benhol Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Heisann! Kjøpte meg et Nikon D40 for en stund tilbake. Har tatt endel bilder, men har lyst til å utvikle meg videre. Så er det noen som har råd om: - Fotografering generelt - Foto program Har også lurt litt på nytt objektiv. Har bare det 18-55mm objektivet som fulgte med. lurer litt på f.eks. Nikon 50mm f 1.8 AF. Noen som har noen erfaringer med dette objektivet? Mvh. Endret 3. februar 2009 av benhol Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 lurer litt på f.eks. Nikon 50mm f 1.8 AF.Noen som har noen erfaringer med dette objektivet? Ikke akkurat dette objektivet, men det skal være svært bra til prisen. Men kanskje ikke det beste valget til en D40, siden du mister autofokus. Skal du ha en 50mm med autofokus på D40 er det kun ett valg blant Nikkor-objektivene: 50mm F1,4 AF-S G. Lenke til kommentar
benhol Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 lurer litt på f.eks. Nikon 50mm f 1.8 AF.Noen som har noen erfaringer med dette objektivet? Ikke akkurat dette objektivet, men det skal være svært bra til prisen. Men kanskje ikke det beste valget til en D40, siden du mister autofokus. Skal du ha en 50mm med autofokus på D40 er det kun ett valg blant Nikkor-objektivene: 50mm F1,4 AF-S G. Takk for svar. For min del er det ikke absolutt nødvendig med en 50mm. Tenkte på det siden prisen var ålreit og det burde vel funke ålreit til portrett bilder osv? Tar også ganske mye snowboard bilder. Noen som har noe forslag til linse? Eventuelt fisheye? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Har du sett Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til og det mer utfyllende fotokompendiet? Det er også en god anmeldelse av en god bok. Det er ikke trivielt å fokusere manuelt med D40, men det er mulig. Det objektivet du spør om (50mm f/1.8) kan du få brukt for 5-600,- og det er jo ikke all verden å legge ut for å prøve litt. Funker det ikke for deg kan du selge det igjen for det du gir for det. Det er et fint portrettobjektiv, særlig for prisen. Ellers har du Nikon AF-S 50mm f/1.4 og Sigma 30mm f/1.4, som gir autofokus på D40, men som koster ca 3000,- hver. Kanskje det lureste er å bli bedre kjent med kit-objektivet, du kan få mye ut av det og, bare du blir kjent med både det og kameraet, og får mer kunnskap om hvordan alt henger sammen. Da vil du også vite mer om hvilket objektiv du kan ha stor glede av og som er verdt pengene dine. Endret 3. februar 2009 av kaian Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil ikke si at det er særlig vanskelig å fokusere manuelt med D40. Det finnes klart bedre alternativ til manuell fokusering, men særlig vanskelig er det nå ikke. Det har et fint lite fokusbekreftelselys i venstre hjørne + en "rangefinder"-funksjon (som må aktiveres i menyene) som viser "hvilken vei" du er ute av fokus. På bildet er ikke denne slått på, men det vil være (og se ut som) der det står "electronic analog exposure display" Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vil ikke si at det er særlig vanskelig å fokusere manuelt med D40. Det finnes klart bedre alternativ til manuell fokusering, men særlig vanskelig er det nå ikke. Neida, jeg bruker nesten bare manuell fokus selv, men jeg synes det er dårlig gjort å ikke fortelle en nybegynner at det er vanskelig å treffe med fokus. Dette gjelder jo først og fremst vid åpen, fra ca f/2.8 er fokusbekreftelsen rimelig presis. Det krever litt trening, men er man innstilt på det så er det mye rimelig og veldig god optikk tilgjengelig. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Flotte nybegynnertips: - Les bruksanvisningen til kameraet så du vet hva alle knappene er. (Ja, bruksanvisninger er for jenter, men det er faktisk ganske lurt å lese de, er alltid noe man ikke visste.) - Lag deg selv et "stativ". Ta en plastikkpose (gjerne dobbel eller trippel) og fyll den med ris eller sand, knyt slik at det ikke er luft inne. Oppsøk en elv, eller en bekk. Prøv å drei hjulet på TV, prøv deg frem med lukkertider, du vil bli overrasket over hvilke forskjeller. - Ta med deg posen din ut en kveld, prøv å ta stjernebilder. Bare prøv deg frem på forskjellige innstillinger. Helst lang lukkertid og f/9 er ganske trygt å gå på, prøv med forskjellige iso-verdier. Anbefaler å skru på manuell zoom, for så å zoome helt til 8-tegnet og et ørlite stykke tilbake. - Husk, når du tar bilder med posestativ, du MÅ bruke selvutløser. Hele greia med posestativ du kan sette kameraet trygt og fint oppi er at det skal være null vibrasjoner eller bevegelser, du bør låse speilet ditt og ta på selvutløser for at det skal absolutt bli null vibrasjoner, og om det er litt løs jord/steiner eller noe sånt, en ørliten bevegelse er nok til at bildet ditt ikke blir knivskarpt. - Prøv med posen din i et mørkt rom, sett kamera på den, bruk lang lukkertid (prøv deg fram), lys med lommelykt, lag gjerne litt sirkler og slikt forann kameraet ditt (i et helt mørkt rom). Du vil da lage noe som kalles lysgraffiti, om du søker på det så kanskje du finner det. Men det bør du ikke gjøre, er mye morsommere å finne det ut selv, det booster jo opp humøret og lysten til å ta mer bilder. - Prøv å ta litt landskapsbilder, bruk posen, legg den på bakken, det jeg liker å bruke på landskapsbilder er manuell for da er friheten stor. Prøv med liten blender, lengre lukkertid, og lav iso (og SELVFØLGELIG SELVUTLØSER!). Er du heldig så får du kanskje noen blinkskudd eller total-katastrofe bilder. - Fotobøkene om Digital Fotografering, både versjon 1 og 2 av Scott Kelby er verdt å lese. Fin leksikon helt i begynnelsen. Etterhvert som du tar endel bilder i mørket (ja, det er trist at det allerede er på god vei til å bli mørkt når en kommer hjem fra skolen på vinteren) så vil du skjønne hele greia med lukker-blender-iso. Og da er du på veldig god vei skal jeg si deg! Men om du har råd til et stativ, kjøp for all del det. Men om det ikke haster, lag deg en pose, det er helt stødig om du gjør det riktig, om du ikke har selvutløser er poenget borte. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Går sikkert ann å fylle posen med noe annet også, f. eks. mel. Men nok om posen. Om du ønsker deg et godt objektiv som ikke koster både skjorta, buksa og underbuksa så er Tamron 17-50mm f/2.8 fine greier. Vet ikke hvordan det er med autofokusmotor i den. Men om det er det, så får noen komme og kjefte på meg når jeg nevnte den for deg. 50mm f/1.4 for Nikon er også et knallbra objektiv som du ikke må se bort fra, og det er fint og lyssterkt, men uten vidvinkel. Nå vet ikke jeg hva du tar bilder av, men hos meg er 50mm et litt begrensa objektiv, men den store blenderen kan en jo også være mer kreativ med Ang. redigeringsprogram, her er min liste over hva jeg tror du bør bruke/lære deg å bruke: - Aperture (Kun Mac, men sverger til det!) - Adobe Photoshop CS4 (Om du ikke har råd til det, eller ikke klarer å leke pirat med sverd, så er Photoshop Elements et veldig bra alternativ. Det er egentlig en litt lettere og begrenset utgave av Photoshop segselv, men siden du er nybegynner tror jeg neppe det er noe du kommer til å savne med det. Brukte det selv en stund.) - Adobe Lightroom (Adobe's svar på Aperture, eller Apple's svar på Lightroom. Whatever. Greia med det er det samme som Aperture. Organisere bilder, redigere litt i lysstyrke, svarte punkt, kontraster, hvitbalanse. Ja, egentlig ganske mye, men ikke noen kjempestore ting. Fint til å behandle RAW-filer før du sender dem til Photoshop.) Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det har et fint lite fokusbekreftelselys i venstre hjørne + en "rangefinder"-funksjon (som må aktiveres i menyene) som viser "hvilken vei" du er ute av fokus. På bildet er ikke denne slått på, men det vil være (og se ut som) der det står "electronic analog exposure display" Du har ikke rangefinder på D40, kun fokusbekreftelse. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Du får Tamron 17-50 med fokusmotor ja. Lenke til kommentar
eirik1974 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hei. Har selv Nikon D40 og lurer også på litt tilleggsutstyr. Nå er det vel ikke naturlig (for de fleste) å legge mer penger i utstyr enn det kameraet koster i utgangspunktet og det begrenser jo en del. Har i en annen tråd sett at Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm får gode kritikker. Men ser et annet objektiv til omtrent samme pris (faktisk litt rimeligere), det er Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC for Nikon Det siste objektivet gir jo mye bedre zoom for pengene. Er det noen kan hjelpe meg med en vurdering av disse mot hverandre? Får jo god kritikk begge to. Har ikke helt klar å finne ut om Sigma'en har autofokus Går også å funderer på kjøp av SB-400 blitz. Er SB-600 så mye bedre at det er verdt det dobbelte Lenke til kommentar
gautet Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC vil ikke gi autofokus på D40. Et annet problem er at dette objektivet ikke har bildestabilisering som er veldig nyttig i teleenden av zoomområdet. Begge disse problemene er løst med denne: Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 DC OS HSM , men det blir jo et hakk opp i pris da... Det er HSM som indikerer autofokusmotor i Sigma-objektiver. OS indikerer stabilisering. Dersom det er superzoom som ønskes bør jo Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 VR F/3,5-5,6G IF-ED også nevnes, men da er vi vel langt over budsjettet som er aktuelt høres det ut til... Lenke til kommentar
GunnarDa Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Hei. Nå er det vel ikke naturlig (for de fleste) å legge mer penger i utstyr enn det kameraet koster i utgangspunktet og det begrenser jo en del. Har i en annen tråd sett at Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm får gode kritikker. Men ser et annet objektiv til omtrent samme pris (faktisk litt rimeligere), det er Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC for Nikon Det siste objektivet gir jo mye bedre zoom for pengene. Er det noen kan hjelpe meg med en vurdering av disse mot hverandre? Får jo god kritikk begge to. Har ikke helt klar å finne ut om Sigma'en har autofokus Går også å funderer på kjøp av SB-400 blitz. Er SB-600 så mye bedre at det er verdt det dobbelte Jeg har D40 (verdi ca 2000?) og objektiver og utstyr som passer til en verdi av .. tja.. 14 tus? Men så jeg her ikke folk flest heller. Uansett hva du kjøper av utstyr til D40 så kan du bruke det på en "høyere" modell (eneste unntak er urgamle nikkor NAI objektiver). Sigma må ha bokstavene HSM i betegnelsen på objektiveet for å gi autofokus på D40/60. Objektiver med stort brennviddeomfang (18-200mm er det) vil som regel gi dårligere ytelse enn ojbektiver med kortere brennviddeomfang (eks 18-70mm). Jeg ville heller sett på Nikon sin 55-200 dersom det er mye tele (zoom) du er ute etter. Begge blitsene er bra kjøp, men det kommer an på behovet ditt hvilket som vil bedre kjøp for akkurat deg. Det finnes de som mener at SB-400 er nok (Ken Rockwell for one), mens andre har behov for den økte kraften i SB-600 og muligheten for sideveis tilting av hodet. Hvis du vil spare litt penger så sats på bruktmarkedet .. foto.no har mye snadder for eksempel og noen ganger kan man finne ting på finn.no som ikke er håpløst overpriset. Endret 4. februar 2009 av GunnarDa Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det har et fint lite fokusbekreftelselys i venstre hjørne + en "rangefinder"-funksjon (som må aktiveres i menyene) som viser "hvilken vei" du er ute av fokus. På bildet er ikke denne slått på, men det vil være (og se ut som) der det står "electronic analog exposure display" Du har ikke rangefinder på D40, kun fokusbekreftelse. Jeg var litt usikker da jeg skrev det (siden jeg har d60), men jeg søkte og kom frem til at d40 også hadde dette. Når jeg skulle dobbeltsjekke dette i dag fant jeg ikke kilden min. Så du har nok rett. Beklager. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Nå er det vel ikke naturlig (for de fleste) å legge mer penger i utstyr enn det kameraet koster i utgangspunktet og det begrenser jo en del. Jeg tenker, som GunnarDa over her, at det er stikk motsatt. Kamerahus har korte liv. Resten av utstyret varer lenge. Legg pengene i god optikk, godt stativ og godt lys. Om to år har billighusene det meste av det entusiast- og proffmodellene har i dag, og litt til. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg var litt usikker da jeg skrev det (siden jeg har d60), men jeg søkte og kom frem til at d40 også hadde dette. Når jeg skulle dobbeltsjekke dette i dag fant jeg ikke kilden min. Så du har nok rett. Beklager. Tror det bare er tilgjengelig med AF-S optikk, f.eks. kit-objektivet. Jeg klarer ikke å lokke den fram med AF-D. Lenke til kommentar
MrNobody Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Kan trygt anbefale to generelt knallgode objektiver til D40 og D40X: Det e snakk om Sigma 30 mm 1.4 HSM og Nikkor 16-85 mm 3.5-5.6 VR. Har selv begge objektivene og e strålende fornøyd, spesielt med 16-85 objektivet. Dette må være et av de beste allroundobjektiv noensinne. Har ikke testet Sigma-objektivet altfor mye enda, men den ser ut til å være knivskarp når man bruke den korrekt. NB! Dx-serien (D40,D40X,D60 m.fl) gir 1.5 x brennvidde på objektivet. Dvs at 16-85 mm e effektive 24-128 mm. Likeså e 30 mm effektive 45 mm. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg var litt usikker da jeg skrev det (siden jeg har d60), men jeg søkte og kom frem til at d40 også hadde dette. Når jeg skulle dobbeltsjekke dette i dag fant jeg ikke kilden min. Så du har nok rett. Beklager. Tror det bare er tilgjengelig med AF-S optikk, f.eks. kit-objektivet. Jeg klarer ikke å lokke den fram med AF-D. Hos meg, med D60 funker det hvertfall fint med 50mm 1,8 (så lenge jeg har programhjulet på A, P eller S). Lenke til kommentar
MrNobody Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Her er to bilder tatt med Nikkor 16-85 mm objektiv: Her er et nattbilde tatt med Sigma 30 mm 1.4 objektiv: Synes S/H-bildet av gutten er spesielt skarpt. Nattbildet er tatt med stativ, de andre er håndholdte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå