Gå til innhold

Første kjøretime i morgen!

milkdog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kjørelærerene jeg var i kontakt med angående førerkort klasse B var dritkule. Slettes ikke sikkert det gjelder for alle. Bare slapp av sånn som nevnt tidligere i tråden. Noen kvelninger hører hjemme på de fleste first-timersene, men man blir jo raskt vant til bilen, og de fleste kjørerlærere har jo fresh bil da. Jeg tura hvertfall rundt med splitter ny Passat, og tidvis BMW 320 (også brand new).

Når jeg tok førerkort klasse C hadde jeg noen skikkelig kukrotter som kjørelærere, så den typen finnes vel også antar jeg. Bare tenk på deg selv og prøv å ikke fokuser på at han skal kritisere deg hele tiden, men samtidig lytt til det han sier, både positivt og negativt.

Og husk. Bilkjøring er latterlig kult! :D

Lenke til kommentar

Tja, det første kjørelæreren min spør om hver eneste gang er "er du virkelig våken?!" (som om det er så utrolig uvanlig å være våken f.eks. kl 15), så da prøver jeg jo å være morsom og kommer med et eller annet tørt svar, og så er som oftest samtalen i gang.

Du merker nok fort om kjørelæreren din er interessert i smalltalk eller ikke. Hvis ikke h*n drar i gang noe, ville jeg bare holdt kjeft og gjort det jeg ble bedt om (og selvfølgelig spurt om det var noe jeg lurte på underveis angående kjøringa).

Lenke til kommentar

Ah, husker enda min første kjøretime. Setter meg i bilen pissnervøs siden jeg aldri hadde kjørt i en by før og etter litt småprat om hvor erfaren jeg var bak rattet sa han at det var bare å starte bilen å kjøre avgårde. Jeg løsner håndbrekket, trykker forsiktig på gassen og slipper klutsjen forsiktig ut, men ingenting skjer? Så der sto vi helt i ro og jeg småruser motoren, oppdager at jeg glemte å sette bilen i gir.

Småflau over episoden, men vi er i gang og han har valgt en ganske snill rute mtp vikeplikt og sånt siden det er første gang jeg kjører i en by. Vi kommer fram til et kryss hvor bilen foran meg bremser opp og jeg må gjøre det samme, problemet er bare at jeg bråbremser som om et lite barn hadde løpt rett ut i veien. Tingen er at jeg var vant med å kjøre bilen vår hjemme som er litt eldre enn denne splitter nye BMW'en og når man skulle bremse med den så måtte man faktisk trykke på bremsen med litt kraft. Det skulle vise seg og ikke være nødvendig på BMW'en, føltes som om at man bare trengte å hvile foten på bremsen og det var nok.

Ble bedre kjent med bilen etterhvert som vi kjørte, ting begynte å gå ganske greit følte jeg, men nå var det på tide å kjøre "hjem" igjen siden de to timene mine snart var over. Vi nærmer oss sentrum i byen og jeg får hjertebank mtp all trafikken der. "Ta til venstre der nede", sa sjåføren til meg og det var greit nok, trodde vi skulle inn til sentrum en runde først. Plutselig bråstopper bilen og motoren kveles, jeg blir stresset og tror at jeg har ødelagt et eller annet på bilen siden dette skjedde. Kjørelæreren hadde trykket på bremsen fordi at jeg hadde helt glemt av at jeg skulle ta til venstre i krysset så der sto jeg midt i krysset og så at sjåføren som hadde vikeplikt for meg lo i førersetet. Fikk start på bilen igjen og kjørte bilen tilbake til kjøreskolen igjen.

Men fikk førerkort til slutt uten at jeg brukte så veldig mange kjøretimer. Mulig jeg husker litt feil på antall timer, men tror det var rundt 16t + obligatorisk. Totalsummen ble på rundt 16.000kr hvertfall da jeg tok lappen i 2003 :)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Har dere noen tips? Er litt nervøs til å kjøre rundt med en fyr som skal dømme alt du gjør!

Har dere noen snasne ting jeg kan dra opp til å konversere mens vi kjører? :p

Hehe...kjørelærer'n din skal ikke dømme noe som helst, han skal lære deg å kjøre bil. Dømminga er det nok sensor som står for, når du om en stund skal ta oppkjøring. Bare slapp av, og hør på hva fyren har og si. Drit i om du gjør feil...det gjør alle, og kjørelærer'n forventer sikkert at du også gjør dem.

Er du sånn litt over middels interessert i bil, så har dere ihvertfall mye å prate om :) ...ihvertfall mitt intrykk at de fleste kjørelærere like å prate om sånt.

Pantera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...