Gå til innhold

Partibarometer for februar og mars 2009 (Stortingsvalg 2009)

184 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      2
    • Det Liberale Folkeparti
      5
    • Det Norske Arbeiderparti
      25
    • Fremskrittspartiet
      35
    • Høyre
      41
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      5
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      16
    • Venstre
      25
    • Annet
      0
    • Blankt
      7
    • Ville ikke stemt
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      6
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      5
      5
    • Fremskrittspartiet
      67
    • Høyre
      6
    • Kristelig Folkeparti
      9
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      7
    • Rødt
      19
    • Senterpartiet
      9
      38
    • Venstre
      1
    • Annet
      0
      7
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      17
    • AP og Venstre
      17
    • AP, SV og SP
      14
    • AP og SV
      20
    • AP og SP
      2
    • AP og KRF
      1
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      4
    • Venstre, KRF og Høyre
      3
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      26
    • Høyre og FRP
      37
    • Høyre, FRP og Venstre
      15
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      3
    • FRP og Venstre
      0
      7
    • Ingen av de nevnte
      16
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)

75
    • Fremskrittspartiet
      52
    • Høyre
      84
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      13
      44
    • Venstre
      68
    • Ingen
      8
      5
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden januar?

• Ja
      26
    • Nei
      147
      11

Anbefalte innlegg

Så får jeg bare håpe det endrer seg med tiden. Men for meg er det eneste riktige nå å stemme blankt. Noe annet er respektløst overfor demokratiet jeg støtter. Jeg stemmer ikke imot min egen overbevisning. Om noen har som prinsipp å aldri stemme blankt så syntes jeg det er smått uheldig og skremmende.

Skremmende? De fleste i Norge som stemmer vil jeg tro aldri seriøst vurderer en blank stemme. Hvorfor er dette skremmende?

Å aldri skulle stemme blankt kan lett begrunnes ved at man synes landets styring og vell er for viktig til at man skal overlate det til andre å sende det i én eller en annen retning, slik man gjør når man stemmer blankt (vel, i det minste via valgkanalen, jeg er selvsagt klar over andre påvirkningsmuligheter). Jeg synes det ikke er skremmende om man vurderer førstnevnte som viktigere enn å markere politisk avstand til etablerte partier.

(PS: jeg kan se enkelte situasjoner hvor blankt kan være et reelt og viktig valg, men da primært ved tilfeller hvor demokratiet svikter alvorlig og man mener den demokratiske kanalen har utspilt sin rolle).

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du av prinsipp ikke akter å stemme blankt så er det skremmende fordi du vil risikere å binde deg til å stemme på partier, selv om det strider mot din overbevisning. Du svarte jo strengt talt på spørsmålet selv.

Og som jeg er inne på, så er det bedre å stemme på de som ligger en nermest, enn å ikke steme på noen. En skifter ikke den politiske kursen radikalt over et valg, slike ting tar tid og følger trender. Å vente på at det perfekte alternativet skal dukke opp er, i mine øyne og norsk kontekst, forjeves.

Lenke til kommentar
Og som jeg er inne på, så er det bedre å stemme på de som ligger en nermest, enn å ikke steme på noen.

Som jeg har påpekt så ser jeg ingen automatikk i det. Ref tidligere innlegg. Det er egentlig en ganske så basic salgsting dette her. Forestill deg en selger som har en kunde inne som handler og en som står utenfor og titter inn. Tror du selgeren vil gå bort til kunden som alt handler og spørre "hva kan jeg gjøre for å holde deg her?" eller tror du selgeren går til vedkommende som kikker inn og spør "hva kan jeg gjøre for deg? Hva kan jeg gjøre for at du kommer og handler hos meg?" Verdt å tenke litt over ;)

Hvor mange andre i denne tråden opplever å få mail fra relativt kjente politikere som lurer på hva som skal til for å få deres stemme? Jeg får det og jeg tviler på jeg ville fått mail om jeg hadde sagt jeg stemte på parti x.

Det er en uheldig oppfatning i dag at man innbiller seg det er mindre effekt, evt. mindre engasjement, å stemme blankt. Menneskelig psykologi gjør at det for politikere er lettere å prøve å få inn gjerdesittere enn de som alt er inne, eller de som tilhører andre leire. I tillegg viser en som stemmer blankt at h*n er politisk engasjert (i motsetning til sofasittere).

Det er en vanlig feil å undervurdere det å stemme blankt. Kanksje man trenger å ha den oppfattelen for lettere å godta at man selv har stemt på et parti. Det kan kun hver enkelt svare på. Personlig er jeg fornøyd med ikke å selge stemmen min på billigsalg, noe den ville blitt om jeg hadde gitt noen av alternativene tillit (slik ståa er i dag). Den tilliten har de ikke gjort seg fortjent.

Og det er også greit om folk klarer å innse at ens egen oppfattelse ikke er universell, man vil etterhvert lære seg viktigheten av ulike virkelighetsmodeller. Erfaring vil vise en det, det er ikke alt man kan tenke eller lese seg til her i verden. Uenigheten min med partiene er så prinsipiell og grunnleggende at det skal endel til. I tillegg er jeg ikke imponert over kompetansen partiene kan stille med. Det er et ganske markant gap i så måte. :)

Lenke til kommentar
Og som jeg er inne på, så er det bedre å stemme på de som ligger en nermest, enn å ikke steme på noen.

Som jeg har påpekt så ser jeg ingen automatikk i det. Ref tidligere innlegg.

Og det er heller ikke noen automatikk i at de som stemmer blankt er over gjennomsnittelig engasjert i politikk, samt får e-poster av representanter fra politiske partier.

Det der er snakk om her er hvor effektive virkemiddlene en tar i bruk for å påvirke partier er. Er det mest effektivt å satse på å bli headhuntet, eller er det mest effektivt å påvirke et parti innenfra? Er det mer effektivt å si til alle partiene at "hei, jeg ønsker at politikken skal være sånn og sånn, de som gjør sånn får iallefall min stemme!", eller er det mer effektivt å si "hei, jeg mener at vi burde gjøre det sånn og sånn, fordi jeg syns det er til det beste for partiet og samfunnet"?

Du må gjerne være unntaket som bekrefter regelen, men jeg vil hevde at det er lettere for Ola Nordmann å påvirke norsk politikk igjennom et parti, enn i et offentlig fora. Og derfor syns jeg også det er bedre å stemme frem et parti som iallefall vil bikke pendelen mot den siden du vil ha det, fremfor å vente på at noen skal gjøre det for deg.

Lenke til kommentar

Kan ta en kunngjøring i samfunnskategorien over et par dager. Folk ble så gretne når det kom over hele forumet, med diverse konspirasjoner om at vi ville bruke dette for å lage hemmelige mapper på brukerne som så skal selges til høystbydende parti :ninja:

For de så lurer, så nei det er ikke mulig for oss å se hva dere har stemt. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...