Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

E-boken! Det neste som revolusjonerer litteraturen? (Særemne)

Hva mener du om den elektroniske boken?  

10 stemmer

1. 1. .

• Det er en flopp, uten mulig forbedringspotensiale
      0
    • Det er en flopp foreløpig, men kommer til å revolusjonere litteraturen med tiden til hjelp
      7
    • Det er ingen flopp i det hele tatt, jeg bruker den, eller kunne tenkt meg å bruke den
      2
    • Usikker/vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har valgt å skrive om e-boken i særemne mitt, og trenger i den anledningen litt hjelp av dere snille mennesker her på forumet! :)

Når jeg skal presentere særemne skal jeg gjøre det i muntlig form foran læreren med power point om diverse fakta opplysninger, og demonstrasjon av hvordan man kjøper og bruker en e-bok fra nettet(skal bruke pc'n min som leser).

En enkel og rask foreløpig disposisjon:

Forside

Innholdsfortegnelse

Innledning:

• Forord
  • Problemstilling
  • Hva er egentlig en e-bok?

Hoveddel:

• Hvordan e-boken funker
  • Fordeler fremfor en ordinær bok
  • Ulemper fremfor en ordinær bok
  • Hvordan man kan få tak i e-boken
  • Jon Bing

Avslutning:

• Kort oppsummering
  • Min mening om e-boken
  • Kilder

Og det som kanskje ikke sier seg helt selv under disse punktene som jeg har tenkt jeg skal ta med, er bl. a. at hvis e-boken kommer til å ta over for vanlige papir bøker så er det jo veldig store muligheter for at de fleste kommer til å piratkopiere og legge ut hele bøker for nedlastning, og i den sammenhengen kunne jeg kanskje tatt med noe statistikk om piratkopiering av musikk og filmer i dag?(Noen som har en sånn liggende?)

Grunnen til at jeg har med Jon Bing er fordi læreren min sa han hadde skrevet veldig mye om e-boken.

Så det jeg trenger hjelp til av dere her på forumet er:

- Hva dere mener om e-boken

- Hva dere mener om den foreløpige problemstillingen "Hva er det neste som revolusjonerer litteraturen?”

- Har dere noen egne erfaringer med e-boken?

- Noen tips til ting jeg kan ha med eller endre på?

Jeg kommer muligens til å nevne denne tråden i presentasjonen, kanskje til og med bruke noe av det dere sier også om det er bra og nyttig ;)

Skal se om jeg får en snill administrator til å få slengt opp en poll ang dette temaet snart også ;)

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det som kanskje ikke sier seg helt selv under disse punktene som jeg har tenkt jeg skal ta med, er bl. a. at hvis e-boken kommer til å ta over for vanlige papir bøker så er det jo veldig store muligheter for at de fleste kommer til å piratkopiere og legge ut hele bøker for nedlastning, og i den sammenhengen kunne jeg kanskje tatt med noe statistikk om piratkopiering av musikk og filmer i dag?(Noen som har en sånn liggende?)

http://www.hardware.no/artikler/piratkopieringen_oker/26403

Tok bare et kjapps søk på "piratokopiering" på tek.no så hoppa den opp. - dette er riktig nok for programvare.

Lenke til kommentar

Jeg tror eboken vil floppe, noe den per i dag gjør mer eller mindre.

Folk flest ønsker å kunne bla i en bok når de leser, om det er mulig. Det er enkelte bruksområder, f.eks på fly (ferie osv) at man kan ha nytte av en liten skjerm som inneholder alt av bøker man ønsker å lese på turen. Men denne er gjerne enklere å miste/ødelegge enn en vanlig bok.

Jeg kommer til å vurdere å kjøpe/prøve en ebook skjerm igjen, når de lager den som en "vanlig" bok, så den ligner en hardcover bok på utsiden, og inneholder sort/hvit elektroniske ark, så du loader boken du ønsker å lese, og starter å blar. Dette vil beholde følelsen av at man leser en vanlig bok.

Eneste jeg føler du mangler i listen din, er at en ebook er enkelt og greit i utgangspunktet et tekstdokument som inneholder teksten fra en bok.

Du burde ta opp de forskjellige mediene du per i dag kan lese denne på. Alt fra tven til pocketpc og de små skjermene som er beregnet på å lese elektroniske bøker på.

Utenom det, ser det veldig bra ut egentlig.

Edit: PL tar opp et godt punkt. Ebooks vil gjøre det enklere å piratkopiere, så de må ned i pris. Det de også gjør, er at folk over hele verden kan få tak i boka på 3min, i stedet for å måtte vente på posten.

Endret av lain
Lenke til kommentar
Jeg tror eboken vil floppe, noe den per i dag gjør mer eller mindre.

Er enig i at den er en ganske stor flopp i dag ja, men vil tro det har veldig mye med markedsføringen å gjøre? Og da i stor del pga hvor dårlig digitalbok.no egentlig er, og dens dårlige utvalg av norske bøker(når det gjelder i norge hvert fall).

Eneste jeg føler du mangler i listen din, er at en ebook er enkelt og greit i utgangspunktet et tekstdokument som inneholder teksten fra en bok.

Du burde ta opp de forskjellige mediene du per i dag kan lese denne på. Alt fra tven til pocketpc og de små skjermene som er beregnet på å lese elektroniske bøker på.

Utenom det, ser det veldig bra ut egentlig.

Edit: PL tar opp et godt punkt. Ebooks vil gjøre det enklere å piratkopiere, så de må ned i pris. Det de også gjør, er at folk over hele verden kan få tak i boka på 3min, i stedet for å måtte vente på posten.

Dette er noe jeg må prøve å få med ja. Og som du også skrev, at den er veldig kjekk å ha på reiser der man altså kan sitte med 10 000 bøker i noe på samme størrelse som en bok. Om man liker å lese en del sparer man en god den plass i bagasjen på dette. Takk for tips :)

EDIT: Sendt forespørsel om poll.

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for undersøkelse ;)

Hmm, ikke mange meninger akkurat rundt dette virker det som :/

Har kun en uke igjen ca nå, så hadde vært fint med litt flere svar :)

Har kommet ganske godt i gang med power-pointen nå, men kan alltids ta med mer, vet ikke om jeg har til 40min enda :p

Eller hvert fall stemt i pollen ;)

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...