tore- Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Skal gå inn for kjøp av en eller to backupdisker. Ytelse er ikke viktig i det hele tatt, derfor vil ja ta i bruk komprimering slik at jeg får størst utnyttet plassen. I windows har man jo mulighet for komprimering på disken via properties, men siden serveren som skal ha backup-disken kjører FreeBSD er ikke dette mulig. Evt. jeg kunne jo hatt den i dekstop-pcen men det vil jeg helst ungå. Lurer derfor på om det finnes noen slike løsninger til Freebsd eller linux. Alle andre tips og forslag taes imot med stor glede. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hva skal du lagre på backupene dine? Hvis svaret er MP3, DiVX + applikasjoner etc. så må du huske at dette er ikkekomprimerbare data, og at det derfor er bortkastet med komprimering. -KJ Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Hvis svaret er MP3, DiVX + applikasjoner etc. så må du huske at dette er ikkekomprimerbare data, og at det derfor er bortkastet med komprimering. Pedanten i meg har ikke lagt seg ennå. Prøv å komprimer en .mp3- eller .avi-fil med WinRAR eller noe, og se hva som skjer. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 LarsC har så rett. En 100mb mp3 fil ble komprimert til 75mb her. Hele min mp3 samling f.eks (er ikke dette jeg skal ta backup av) på rundt 12,8GB ble komprimert til 11,8GB. That's 1 GB saved. Og husk, dette er data som allerede er komprimert, tenk bilder og tekst da? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Men, det er en stor ulempe ved å lage store komprimerte filer med masse stash i: Blir den komprimerte filen skadet/korrumpert, kan fort alt innholdet gå fløyten. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Dette vil variere fra fil til fil. Kommer helt an på komprimeringen som allerede er brukt i fila, samt hvor mye den er komprimert fra før. En såpass stor gevinst som 25% hører til unntakene. 1% til 5% er mye mer edruelig, og dette er ikke verdt den ekstra jobben. Eks: MP3 komprimert med VBR, høy kvalitet, til sammen 9 filer på totalt 76MB før komprimering. Komprimert med WinRAR, høyest mulig komprimering. Resultat: 75.7MB eller ca. 0.5% komprimering. Ikke mye å skryte av akkurat. Samme resultat vil du få på nyere XViD og DiVX filmer, en del installasjonspakker, bilder i JPEG og GiF format og mye mye mer. Det som kan komprimeres er for en stor del tekst, BMP bilder og databaser. -KJ Lenke til kommentar
tore- Skrevet 16. april 2003 Forfatter Del Skrevet 16. april 2003 LarsC, satser ikke på rar-pakking. Må være noe innbuilt greier som i f.eks windows. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Var vel heller ikke det som var LarsC sitt forslag. Han bare påpekte at det i enkelte tilfeller kan gå an å komprimere komprimerte data.... Les svaret mitt over, så skjønner du hva vi mener. -KJ Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Resultat: 75.7MB eller ca. 0.5% komprimering. Ikke mye å skryte av akkurat. Helt sant, men defintivt ikke poenget. LarsC, satser ikke på rar-pakking. Må være noe innbuilt greier som i f.eks windows. Heh. Nei, seff. D'oh! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Nei, jeg tok poenget. Ville bare påpeke ovenfor vedkommende som skal komprimere stashet at det er unntaket som lar seg komprimere såpass mye som 25%. -KJ Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Absolutt. Så kan man vurdere hva som er viktigst: hastighet vs en viss (om mulig) komprimeringsgrad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå