Gå til innhold

Hjelp til informasjon om Thor Heyerdahl


2bb1

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på med særemne om Thor Heyerdahl og hans ekspedisjoner.

 

Jeg er derfor nysgjerrig på følgende:

 

Under ekspedisjonen til Galapagosøyene fant Thor og sine to medarkeologer ut at det ikke var mulig å bo på øygruppen som følge av at det ikke fantes drikkevann utenom i regntiden. Hvordan har det seg da at det bodde omkring 1000 personer på øygruppen i 1952 under ekspedisjonen? Lagret de drikkevann fra regntiden slik de hadde rent vann resten av året, eller brukte de andre metoder?

 

Eller fantes det kanskje ferskvann som Thor og kompani ikke oppdaget under ekspedisjonen ...?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Holder på med særemne om Thor Heyerdahl og hans ekspedisjoner.

 

Jeg er derfor nysgjerrig på følgende:

 

Under ekspedisjonen til Galapagosøyene fant Thor og sine to medarkeologer ut at det ikke var mulig å bo på øygruppen som følge av at det ikke fantes drikkevann utenom i regntiden. Hvordan har det seg da at det bodde omkring 1000 personer på øygruppen i 1952 under ekspedisjonen? Lagret de drikkevann fra regntiden slik de hadde rent vann resten av året, eller brukte de andre metoder?

 

Eller fantes det kanskje ferskvann som Thor og kompani ikke oppdaget under ekspedisjonen ...?

 

Heyerdahl fant spor etter mennesker fra før europeerne kom dit. Men de reiste vel tilbake til fastlandet igjen pga vannmangel, eller så bare døde de der... Kan virke som de ikke hadde kunnskapen som skulle til for å samle opp vann på ulike måter. De 1000 som bodde der på 50-tallet var mestiser(blanding av indianer/hvite) som sikkert ikke hadde vært der så mange tiår. Idag bor det visst 40000 mennesker der..

 

bare litt synsing dette. sikkert noen som har bedre svar.

Lenke til kommentar

Det med at det ikke finnes ferskvann på Galapagosøyene må vel være sludder?

Mine oldeforeldre emigrerte nesten dit på 1920 tallet. Det var planer om en norsk hermetikkfabrikk der (kanskje ble den bygd for alt det jeg vet!) Og endel norske emigrerte faktisk. De fleste forlot vel øyene etter en tid, men en håndfull ble værende.

 

Det regner ofte på øyene. Hele året faktisk. Det er også innsjøer der. Jeg vet ikke noe om kvaliteten på det vannet, men det lever ihvertfall ferskvannsfisk i de innsjøene, så så veldug dårlig kan det ikke være..

Lenke til kommentar
Men det er kanskjer derfor det var så få som bodde der på beynnelsen av 1900-tallet: at det rett og slett ikke var ferskvann til mer enn 500-1000 stk? Nei jeg vet sannelig ikke. Får dikte litt. :tease:

 

Men vet du noe om hvor mange barn Thor Heyerdahl fikk? :)

 

Så vidt jeg vet hadde han to barn. Sønnen Tor jr og datteren Bettina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...