Gå til innhold

BK: Is i elva.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var ute og gikk en liten tur med kameraet i dag.

Så tenkte jeg å laste det opp her.

Bildet er beskjært og justert på brightnessen i photoshop.

 

EXIF:

Blender: f/22,0

Lukkertid: 5 sec

ISO: 100

Focal lenght: 99 mm

 

Fyr løs ;)

 

-Asbjørn

 

EDIT: skriveleif

post-160353-1233683152_thumb.jpg

Endret av steelplix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å skille seg ut i mengden når det gjelder rennende vann med lang lukkertid, siden det blir postet veldig mange slike her inne. Men dette var i hvert fall et av de bedre av denne typen, blant annet fordi du har gått tett på. Det tette utsnittet med passelige doser stein, vann og is ser ikke så halvgærent ut. Omtrent passelig med lys har du fått også. Så om det ikke akkurat er spektakulært, så er det helt ok.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig med k.n.b her. Jeg synes det trekker litt ned at bildet er en tanke uskarpt.

Det kan skyldes diffraksjon. Du kjører med veldig liten blender. Det kan og skyldes vibrasjon fra speilet (rett i nærheten av kameraets/speilets egenfrekvens, om du ikke brukte mlu). Kan og være bevegelsesuskarphet...om du ikke brukte stativ, da og bare la kameraet inntil noe...

 

Men, slett ikke værst. Fine farger.

Lenke til kommentar
Det spørs om vibrasjon fra speil påvirker så mye på en så lang eksponering.

 

Nei, det er ikke sikkert at vibrasjon fra speilet er årsaken her, men jeg tror det har hatt noe innvirkning. Tiden det tar for vibrasjonene å dempe seg, ligger i området fra ~1/30 til 2 sekunder. Avhengig av kameramodell og ikke minst kvaliteten på tri-poden (spinkle utgaver holder lenger på vibrasjonene) Rimelige dslr'er er ikke så godt skjermet for vibrasjoner (simplere sammenskruing, materialbruk etc) som sine dyrere storebrødre, og dermed er de mye mer utsatt for nettopp dette. Om en antar at vi ligger i øvre område for vibrasjoner her, nær 2 sekunder, vil denne eksponeringen ha fanget speilvibrasjoner i mer enn 1/3 av eksponeringstiden, og dermed helt klart ha hatt betydning. Likevel tror jeg nok at diffraksjon har bidratt mest til uskarpheten i dette tilfellet.

 

Så konklusjonen for dette bildet må bli; Ikke over f/11 og flipp opp speilet først :whistle:

 

Siden du er veldig nære subjektet kan jeg forstå valget av blender for dof'ens skyld. Det du kan teste ut en gang er å blende to eksponeringer med fokus på forgrunn og bakgrunn for bedre dof. Jeg har aldri testet dette selv, men skal gjøre det en gang...

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...