Swifty^ Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg har tenkt til å gå til innkjøp av ett speilreflekskamera. Jeg er helt nybegynner og har egentlig ingen erfaring når det kommer til valg av kamera og linse. Jeg har sett en god del rundt her på forumet og sett på noen kandidater som jeg tror vil passe for meg. Egentlig hadde jeg bestemt meg for Pentax K200D fra Japan Photo, men nå ser det ut til at det tilbudet de hadde for en liten stund siden, med kamera + linse for 3999,- er borte (tok å ringte dem, og de sa at dem ikke skulle få inn flere med det første). Så nå er den billigste prisen jeg finner på 3999,- for bare kamerahus fra Pixomania. Så til mitt spørsmål: vil dere fortsatt anbefale Pentax K200D for meg? Hvis dere gjør det har dere noen anbefalinger til linse som ikke er så alt for dyr, vil heltst ha totalprisen til å være på 4500,- eller lavere siden jeg er helt ny innen dette. Eller har dere andre gode anbefalinger for meg, jeg er som sagt nybegynner og kommer til å ha det som hobby, så vil ikke ha det aller dyreste. Hvis det har noe å si kommer jeg for det meste å bruke kameraet ute, til å ta bilder av landskap/natur osv, når jeg er på ferie/reiser og diverse andre ting som jeg kommer over. Jeg kommer ikke til å bruke stativ eller noe sånt, og har hørt at det dermed kan være smart å ha stabilisering i kameraet Jeg har sett litt på kameraene Nikon D60, Canon EOS 1000D og Canon EOS 400D kan dette være noen gode og litt billigere alternativer for meg? Jeg tar også gjerne imot tips til andre kameraer enn de som er nevnt ovenfor. Hvis dere anbefaler ett kamera hvor det ikke følger med linse, tar jeg gjerne imot tips til det også. Takker så mye for hjelpen Endret 5. februar 2009 av Sigurd- Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Hvis du i utgangspunktet hadde bestemt deg for k200d, syns jeg du bør sjekke hos Fovi. Dette er den gamle Pentax importøren og kjører nå forskjellige tilbud kontinuerlig. Selv om de ikke akkurat har k200d + 18-55mm på tilbud akkurat nå ser jeg bladt annet. Dette innebærer nok at totalprisen øker, men pakkene de selger nå så får du med mer. Her er noen eksempler: K200d + 16-45mm (6000kr)Dette er et objektiv som er endel bedre enn 18-55mm. K200d + 18-55mm + 50-200mm (6000kr)Dette gir et ekstra teleobjektiv, ikke det at du sparer så mye penger akkurat på denne, men da er den ihvertfall nevnt. Ligger litt annet der også, sjekk ut. Hvis du kan leve med forgjeren til k200d, selges den i kit for 2500: K100d + 18-55mm Btw: Fotomagasinet selger k200d + 18-55mm til 4600, selvfølgelig litt kjipt at det er mer enn JP sitt gamle tilbud, men det er nå der. Fotomagasinet.no Generelt så gir alle kameraene du nevner (+ noen til) det du trenger i et kamera. Trygge kjøp alle sammen, prøv å finn ut hva som skiller de forskjellige og finn ut av hva slags egenskaper du vektlegger. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) K200d + 16-45mm (6000kr)Dette er et objektiv som er endel bedre enn 18-55mm. - Du kan også få det til "NOK 8595 om du vil... Endret 3. februar 2009 av EldorBoye Lenke til kommentar
fototim Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Stort sett det meste av fotoutstyr stiger for tida. Finanskrise vet du. Hvis du venter en stund stiger nesten garantert alternativene også. Så kjøp K200D hvis det er det du vil ha. Lite grunn til å ikke følge hjertet for noen få lapper. Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Takker for svar. Ageurk: De to første alternativene du nevner er nok litt for dyre. Men den siste til 4600,- er absolutt noe jeg skal sjekke ut. Kommer også til å ta en titt på de andre for å sjekke hvordan de er i virkeligheten. Siden jeg er helt ny innen dette så vet jeg ikke hva jeg bør vektlegge i kameraet, men har hørt at stabilisering i kameraet er veldig greit å ha, spesielt for nybegynnere som ikke bruker stativ, dermed er dette er noe jeg ønsker. Om det er noe mer jeg bør ha med, har jeg ikke oversikt over. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Takker for svar. Ageurk: De to første alternativene du nevner er nok litt for dyre. Men den siste til 4600,- er absolutt noe jeg skal sjekke ut. Kommer også til å ta en titt på de andre for å sjekke hvordan de er i virkeligheten. Betalte faktisk 6300 jeg for mitt k200d, det var da dog bare noen uker gammelt, selv da syns jeg det var ok pris, når du får det til nesten 2k billigere syns jeg det fortsatt er et godt kjøp. Og som Tim sier, prisene vil mest sannsynlig gå opp i 2009, for alle produsenter.. ninjaedit: hvis du har noen spørsmål om k200d er det bare å spytte ut. Endret 3. februar 2009 av Ageurk Lenke til kommentar
SRD Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Takker for svar. Ageurk: De to første alternativene du nevner er nok litt for dyre. Men den siste til 4600,- er absolutt noe jeg skal sjekke ut. Kommer også til å ta en titt på de andre for å sjekke hvordan de er i virkeligheten. Siden jeg er helt ny innen dette så vet jeg ikke hva jeg bør vektlegge i kameraet, men har hørt at stabilisering i kameraet er veldig greit å ha, spesielt for nybegynnere som ikke bruker stativ, dermed er dette er noe jeg ønsker. Om det er noe mer jeg bør ha med, har jeg ikke oversikt over. Stabilisering i kamerahuset er veldig greit. Da vil du også få stabilisering uansett objektiv (tviler på at det fungerer på Fisheye dog). K200D er også vær og støvtett, noe som ingen av konkurentene er. Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Ageurk: Nei, det er sikkert ikke noen dårlige tilbud de du kom med (K200d + 16-45mm (6000kr)). Men i og med at jeg er helt ny innen dette vil jeg ikke bruke for mye penger på det, siden jeg ikke vet hvor aktiv jeg kommer til å bruke kameraet. Da synes jeg det er smartere å heller oppgradere senere en gang. SRD: Ja, det er det jeg har skjønt fra det jeg har lest av testen fra Akam osv. Og er noe av grunnen til at jeg først hadde tenkt til å velge det kameraet. Men jeg skal innom en butikk i morgen, så da får jeg sett litt på kameraet og hvordan jeg liker det. Endret 3. februar 2009 av Sigurd- Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Har du vurdert Pentax k-m? Den får du til 4300 inkl linse. Ser ut som en del er fornøyd med det kameraet https://prisguiden.no/product.php?productId=100933 Om du kan vente, så er Nikon D80 faktisk til rundt 4500 på SIBA inkludert linse! http://www.siba.no/products/product.aspx?ID=1741610 Endret 3. februar 2009 av Gisse Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Har du vurdert Pentax k-m? Den får du til 4300 inkl linse. - Rett under fire tusen i ny brosjyre i Japan photo-butikkene. Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg var og sjekket ut litt forsjellige kameraer i går, blant annent Nikon D60, Canon EOS 1000D og selvfølgelig Pentax K200D. Av dem jeg sjekket ut var det Pentaxen jeg likte best. Men jeg fikk ikke sett på Nikon D80, det glemte jeg. Så jeg skal tilbake for å se igjen sansynligvis i morgen. Jeg var faktisk ikke klar over at Nikon D80 var på samme pris nivå som K200D. Så det jeg lurer på er hvis man samenligner Pentax K200D og Nikon D80, hvilken ville dere anbefale? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg var og sjekket ut litt forsjellige kameraer i går, blant annent Nikon D60, Canon EOS 1000D og selvfølgelig Pentax K200D. Av dem jeg sjekket ut var det Pentaxen jeg likte best. Men jeg fikk ikke sett på Nikon D80, det glemte jeg. Så jeg skal tilbake for å se igjen sansynligvis i morgen. Jeg var faktisk ikke klar over at Nikon D80 var på samme pris nivå som K200D. Så det jeg lurer på er hvis man samenligner Pentax K200D og Nikon D80, hvilken ville dere anbefale? D80 har fordelen av å ha to kontrollhjul, mens K200D bare har ett, D80 har vel også større buffer, litt større søker (tror jeg), og kanskje litt flere funksjoner tilgjengelig på kamerahuset (men det er jeg ikke sikker på). Men K200D værtett, innebygget stabilisering, DNG-format, en del geniale funksjoner (SV, dust finder osv), litt større skjerm. Bildebrikken er så å si den samme. Begge kameraene er gode, kommer bare an på hva du prioriterer. En annen ting som er viktig er å tenke hvilke objektiver/utstyr du tenker på å kjøpe fremover. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Nikon D80: Godt hus og grep, framre og bakre hjul/e-dials og meget bra blitsstyring med SB-800/900 blitsene. Pentax K200D: IS/VR/SR i huset, vær-/støvtett, bruker AA batterier. Samme hva du tar, du blir fornøyd med enten eller... Edit: Jeg valgte nesten D80, men synes grepet på K10D var bedre. Husker ikke hvordan K200D er iforhold til K10D. Pentax virker mer solid. Endret 5. februar 2009 av NorthPentax Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Takk for raske og gode svar. Greit, begge kameraene er gode. Men jeg kommer foreløpig til å starte med den optiken som følger med, som hvis jeg har sett rett er Nikon 18-55mm VR eller Pentax DA 18-55mm, er det noen stor forskjell på disse to? Og slik jeg har skjønt har Nikon mye bedre utvalg og kasnje bedre optikk hvis jeg kommer til å oppgradere en gang i fremtiden. Er dette noe jeg bør legge mye vekt på? En liten ting til, Nikon kameraet har jo ikke stabilisering i kameraet, er dette veldig negativt? For den optikken som følger med (Nikon 18-55mm VR) har jo stabilisator, så vil dette gå opp i opp. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Nikon prioriterer fullformat som gjør at mye av optikken er tilpasset fullformat. Den vil også fungere på DX, men vil gi forskjellig utsnitt. Så det at Nikon har mer er ikke nødvendigvis en fordel. En annen ting er at FF-optikk er tyngre enn DX. For noen kan det ha mye å si, mens for andre betyr det lite. Nikon sin gullring optikk ligger nok et hakk forran Pentax DA* optisk, men Pentax DA* har utrolig god kvalitet, og Pentax LTD er helt topp optisk! En annen ting er jo pris da Hvis du sammenligner kitobjektivene så stemmer det at VR og SR utligner hverandre, men på Pentax vil du få stabilisering på all optikk, noe som du ikke får hos Nikon. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Ellers kan du jo se på Sony A300 og A200, og sjekk bruktmarkedet, da får du noen gode kjøp. Prisene i butikk har steget den siste måneden.... Sony kan bruke objektiver fra Minolta og 3-part helt fra 1984, og du får alltid autofokus og stabilisering, siden denne løsningen sittet i huset hos Sony. Slipper å bekymre deg over alle bokstavene på objektivene til Canikon; IS, VR, AF-s osv Bare å smekke på objektivet og få full funksjonalitet:) Endret 6. februar 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Takker så mye for alle svar. Nå har jeg egentlig bestemt meg, jeg kommer nok til å gå for Pentax K200D, og bestiller senere i kveld. Men jeg trenger jo litt tileggsutstyr til kameraet (bæreveske, minnekort osv.) og derfor så jeg litt på dette tilbudet Pentax K200D m/batterigrep, 4G minnekort, veske og optikk for en pris på 4764,- ink MVH, og lurte på om dere hadde noen synspunkter på dette? Er vesken god nok til vanlig bruk, og vil den gi god nok beskyttele mot været (hvis det regner osv.) Eller ville dere heller anbefale meg å skaffe tilbehøret et annet sted? Vesken heter Pentax Veske 50099. Endret 8. februar 2009 av Sigurd- Lenke til kommentar
# offline Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Å kjøpe fra Pixmania kan være det samme som å kjøpe fra utlandet uten norsk garanti og reklamasjonsrett. Vet ikke om de har skjerpet seg, kanskje noen andre vet? Det er ett godt tilbud. Batterigrep på K200D må være supert. Det står at det følger med 18-55mm AL, ikke AL II som er bedre. Kanskje skrivefeil? Minnekortet er poop. Vesken er ok. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Pentax K200D m/batterigrep, Minnekortet er oppførst som klasse 6, så det burde være greit nok. Jeg ser ikke om batterigrepet er orginalt. Mener det finnes 3. parts grep med begrensa funksjonalitet. Det ville jeg undersøkt om jeg var deg. Veska er jeg skeptisk til. Jeg handla et lignende tilbud på K10D fra Pixmania og den veska jeg fikk med da rommet ikke kamera med objektiv. Jeg ble mildt sagt forundra over dette, men gadd ikke å krangle på det. Sjekk opp dette og. Jeg ville og sjekka hvilken versjon av kitobjektivet det dreier seg om. Det er nemlig forskjell på billedkvaliteten fra v. I og v. II. Europeisk versjon betyr begrensa garanti. Så hvis ekstrastashet ikke er skikkelige saker, ville jeg styrt unna. Lenke til kommentar
Swifty^ Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Ja, jeg skal ta å undersøke litt mer i morgen, angående objektet. Men er det riktig at Pixmania er ett dårlig sted å kjøpe ifra? Hvis det er det, kan jeg jo kjøpe fra FotoVideo, men da blir det litt dyrere 4 895,- Ink. mva. Men hvis det er slik at Pixmania er ett helt OK sted å kjøpe ifra, men at tilbehøret ikke er så bra, kan jeg jo kjøpe bare Kamerahus + objekt for 4 599,-. For jeg var faktisk ikke klar over at Pixmania var ett dårlig sted å kjøpe fra. Endret 8. februar 2009 av Sigurd- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå