ttt Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Etter ein slapp start på året med tanke på bruk av fotokameraet, kom eg med endeleg ut ein liten tur i helga. Turen gjekk ned i fjøra i nærleiken og målet var å utnytte litt av det siste dagslyset til fotografering. Eg er i beste fall ein amatør, så resultatet er nok ikkje det mest originale, men ein plass må ein no starte. Dette blir mitt første bilete i denne kategorien. Og med tanke på mitt heller låge kunnskapsnivå og lite erfaring, sett eg pris på alt av tilbakemelding. Det er eit par ting eg tenkjer på sjølv i forhold til bilete, men eg let dette vere og opnar for dei meir erfarne. Så om det er nokon som har nokon tankar relatert til bilete er det berre å skyte laus. Lukkertid: 0.3sek. Blender: f/7.1 ISO: 400 Lenke til kommentar
2r@rn3 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hva mener du selv om bildet? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Sett kameraet i lås speil funksjon. Da unngår du risting grunnet speilet. Og/eller bruk en fjernutløser/tidsinstilling. Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ikke så erfaren jeg heller,men jeg gir deg min mening Bidet lider av litt uskarphet pga bevegelses,og litt mye himmel for min del. Men motivet er fint nok det,selv om det ikke er det mest orginale.. Så har du muligheten prøv og få tatt det på nytt. Stian Lenke til kommentar
ttt Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Hva mener du selv om bildet? Eg ønskja i utgangspunktet å vente med mine kommentarar for at dei ikkje skulle påvirke det andre tenkjer, men eg kan no like godt skrive ned nokre tankar. Fargen på himmelen og kontrasten mot fjella på dagar som den er noko eg sett pris på. Målet var å fange dette på ein mest mogleg verdig måte. Sånn sett er eg rimeleg fornøyd. Den gradvise endringa i fargen på himmelen vises. Eg er usikker på om det ville vere betre å vente litt for å unngå det mest markante sollyset nederst, og berre hatt blå himmel. I forgrunnen burde nok heile steinen til venstre vore med. Eg syns kanskje det vart litt for mykje tang og kanskje litt mykje steiner ellers i forgrunnen. I tillegg er det noko som ligg litt lenger ute i vatnet som godt kunne vore borte. I fjorden, heilt ute med fjella, ligg det ein båt som og er litt forstyrrande. Når det gjeld det tekniske, viss eg skal våge meg til å utale meg om dette, er det nok først og fremst at bilete er (litt) uklart som er eit problem. Dette trekk nok bilete ned ein god del. Horisonten kan og vere litt skeiv. Det kan og vere at fokus ikkje sitt heilt skikkleg (brukte manuelt fokus), men dette kan vere rørsle i fotoaugeblinket som gjer dette. Det var i alle fall nokon tankar. Alt i alt syns eg det er eit greit bilete, i alle fall ut frå min standard. Sjølv om det på ingen måte er perfekt. Noko som jo er grunnen til at eg legg det ut til kritikk så eg kan lære av feila mine. Lord Grÿllwotth: Eg skal finne fram bruksanvisninga og teste ut låsing av spegel til neste gong. Då skal eg og hugse på fjernutløysaren. Takk for tips og tilbakemelding. Stian84: Eg er heilt einig når det gjeld at bilete ikkje er heilt skarpt. Dette er noko eg skal prøve å vere meir merksam på neste gong. Du kan nok ha eit poeng når det gjeld himmel/hav ratioen. Eg må innrømme at eg har ein viss forkjærleik for himmelen (og skyar for den saks skyld), noko som gjer at eg gjerne fokuserer litt ekstra på denne. Men kommentaren er absolutt notert og eg skal ta det med meg i framtida. Forhåpentlegvis kan eg utvikle meg til å ta meir originale bilete etterkvart, sjølv om eg er glad i denne typen mindre originale ting. Takk for alle tilbakemeldinger til no. Lenke til kommentar
znace Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 rolig vann og nyderlig himel:) likte dette bilde svert godt Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg likte bildet. Det er et veldig enkelt og fint motiv. Jeg elsker slike bilder på høykant, hvor man ser den mørke himmelen strekke seg oppover og blir som et mørkt teppe over himmelen. For min del gjør det ingenting at det er litt uklart osv. Jeg synes det gir et litt mer surrealistisk preg over bildet, som om noen står og ser og lengter etter det diffuse på den andre siden. Jeg er enig i det du sier angående den steinen til venstre i forgrunnen, og prikken til venstre i bildet, rett under fjellene ville jeg ha klonet bort. Jeg får en følelse av lengsel og nostalgi av bildet ditt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det tekniske med bruk av stativ, speil-låsing og tråduløser er allerede nevnt. For det er der bildet ikke når helt opp (eller svikter som de mindre diplomatriske vil si). Det virker som om du er klar over dette, så det lar seg fikse. Jeg synes at du traff veldig godt med himmelen. Fin og høy med graderingen til det helt mørke er helt topp. Jeg synes du traff bra med tidspunktet; rødskjæret fra himmelen er med å skape stemningen; kan fort bli litt dødt uten. Du bør nok også prøve å finne en litt ryddigere forgrunn - fint med steiner, men de bør ikke være helt i kanten. Tom Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ikke så erfaren jeg heller,men jeg gir deg min meningBidet lider av litt uskarphet pga bevegelses,og litt mye himmel for min del. Men motivet er fint nok det,selv om det ikke er det mest orginale.. Så har du muligheten prøv og få tatt det på nytt. Stian Steinen på venstresida er litt "forstyrrende" men ellers så kan det godt henge på veggen! Lenke til kommentar
ttt Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Alt av innspel og tilbakemelding er notert. Då har eg i alle fall nokre punkt eg skal vere ekstra medviten på ved neste fototur. Mange takk til alle som har kome med kommentarar. Lenke til kommentar
boos Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nydelig himmel. Men med mindre det er helt bevisst: Landskapsbilder må være skarpe. Bruk stativ!! boos Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 uten å vite hvorfor synes jeg at det var fint at bildet var litt uskarpt. Ble mer behagelig å se på. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Når det gjeld stativ, får eg, så vidt eg veit, ikkje festa kameraet vertikalt på stativet. Dette vart eit hinder for stativbruk på akkurat dette bilete. Eg går ut frå at eg må ha eit kvart ekstrautstyr for dette (evt. eit par briller for å sjå det openbare i kor lett det eigentleg er). Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Kulehode? Eller 3-veis? Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Av en eller annen grunn synes jeg det passa til bildet at det var uklart,på en måte behagelig å se på! Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Når det gjelder bildet,synes jeg ikke at det er greit at det er uskarpt,sånne bilder synes jeg bør være skarpe. Nå var jeg skarp og. Motivet er bra,fargene i himmelen er herlig,fra rødt til dypblå.Du kan ved neste forsøk,kanskje flytte fokus litt til venstre og ta med hele steinen og bli kvitt de på høyre side.Prøv gjerne med blits og,å få lyst opp steinen litt.(Her går det fint an å gjøre begge deler.) Stativ:Når jeg tar bilder på høykant,snur jeg kameraet mot høyre fordi jeg har venstre masterøye(skyter feks.links).Har et stativ med 3-veis og da må jeg snu det mot venstre fordi hendlene ikke tillater fullt utslag mot høyre,kan det være det samme på ditt?Noen stativer har vel kanskje en knapp du må holde inne for å få full bevegelse,men dette vet jeg ikke sikkert. Altså,bra bilde med potensiale som fortjener mer skarpe, lykke til! Endret 8. februar 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
ttt Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Etter litt fikling fann eg ut av stativproblematikken, Rodswinger. Som eg var inne på tidlegare var det manglande briller som var problemet. Ellers takk for kommentar. Endret 8. februar 2009 av ttt Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Har igrunnen ikke noe å tillføye utover det som andre har kommentert tidligere. Men det jeg henger meg mest opp i er at bildet er uskarpt. Så stativ, speillås og tidsutløser eller fjernkontroll er nødvendig her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå