Gå til innhold

Backup - løsninger og komprimering


Anbefalte innlegg

Skal gå inn for kjøp av en eller to backupdisker.

Ytelse er ikke viktig i det hele tatt, derfor vil ja ta i bruk komprimering slik at jeg får størst utnyttet plassen.

 

I windows har man jo mulighet for komprimering på disken via properties, men siden serveren som skal ha backup-disken kjører FreeBSD er ikke dette mulig. Evt. jeg kunne jo hatt den i dekstop-pcen men det vil jeg helst ungå.

 

Lurer derfor på om det finnes noen slike løsninger til Freebsd eller linux.

Alle andre tips og forslag taes imot med stor glede.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis svaret er MP3, DiVX + applikasjoner etc. så må du huske at dette er ikkekomprimerbare data, og at det derfor er bortkastet med komprimering.

 

Pedanten i meg har ikke lagt seg ennå. Prøv å komprimer en .mp3- eller .avi-fil med WinRAR eller noe, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

LarsC har så rett. En 100mb mp3 fil ble komprimert til 75mb her.

Hele min mp3 samling f.eks (er ikke dette jeg skal ta backup av) på rundt 12,8GB ble komprimert til 11,8GB. That's 1 GB saved.

 

Og husk, dette er data som allerede er komprimert, tenk bilder og tekst da?

Lenke til kommentar

Dette vil variere fra fil til fil. Kommer helt an på komprimeringen som allerede er brukt i fila, samt hvor mye den er komprimert fra før.

 

En såpass stor gevinst som 25% hører til unntakene. 1% til 5% er mye mer edruelig, og dette er ikke verdt den ekstra jobben.

 

Eks: MP3 komprimert med VBR, høy kvalitet, til sammen 9 filer på totalt 76MB før komprimering.

 

Komprimert med WinRAR, høyest mulig komprimering.

 

Resultat: 75.7MB eller ca. 0.5% komprimering. Ikke mye å skryte av akkurat.

 

Samme resultat vil du få på nyere XViD og DiVX filmer, en del installasjonspakker, bilder i JPEG og GiF format og mye mye mer. Det som kan komprimeres er for en stor del tekst, BMP bilder og databaser.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...