Tangier Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Satt og leste rundt på nettet om de forskjellie agencyene til USA, som CIA, NSA og sånn. Så lurte jeg på om norge har noen sånne lignendes institusjoner, noen som vet? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Vi har KRIPOS da? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Første jeg tenker på er Politiets sikkerhetstjeneste, men jeg aner ikke om de er helt i samme gruppe som storkara fra USA. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Politiets sikkerhetstjeneste (PST) Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Politiets Sikkehetstjeneste og forsvarets etteretningsorganisasjon er vel tilsvarende i Norge, "litt" mindre dog Lenke til kommentar
citronen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Forsvarets Etterretnings- Og Sikkerhetstjeneste (Fses) Og tro meg, de vet ALT. Endret 3. februar 2009 av haggbard Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Herlig, da har jeg noe mer å lese på mens jeg kjeder meg på jobb Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Og tro meg, de vet ALT. Vet hvilken planet Elvis bor på? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Vet hvilken planet Elvis bor på? De vet sikkert hvilken farge det er på Björn Borg-bokseren han har på seg nå... 1 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 I de fleste land (og det inkluderer både USA og Storbritannia) deles etteretningsorganene gjerne inn i utenriks og innenriks etteretning. Dersom vi tar USA som eksempel har vi CIA og FBI som henholdsvis tar seg av utenriks og innenriks etteretning. FBI er mer eller mindre en ren politiorganisasjon med mange politioppgaver, men det er også FBIs oppgave å oppspore og pågripe mistenkte spioner, terrorister og lignende. Nå er det en oppgave som visstnok overtas av stadig flere andre organisasjoner på enkelte punkter. FBI kan ikke operere i utlandet, med mindre de har tillatelse fra det aktuelle landet. CIA er noe helt annet, og en rendyrket spionorganisasjon. CIAs oppgave er delt i to hovedgrupper, operasjonelt arbeid og etteretningsarbeid. Operasjonsavdelingen vil gjerne bety at en har folk på 'bakken', altså fysiske spioner, teoretisk drap (men det skjer usedvanlig sjeldent, logisk nok), pengestøtte til grupper USA vil støtte og andre ting. Etteretningsavdelingen er tradisjonelt en ananlyseavdeling, men den innhenter også informasjon og etteretninger på mer tekniske måter. CIA har totalforbud mot å operere på amerikansk territorium. I tillegg har USA NSA, eller National Security Agency. NSAs oppgave er ene og alene teknisk, altså signalspaning, avlytting m.m. Dette er noe både FBI og CIA gjør fra tid til annen selv, men NSA er spesialistene. I tillegg har USA diverse etteretningsorganer innad i de væpnede styrkene, altså i hæren, flyvåpnet og marinen. Forenklet kan vi si at Storbritannia har MI5 og MI6, som tilsvarer henholdsvis FBI og CIA, selv om MI5 har en mer rendyrket oppgave enn FBI, i Storbritannia er det nok mest korrekt å sammenligne en kombinasjon av MI5 og Scotland Yard med FBI. Det er i alle fall der det faller sammen. I Norge følger man stort sett samme modellen. For innenriks sikkerhetsetteretning har vi primært PST, eller POT som det pleide å hete. PSTs oppgave er noe slikt som å oppdage, hindre og motvirke sikkerhetstruende aktivitet i Norge. Således samsvarer det med FBI. Men i likhet med Storbritannia har vi et annet organ som normalt tar seg av mer normal kriminalitet, nemlig Kripos. I tillegg nevnes Forsvarets Etterretnings- Og Sikkerhetstjeneste (Fses), som primært sysler med sikkerhetsarbeid innad i forsvaret og signalspaning, om jeg ikke er fullstendig feilinformert. Jeg har latt meg fortelle av folk som skal ha peiling på temaet at etteretningen ikke har noen spesiell operasjonelle avdelinger. Ingen dirty tricks, med andre ord. Men det er like fullt unøyaktig. Det er nemlig et element som ikke bør dyttes under en stol, nemlig militærattacheene ved Norges ambassader rundt om i verden. Deres oppgave er lovlig spionasje. De bryter ingen lover, men innhenter etteretning. Altså blir etteretningen gjerne en mellomting mellom NSA og CIA. Dette blir veldig overfladisk og enkelt, men det er i alle fall litt. 1 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Nasjonal sikkerhetsmyndighet E-tjenesten Tyskerne må ha det tøffeste navnet på etteretningstjenesten sin EVER. Bundesnachrichtendienst Si det der fort om igjen og om igjen. Endret 3. februar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Etterretningstjenesten er så hemmelig, at det gjerne er kun en person som vet hvem som holder til en plass, en annen vet hvor, den tredje vet hvor mye det koster. Den informasjonen er svært vanskelig å få satt sammen til å få vite alle 3 variablene samtidig. Uten at jeg skal nevne navn på statlig firma kan jeg nevne at dem hadde litt problemer med dette, og lurte på om dem bare skulle legge fakturaen på trappa utenfor hos seg og håpe at den ble plukket opp og betalt. http://www.mil.no/etjenesten/start/;jsessi...equestid=151326 Jeg ville ikke tatt all informasjon jeg finner om denne seksjonen rundt om kring for god fisk. Det er litt paranoid muligens, men det finnes mer mellom himmel og jord. Med det mener jeg ikke guder og ånder. Edit: Mulig jeg ikke skjønner hvorfor jeg la med link som var lagt til her før. Endret 3. februar 2009 av BeFs Lenke til kommentar
Tangier Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 spennende post Simon, veldig enkelt å forstå hva du skrev, ikke bare copy paste fra en wiki side et eller annet sted Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Tyskerne må ha det tøffeste navnet på etteretningstjenesten sin EVER.Bundesnachrichtendienst Si det der fort om igjen og om igjen. Verfassungsschutz er nesten litt kulere. I sin tid det eneste sikkerhetspolitiet i verden som ikke fikk lov til å arrestere folk. Etter krigen var det en viss enighet om at sikkerhetspolitiet ikke skulle komme og arrestere folk om natten. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 I sin tid det eneste sikkerhetspolitiet i verden som ikke fikk lov til å arrestere folk. I dag heter det securitas og finnes over alt! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nei, Securitas kan arrestere folk på fersk gjerning. Det kunne ikke Verfassungsschutz. Dog, det ga dem jo muligheter til å bruke det vi gjerne kaller provokasjon. En politimann vil alltid ha et dilemma om han prøver å provosere frem en kriminell handling, er han selv skyldig? Kan han la en kriminell handling foregå uten å gripe inn? I prinsipp er svaret nei, om vi skal følge politiinnstruksen. Når Verfassungsschutz ikke fikk lov til å arrestere folk, betydde det at de heller ikke hadde plikt til å arrestere folk. Fikst, hm? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det var vel egentlig en spøk fra min side. (faktisk samboeren som kom med den kommentaren) Men nå snakker vi om hvor mye den norske stat vet om oss... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg kommer dog ikke over at det Vest-Tyske sikkerhetspolitiet faktisk hadde mindre rett til å arrestere terrorister fra RAF på 70-tallet enn norske vektere har til å arrestere salattyver i dag. Det er rett og slett snodig. 1 Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg lurer på om etteretningstjenesten logger dette forumet. Endret 4. februar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
E7ite Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det eg lure på er om dei er heva litt over vanlige regler? Altså at dei utan å spør kan foreta ei handling? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå