Gå til innhold

Skal ha speilreflekscam, har 4000

Anbefalte innlegg

Noen her som kan gi meg noen tips??

Jeg har sett på disse

Nikon D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93201

Canon EOS 1000D +18-55IS

http://www.siba.no/products/product.aspx?ID=1910465

Skal hovedsaklig ta bilde av ting i bevegelse, og bilde må bli tatt da jeg trykker på knappen. (dårlig forklart)

Håper noen kan komme med tips til meg..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge disse alternativene reagerer raskere enn de fleste kompaktkameraer og tar bra bilder. Men ingen av dem er spesielt raske.

Gå i butikken og prøv er mitt råd. Da først vet du om de svarer til de forventningene du har. Gjør de ikke det, så gjør du kanskje klokt i å gå opp noen kroner.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Nei.

Det er det ingen som kan. Selv om det er nok av mer eller mindre selvoppnevnte ekperter som gir bastante råd. De ulike alternativene har ulike ting de er sterke på. Så det er umulig å kåre en objektiv vinner.

Den gode nyhetene er at alle moderne entrylevel DSRL tar bra bilder. Du kan altså ikke gjøre de store tabbene :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

For å finne hvilke speilreflekskameraer som koster under 4000 kr inkludert objektiv så er det bare å sjekke prisguiden.

I skrivende stund er det:

Nikon D40

Olympus E420

Nikon D60

Olympus E520

Canon 1000D

Sony A200

Pentax K200D

En kjapp oppsummering av fordeler og ulemper, slik jeg ser det er:

Nikon D40 - billigst, mangler stabilisator, noe begrenset utvalg av objektiver med fokusmotor

Olympus E420 - lite og lett, dårlig ergonomi, mangler bildestabilisator, litt mindre sensor enn resten

Nikon D60 - Har stabilisator i objektivet, noe begrenset utvalg av objektiver med fokusmotor

Olympus E520 - Har stabilisator i kameraet

Canon 1000D - Har stabilisator i objektivet

Sony A200 - Har stabilisator i kameraet

Pentax K200D - Har stabilisator i kameraet, vanntett og støvtett, rask autofokus

Stabilisator er kjekt å ha, men merk at det kun hjelper mot bevegelse av kamera, ikke mot bevegelige motiver. For å få fryst motivene bedre hjelper andre ting:

- Mer lys, evt blits om avstanden er 1-5 meter

- Høyere ISO-verdi (= mer kornete bilder)

- Større blenderåpning (dvs kjøp av nytt objektiv)

Alle de nevnte kameraene (med objektiv) er veldig like på ISO-verdi, blenderåpning, og blits-styrke. Men det er en del forskjeller på autofokushastigheten, noe som også er av betydning for å fokusere riktig på ting som er i bevegelse fra eller mot deg. Der er Pentax K200D raskest i følge en test her på akam.no

Ellers så er Pentaxkameraet regnbeskyttet og støvbeskyttet (men merkelig nok ikke det objektivet som følger med). Det har også stabilisator i selve kameraet. Noe som betyr at du får stabilisering uansett objektiv du setter på det. (Jeg har selv Pentax K200D og nyter godt av stabiliseringen selv med 25 år gamle objektiver!). Olympus E420 har svært begrensede muligheter for å få stabilisering på noe. Canon og Nikon har valgt å ikke ha stabilisering i kameraene. Det betyr at man må kjøpe objektiver med stabilisering hvis man vil ha det. Nikon D40 leveres heller ikke med objektiv som har stabilisering. Det gjør D60.

Her er forresten akam sin test av Nikon D60 vs Sony A300 vs Pentax K200D.

PS. Velg deg ut noen modeller du synes virker interessante og prøv å holde kameraet i hånda i en fotobutikk. Det er litt viktig at kameraet passer bra til akkurat din hånd for at du skal få mange år med glede av det. (Hvis du irriterer deg over ergonomien så blir det kanskje stående og støve ned i stedet for å være med på tur.)

Lenke til kommentar

Oi, tusen takk ofr et utfyllende svar.

Jeg har tatt en del bilder med et EOS 350D/400D og likte det kameraet veldig godt. men jeg skal gjøre som du sier og dra i en fotobutikk å prøve å holde flere av de og se hva jeg synes..

Kommer ikke inn på den Testsiden du linket til nå, men skal prøve igjen litt senere. Siden du har det pentax kameraet skal jeg få testet ut det også. :)

Tusen takk for hjelp. :)

Lenke til kommentar

Det objektivet som følger med i kamerapakker "kit" er rimelige objektiver,så man skal ikke ha store altfor forventninger til de.

Det du kan gjøre er og kjøpe det kamerakitet du trives med,og ved et senere tidspunkt oppgradere med et objektiv som har større/raskere kapasitet.

Lenke til kommentar

Litt på siden: Men jeg var innom Lefdal i går, og mens andre syslet med å kjøpe telefon, så tok jeg meg tid til å finne ut hva som utgjør forskjellen i grepet på EOS 450D, og D40. Størrelsen på disse er ganske lik, men det er plasseringen av utløserknappen som gjør at 450D føles ubehagelig for meg. Den sitter lavere "i terrenget", og den er plassert nærmere kanten, dette gjør at jeg må bøye fingeren for å kunne betjene utløseren med fingertuppen. Med rett finger treffer jeg utløseren med det første leddet på pekefingeren. På D40 treffer man helt intuitivt utløseren, men også her må fingeren bøye, men mye mindre, og som et resultat så "sitter" ting bedre.

Lenke til kommentar
E-520 har i likhet med sin lillebror mindre sensor enn de øvrige husene

Og det er både positivt og negativt.

Litt mer bildestøy på høy ISO, men mindre, mer kompakte og letter objektiver. Olympus sine objektiver, inkludert kitobjektivet 14-42 er kjent for å være bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...