Spock Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Sitter her og er litt småsur på Deep Impact SS kjøleren jeg kjøpte hos www.3dfxcool.no, som ankom i dag. Jeg har den i maskinen min nå, som jeg har ståendes på rommet mitt som holder en temperatur et sted mellom 20 og 30 grader, noe jeg finner ganske behagelig. Temperatur på CPU ligger derimot på ubehagelige 60 grader C. Dette er en AMD Athlon XP 2200+, hvor jeg har satt ned FSB til 100 i stedenfor 133 (dvs 1350MHz i stedenfor 1,8 GHz). Kabinettet er også åpent, og temeraturen 59/60 er ved idle. Jeg syntes det er ganske uakseptabelt, spesielt med hensyn til at den gamle dritt-viften til 130 kr fra GlobalCool presterete det samme, og ja, jeg renset både kjøleribbe og CPU-die med isopropanol (iht. til www.overklokking.no sin guide). Denne temperaturen er også med åpent kabinett! Ellers er systemet mitt som følgende: - MSI K7N2 (nForce2 - MS-6570) - ASUS nVIDIA 4200 8x AGP (128 MB) - 512 DDR RAM - Chieftec Dragon Midi-tower m/dør (360W PSU) (dvs. vifte i døren) Håper noen har en ide om hva det kan være, for nå har jeg underklokket maskinen siden februar (pga av dritt-viften fra GlobalCool, som tydeligvis ikke er så dårlig iom. at den har samme virkning som Deep Impact SS) Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 prøvd å kjenne på ribba???? kjennes det ut som 60°C eller bare er det alt av monitorer som viser det?? Lenke til kommentar
Zeroproof Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Ting du burde se etter: Om den sitter som den skal Noen fettmerker under ribba.. Hvis du har kommet borti meg fingeren din. Neste gang kjøper du en Swiftech MCX462+ og en stille Papst vifte. 26db eller noe sånt er bra nok Da kan jeg love deg lave temperaturer Lenke til kommentar
Spock Skrevet 17. april 2003 Forfatter Del Skrevet 17. april 2003 Traskas: Vel den kjennes forholdsvis varm ut, men temp måler _fungerer_ hvertfall, om den er misvisende vet jeg ikke, men ville allikavel tro at det skulle være forskjell på denne viften og den gamle... Zeroproof: Ingen fett-merker, jeg renset den med isopropanol, og holdt fingrene godt vekke etterpå, eneste under ribben er goop (STARS-700 - 10% sølv - den som kom med) Ang. viften sier jo denne testen http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet459.htm at den skal være god nok for AMD XP 3000+ (pluss 3dfxcool reklamerer for "beregnet for 3000+ og over, og jeg har jo 2200+. Også denne testen gir kjøleren gode resultater: http://www.ocshoot.no/deepimp.htm Alt i alt er jeg gansk forvirret Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Traskas: Vel den kjennes forholdsvis varm ut' date=' men temp måler _fungerer_ hvertfall, om den er misvisende vet jeg ikke, men ville allikavel tro at det skulle være forskjell på denne viften og den gamle... quote'] Men forholdsvis, vil det si at den er lunkent varm, ganske varm eller ubehagelig brennende varm....? Kan du holde handa på den og ikke brenne deg er det nok litt feil på temp måler.... hvilken temp måler bruker du forresten (bios, mbm, asusprobe eller noe sånt noe) Lenke til kommentar
Spock Skrevet 17. april 2003 Forfatter Del Skrevet 17. april 2003 Brenner meg ikke, men hvor varm ribben er på de stedene som er mulig å ta er vel forskjellig fra design til design. Hvis du har sett bilder av viften kan du se at det på denne kun er mulig å kjenne ytterst på kanten av aluminium bladene. Har både brukt bios og MSI PC Alert 4 (kom med HK). Er det noen måte å kontrollmåle tempen på? Uansett: Det er vel grenser for hvor mye feil en slik tempmåler kan vise? Vet ikke hvilken temperatur jeg kommer opp i hvis jeg skrur CPU opp til 1,8GHz igjen. Burde jeg prøve det kanskje? Hvis det nå allikavel viser seg at det er temp måleren som er feil - må jeg bare leve med den da? Det kan bli litt irriterende med hensyn til at jeg gjerne vil ha "CPU Thermal Protection" ståendes på for ekstra sikkerhet. (HK integrert) Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Det du kan gjøre, er å kjøpe ett billig digital termometer, dele opp ledningene og legge under cpu.. Du skal ha god plass til den lille føleren under der.... Jeg har hørt om temp følere på hovedkort som har vist opptil 40°C feil, så det forekommer ofte. Har du lasta ned og oppgradert til siste bios??? Lenke til kommentar
Spock Skrevet 18. april 2003 Forfatter Del Skrevet 18. april 2003 Hmm... får evt. gjøre det hvis det blir for irriterendes. Hvor fort vil forresten CPU tempen stige egentlig? F.eks. hvis man går inn i bios og titter på CPU temp med engang maskinen er slått på etter å ha vært kald, vil den ha steget noe særlig da? Hvis ikke kan jeg bruke det til å ta et estimat. Hadde nyeste bios for 1 mnd. siden, men får ikke kontak med MSI sine sider i dag (og hvis jeg gjør det går det evig tregt). Takker! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Hvis maskina står av litt.... 2 minutter så starter du igjen, går inn i bios og sjekker.... er den over ca. 30 grader da, viser den feil... Den blir ikke lynvarm med kjøleribber og sånt på... Lenke til kommentar
Spock Skrevet 19. april 2003 Forfatter Del Skrevet 19. april 2003 Ahuh?! :oops: burde kanskje sjekket det ut først ja... 43 grader med en gang i dag morges... 23 grader eller under i rommet -> ca 20 grader misvisning :-? Får vel sette samtlige varsel systemer/sikkerhets ting på max da, for jeg finner ingen enkel måte å korrigere den på :x JJ Takker for hjelpen vaffel! - Vidar Lenke til kommentar
J_L Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Spock Skrevet: 19 Apr 2003 11:16 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Ahuh?! burde kanskje sjekket det ut først ja... 43 grader med en gang i dag morges... 23 grader eller under i rommet -> ca 20 grader misvisning Får vel sette samtlige varsel systemer/sikkerhets ting på max da, for jeg finner ingen enkel måte å korrigere den på Kortet ditt og mange andre leser temperaturen inni prosessoren (coretemp) og den er 10-15 grader mere enn sufacetempen. Motherboard, Sandra og Aida32 leser surfacetempen. Har samme kortet som deg med XP2500 og bios viser 53 grader mens Sabdra f.eks viser rette tempraturer men kaller cputemperaturen for Powertemp. Hvis temperaturen blir for høt vil du merke ustabilitet. Lenke til kommentar
Spock Skrevet 20. april 2003 Forfatter Del Skrevet 20. april 2003 J_L skrev: Hvis temperaturen blir for høt vil du merke ustabilitet Hva vil du si er en for høy coretemp på en XP2200+ da? Lenke til kommentar
J_L Skrevet 20. april 2003 Del Skrevet 20. april 2003 Spock Skrevet: 20 Apr 2003 17:15 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Sitat: J_L skrev: Hvis temperaturen blir for høt vil du merke ustabilitet Hva vil du si er en for høy coretemp på en XP2200+ da? Die temp er 90 grader. Jeg har satt i bios at maskinen skal slå seg av ved 75 grader. Som tidligere nevnt, går det stabilt så er alt ok. Skjekk selv http://www.amdboard.com/amdid.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå