DeXeqtR Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...;id=&vn=736 x3 og høytalerledning, 1,5mm2 til høytalerne framme, 2,5mm2 til 6x9 høytalerne, og 4mm2 til subben Dette er anlegget jeg skal ha Men lurer på en ting... Hvor stor skal kabelen som skal gå fra batteriet å bak til forsterkeren? I tillegg til den forsterkeren som er der har jeg en her jeg skal ha til framhøytalerne.. Denne har en sikring på 40 A.. Lenke til kommentar
Enya Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Min mening, uten at jeg har regnet på det er at du kan gå for 35mm2 når du først legger kabel bakover Da slippper du å trekke ny dersom du senere vil ha et batteri bak. Det skal sies at en krets ikke er sterkere enn svakeste leddet. Vil derfor anbefale å bytte kablene under panseret også. (Dynamo -> Batteri, Dynamo -> Jord, Batteri -> Jord) Er dette jeg har gjort uten at jeg er ekspert på emnet, skyt meg viss kabelen blir for tynn ^^ Lenke til kommentar
DeXeqtR Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Flere "forslag"? Kan jjeg bruke den 100 A sikringen ? Lenke til kommentar
Enya Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Maks strømtrekk på forsterkerene er 78A og 40A. En hovedsikring på 100A blir derfor for lite. Jeg ville gått for 35mm2 kabel og 200A sikring. Da har du litt å gå dersom du vil oppgradere senere. Det er også viktig at hver gang du splitter kabelen må det settes på ny sikring som er dimensjonert etter lasten. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Det er snakk om maks strømtrekk ja, de trekker nok ikke så mange amper kontinuerlig. Jeg har selv to forsterker med til sammen 160A intern sikring, og de klarer ikke å sprenge en 80 amper sikring på hovedstrømkabelen. Lenke til kommentar
Enya Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er sant det du sier, men det blir jo egentlig dimensjonert helt feil. Hovedsikringen vil jo ryke før sikringene på forsterkeren ^^ Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er jo forsåvidt en fordel det da, skåner forsterkere og høyttalere. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) 78A + 40A = 118A. Angående kabel str: Strøm kabel kalkulator: (du må akseptere forholdene, bla bla) http://beta.circuitwizard.bluesea.com/ gauge/awg til mm2 tabell: http://www.pinsandsockets.nl/awg%20info/awg%20info.html kalkulatoren, aksepter, og deretter: Skriver du inn, 12V, 118 amps, 15feet (del på 3 = m, altså ca 5m), 5% drop syns jeg er akseptabel, dvs du har 11,4V i ene enden av kabelen og 12V i andre enden. Siden du kommer til å ha en dynamo som gir ca 13,5V så vil det si at det er ca 13V på andre enden. Variable , siden det er bilstereo så vil strømmen variere i takt med musikken. Wire Insulation Temperature Rating: valgte jeg ikke noe på. Og den skal jo ikke være i engine room (ikke mesteparten) Trykk calculate og vips så skal du ha 4AWG, og det blir et maks trekk med kabelen på 136A, dvs en 140A sikring. 4AWG tilsvarer 25mm2, ergo du trenger en 25mm2 kabel og en 140A hovedsikring HVIS kabel lengden = 5m ELLER _mindre_. Mål selvsagt selv lengden i din bil og husk å være raus med 1 elelr 2 meter ekstra, går fort litt kabel lengde når du skal legge den fint på plass, og bedre å ha litt for mye enn litt for lite. En hoved sikringen er kun ment for å beskytte strømkabelen, og hindre en brann som følge av kortslutning mellom kabelen og karosseriet. edit: Sant som de andre sier ta gjerne tykkere kabel, slik at du kan oppgradere senere evt. Jeg har selv lagt opp 0AWG kabel hos meg selv altså 55mm2. Endret 4. februar 2009 av Dammed Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Sånn bare for å advare deg litt... Den sony spilleren har skikkelig ræva lyd, og er ikke et lurt valg, biltema spillere spiller bedre en den, så jeg håper ikke du alt har handlet Du vil også trenge en forsterker til suben din, den JBL forsterkeren er ikke spes godt egnet, så var jeg deg, så ville jeg droppet den, droppet 6x9 baki, kjøpt en monoforsterker til suben, og brukt litt tid og penger på å montere frontsettet skikkelig, du vil da få et mye bedre lydbilde i bilen, og blir garantert fornøyd Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 helt enig med cossie. Kjøpe deg en 2 kanals forsterker til frontsettet, mono forsterker til sub. Glem høyttalere bak og kjøp deg pioneer eller alpine spiller. Lenke til kommentar
DeXeqtR Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 helt enig med cossie. Kjøpe deg en 2 kanals forsterker til frontsettet, mono forsterker til sub. Glem høyttalere bak og kjøp deg pioneer eller alpine spiller. Har jo en 2x80 W RMS til frontsettet. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 det skulle funke greit til front settet. Men kjøp mono blokk til subben og jeg ville heller kjøpt Alpine SWR1242D subben. eks på Monoblokk: dynaBel BF4501 Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Kjør 50mm2 kabel, så slipper du spenningstap i stor grad. Ingen grunn til ikke å gjøre det. Og google "the big three" i mottorrommet også! Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 jo en ganske viktig grunn for de fleste av oss: økonomi. Det koster ganske mye for 50 kvadrat kabel i Norge. Jeg kjøpte det i utlandet og da ble det ganske rimelig. Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 http://lydibilen.com/product_info.php?cPat...;products_id=38 Om det der er for dyrt for deg, så har du heller ikke lagt særlig mye penger i lyden tror jeg.. Så da kan det være like greit å kjøpe et starter kit på biltema. Men 800 for 300a sikring, sikringsblokk, signalkabel, høyttalerkabel og 6m 50mm2 kabel er vel ikke noe spes å klage over. Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 ikke værst det, har selv Kicker kabler i bilen. Nå skal jeg ikke si noe negativt om den kabelen, men kabler som er billige _pleier_ å være harde og vanskelig å bøye rundt hvor du vil at den skal gå, og når man kjøper 53mm2 så er det spesielt viktig at kabelen er litt myk. Men hvis den kabelen er myk og bøyer seg lett og har mange tråder så sier jeg løp og kjøp, jeg betalte like mye for kicker kabel per meter uten moms og frakt. Greit å kunne gjøre dette med en kabel: Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Det ekke så sykt mye vits med en ultrafleksibel kabel sånn egentlig. Joda, greit å ha av og til, men om man ikke har ti tommeltotter går det som regel greit. Den hadde 5200 kordelere eller noe i den duren såvidt jeg husker.. Hadde ingen problemer med den. Mykere enn biltema sin 21mm2 kabel iallefall. Jeg skal ikke knyte en dobbel windsor med min kabel og bruke den som slips uansett, hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå