mulighet til å legge til noe her?

har info å legge til info her er to veldig forskjellige ting...

så, jeg slenger på meg og sier at de gjør ingenting :p

Lenke til kommentar
har info å legge til info her er to veldig forskjellige ting...

så, jeg slenger på meg og sier at de gjør ingenting :p

Nå sa jeg riktignok ingeniør-ting, men det går vel ut på mye av det samme :!:

de sitter forran pc`n og andre ting. ingeniørene driver jo med ting jeg ikke kan skrive her, ihvertfall en del av det.

men kan jo nevne ting som overvåkings-ting og generell teknologi som kan brukes til lys-sky saker.

men igjen, alle driver jo ikke med det samme...

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Satt og leste rundt på nettet om de forskjellie agencyene til USA, som CIA, NSA og sånn. Så lurte jeg på om norge har noen sånne lignendes institusjoner, noen som vet?

CIA er et uavhengig etterretningsorgan. Dette betyr at de ikke er underlagt noe departement og har tradisjonelt ikke hatt meldeplikt overfor andre enn presidenten. På dette området finnes det ingen organisasjoner som ligner CIA i Norge, Tyskland eller England (som er nevnt i denne tråden). CIA har tradisjonelt fått operere hvor de ville (eller unnlatt å melde fra om det) selv innad i USA.

Kom over denne tråden her den er noen måneder gammel men what ever..

Men England har jo SIS, secret intelligence service som har både MI6 og MI5 som jobber innlands og utlands..

Og er ikke dette Englands svar på CIA ?

Lenke til kommentar

XU var ganske harde folk ein gong i tida. Det nettverket vart ikkje gjort offentleg før i 1980 åra.

Det kan vel ikke utelukkes at folk har forsvunnet. Om jeg ikke husker feil ble Brundtlandregjeringen anklaget for å ha fått en Gardemoen-kritiker til å falle ut av vinduet en gang, men det tviler jeg egentlig på.

Ikkje heilt det same, men meir konkret; nordsjødykkarane har peikt på liknapping. Ei liste med saklege problem kjem lenger ned i artikkelen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror du blander litt her nå. SIS (Secret Intelligence Service) er navnet som nå brukes for MI6. og MI5 heter egentlig nå for " The Security Service". Men begge navn benyttes om en annen.

MI6 (Military Intelligence, Section 6) og MI5 (Military Intelligence, Section 5) er navn som stammer fra da disse to fortsatt hørte til under "Directorate of Military Intelligence", og de er eneste to som fortsatt har "beholdt" sine navn, de andre har enten blitt nedlagt eller endret navn.

Komlett liste over MI'ene her: http://en.wikipedia.org/wiki/MI_numbers

Det går endel konspirasjonsgreier om nordsjødykkerne og det der ja.

Hørte en om at Alexander Kielland plattformen ble sprengt av Statoil, når jeg var på

David Griffin sin gjesteforelesning på NTNU her i Trondheim. Den ble fremsatt av denne karen her: http://www.byavisa.no/byavisa/artikler.php?artid=684

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...