Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppstartsprob. etter maskinvareoppgr.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har oppgradert hovedkort, RAM og prosessor med denne pakka. Alt fungerer helt fint til jeg kommer til lastingen av windows XP, denne surrer og går helt til maskinen starter på nytt. Den eneste feilmeldingen jeg får er at windows ble avsluttet feilaktig og at jeg må velge ny oppstartsmåte, ingen moduser fungerer.

Jeg imot alle forslag med åpne armer!

På forhånd takk!

(Jeg har ved tidligere problemer brukt XP-cden til å få ting i gang, og så har det plutselig årna seg, uten noen spesiell grunn, men dette funker ikke nå. Vurderer å reparere XP, men kan det medføre formatering av noe slag?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du skifter hovudkort som ikke har samme chipset pleier det som regel ikke å virke ved bare å starte maskinen fordi dette er noe windows ikke liker:p Pleier som regel ikke å boote i det hele tatt.

Men ja dette skal kunne fikses med en windows repair som du hadde planer om og dette vil ikke slette noe av dataen din bare installerer windows filene pånytt. Så du mister sikkert driverene som låg innpå. Men hugs å gjør dette via CDen og ta windows repair, Det er med System Recovery du mister all data, ikke når du tar windows repair.

Lenke til kommentar
Men ja dette skal kunne fikses med en windows repair som du hadde planer om og dette vil ikke slette noe av dataen din bare installerer windows filene pånytt. Så du mister sikkert driverene som låg innpå. Men hugs å gjør dette via CDen og ta windows repair, Det er med System Recovery du mister all data, ikke når du tar windows repair.

Skjønner, men når jeg kommer til installeringsskjerme tilbyr den meg å Installere XP eller å reparere en XP-installasjon med gjenopprettingskonsollen. Jeg husker aldri hva jeg skal velge, og denne gangen vil jeg ikke ta feil, pga lagrede filer. Kan jeg bare plugge ut HDD nr 2 og da slippe å bekymre meg?

Hvis jeg trykker repair får jeg bare opp en konsoll, der er ikke jeg i mitt ess, tips...?

Lenke til kommentar

Du har ikke de filene du trenger på samme harddisk som operativsystemet?

En windows reperasjon skal ikke ha noe innverknad på andre harddisker.. Er der bare for å reparer og legge inn nye windows filer. Men du kan nå bare plugge den ut vist det føles mer betryggende:) Skader ikke!

Men du kan prøve å følge den guiden her når du har kommet så langt at du skal reparere:

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?art...1755&page=5

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Guiden du linket til stemmer ikke helt med min installasjon, for når jeg velger Enter og installert, kommer jeg til en partisjonskjerm, uansett om jeg partisjonerer eller ikke, sier den at disken må formateres, kan dette unngås? Denne disken er det ikke så farlig med, men fint å ikke miste alt

Lenke til kommentar

Om trådstarter ikke er interessert i å betale masse penger for å gjenopprette data, vil all data på harddiskene bli fjernet ved en formatering. Og oppgradere maskinvare på denne måten uten å installere Windows på nytt er riktignok å be om trøbbel.

Det er ingen vei utenom.

Lenke til kommentar

Det går fint å koble hdden til en annen maskin.

Men om du ikke har noen viktige dokumenter på den harddisken windowsen er på så er det vel bare å formatere. Dokumentene på en eventuel annen hdd blir ikke berørt av det.

Men klart, om du vil være helt på den sikre siden så er det jo ikke noe i veien for å ha den på en annen maskin å kopiere ut det du vil ha.

Endret av jaar_t
Lenke til kommentar

Har en del viktige dokumenter der, men skal ta backup på dette til neste uke tror jeg. Men for å forhindre dette igjen, hvordan kan jeg automatisk lagre "Mine dokumenter" på en annen disk enn XPinstallasjons-disken? Tipset om partisjoner som jeg fikk tidligere funka ikke så bra som jeg hadde håpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...