Switters Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hei! Jeg har fått tak i en gammel HP Compaq nc8000 som jeg ønsker å prøve å klokke littegrann. Vet det ikke er mye å hente på bærbare, men vil prøve. Jeg har da skjønt at jeg trenger hovedkortets PLL. Stemmer dette? For så å kunne klokke via SetFSB eller lignende? Legger ved et bilde fra CPU-Z som viser hovedkort. PS: Hvordan i helv... får jeg bildene inn i innlegget som miniatyrbilder?? CPU_Z.bmp Endret 3. februar 2009 av Malmis Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hei! Jeg har fått tak i en gammel HP Compaq nc8000 som jeg ønsker å prøve å klokke littegrann. Vet det ikke er mye å hente på bærbare, men vil prøve. Jeg har da skjønt at jeg trenger hovedkortets PLL. Stemmer dette? For så å kunne klokke via SetFSB eller lignende? Legger ved et bilde fra CPU-Z som viser hovedkort. PS: Hvordan i helv... får jeg bildene inn i innlegget som miniatyrbilder?? En god start er å være istand til å bruke ett enkelt bilderedigeringsprogram.. som f.eks. Irfanviewer. Når det er sagt er det faktisk full mulig å lagre en "screenie" (Alt+prtScrn/Ctrl+PrtScrn) som .jpg. Fullt mulig :rolleyes: For å finne PLL må du faktisk skru fra hverandre laptopen, identifisere PLL-chip (liten "svart firkant") i nærheten av NB/CPU og lese av det som står "med liten skrift". Er du heldig er det noen tall/bokstaver som forfatter/utivkler av SetFSP har "dekodet". Når dette er sagt er det veldig usmart å klokke en laptop, både mtp strømforbruk og varme. Ofte er det ikke "lock" av PCI-buss så det er svært begrenset med hva du kan overklokke (ca 10%) før lyd forsvinner, HD'er blir korrupt..etc. For en forsvinnende liten økning av ytelse. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Sorry for bruk av .bmp. Klønete, men hadde dårlig tid....Ser at de som ligger i miniatyr, linker til Flickr o.l. så det er vel løsningen. Tror jeg dropper det da jeg ikke gidder å demontere så mye, selv om jeg hadde vært godt fornøyd med 10% Var mest for å ha gjort det bare. Får heller lete etter en annen CPU og bytte ut eksisternede. Er fullstendig klar over at det er usmart, men en gratis PC kan det alltids prøves litt med:) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Å ja.. bare fordi det må prøves.. Kjenner til det. Kunne like gjerne svart meg selv, da jeg jo har gjort slik klokking med ett par bærbare. Men kom altså til den konklusjonen at det ikke var verdt det.. mtp ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå