Loff1 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Heter det ved et uhell, eller med et uhell? Har alltid brukt ved selv, men har blitt fortalt at det også er korrekt å bruke med. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg ville sagt "ved". "Med" høres feil ut i den betydningen. "Jeg traff ham ved en tilfeldighet" "Jeg traff ham med en tilfeldighet" Nr. 2 virker feil for meg. Endret 3. februar 2009 av Ekko Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Nummer 2 høres for meg ut som en som får kastet en tilfeldighet på seg; noe som vanskelig lar seg gjennomføre. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Heter det ved et uhell, eller med et uhell? Har alltid brukt ved selv, men har blitt fortalt at det også er korrekt å bruke med. Tro ikke på alt du blir fortalt. "Med et uhell" er meningsløst, følgelig er det feil. (Det finnes riktignok mange utbredte og innarbeidede meningsløsheter, men denne er ingen av delene.) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har på følelsen at det egentlig heter "ved uhell" og at det ikke skal være noe determinativ, men da skyter jeg fra hofta. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 "Ved et uhell" er nok riktig. Lenke til kommentar
Rocambole2 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvorvidt det heter "ved uhell" "ved et uhell" avhenger av setningen. Radioaktive stoffer kan bli sluppet ut ved uhell. Beredskapen ved uhell er for dårlig. Speilet ble knust ved et uhell. I de fleste tilfeller er trolig "ved uhell" det mest korrekte. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Spørsmålet var vel ikke om det var "ved" eller "ved et", men hvorvidt "med" er riktig. EDIT: ser at Rocambole2s svar er til Isbilen. Ver litt rask i avtrekkeren der Må si meg enig i tidligere postere her. Bruker man med vil det høres ut som huell er en fysisk gjenstand og ikke en handling/situasjon. edit2: gjorde en rask google og snublet over et eksempel der det høres riktigere ut med "med". Bruker man "i forbindelse med uhell" blir dette riktig. Endret 4. februar 2009 av Xell Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hvorvidt det heter "ved uhell" "ved et uhell" avhenger av setningen. Radioaktive stoffer kan bli sluppet ut ved uhell. Beredskapen ved uhell er for dårlig. Speilet ble knust ved et uhell. I de fleste tilfeller er trolig "ved uhell" det mest korrekte. "Ved uhell" er flertall og "ved et uhell" er entall. Flere uhell kan føre til at radioaktive stoffer blir sluppet ut. Beredskapen er generelt for dårlig ved uhell. Et uhell førte til at speilet ble knust. "Ved et uhell" brukes gjerne når man henviser til en bestemt hendelse som har skjedd og "ved uhell" brukes når man snakker om en hypotetisk hendelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå