Unlimited Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hei, Jeg har en Pentax K20 med 2 linser 1. SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm 2. SMC Pentax-DA 1:4-5.6 50-200mm ED Ønsker meg en linse som kan zoome inn ganske mye slik at man kan ta fine bilder på konsert og sånn! Hva og hvor kan jeg kjøpe en sånn linse!? Takk. Endret 3. februar 2009 av Unlimited Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Hei, Jeg har en Pentax K20 med 2 linser 1. SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm 2. SMC Pentax-DA 1:4-5.6 50-200mm ED Ønsker meg en linse som kan zoome inn ganske mye slik at man kan ta fine bilder på konsert og sånn! Hva og hvor kan jeg kjøpe en sånn linse!? Takk. Hvis 200mm er for kort kan du bytte ut din 50-200mm med 55-300mm. Om du vil ha et mer lyssterkt objektiv kan du gå for DA* 300, men det er et fastobjektiv og nokså mye dyrere. mvh .lars Endret 3. februar 2009 av Recercare Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har en Pentax K20 med 2 linser 1. SMC Pentax-DA 1:3.5-5.6 18-55mm 2. SMC Pentax-DA 1:4-5.6 50-200mm ED Ønsker meg en linse som kan zoome inn ganske mye slik at man kan ta fine bilder på konsert og sånn! Et zoom-objektiv som er lengre enn 200mm, og også lyssterkt nok til å brukes på konsert (her antar jeg at du mener innekonsert?) er fryktelig stort og dyrt. Og du trenger trolig stativ. Til konsertfotografering er det vanligvis bedre å gå nærmere scenen og bruke det første objektivet ditt. Eventuelt kan du kjøpe er mer lyssterk normalzoom. Lenke til kommentar
danielhornaes Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dette er vel et av de tilfellene hvor en 50mm f/1.4 gir mye for pengene. Billig i innkjøp, lett nok i vekt til at man gidder å bære det med seg, og lyssterk nok til at det kan brukes på innekonserter. Om man ønsker fleksibiliteten til en zoom er det vel de "vanlige" anbefalingene for lyssterk normalzoom som gjelder. Lenke til kommentar
MetteHHH Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Hej Unlimited, Hvis du vil have længere brændvidde end 200mm, så har jeg en 80-320mm Pentax telezoom på www.qxl.dk lige nu - og der er kun ÉN køber, der har budt på den, så jeg står til at tabe penge... Jeg har sat den til salg, fordi jeg har en Sigma telezoom, der er næsten magen til, men som også har makro, så denne bliver ikke rigtig brugt. Jeg vil ikke forsøge at bilde dig ind, at den er egnet til koncertfoto - det er den ikke lysstærk nok til. Men jeg vil give de andre her ret i, at løsningen til koncertfoto er lysstærk optik og så at komme tæt på scenen. Men... du kan i al fald få en billig telezoom her. Håber ikke nogen bliver sure over, at jeg poster linket, men jeg vil GERNE have nogen til at byde, før auktionen er slut! [Edit av moderator]Fjernet link til egen salgsannonse.[/Edit av moderator] Nå ja, det er min far, der har sat den til salg for mig - hvis nogen undrer sig over, at navnet ikke passer... :-) Endret 8. februar 2009 av k-ryeng Lenke til kommentar
Unlimited Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 så det er Telezoom type linser jeg er ute etter her. jeg har funne 4 linser. hvilken skal jeg velge? hvilken anbefaler dere prisen er ikke så viktig!! Pentax smc FA 100-300mm F4.7-5.8 Pentax smc DA* 300mm f4 ED IF SDM Pentax smc DA 55-300mm f4-5.8 ED Pentax smc P-FA J 75-300mm F4.5-5.8 AL Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 så det er Telezoom type linser jeg er ute etter her. jeg har funne 4 linser. hvilken skal jeg velge? hvilken anbefaler dere prisen er ikke så viktig!! Pentax smc FA 100-300mm F4.7-5.8 Pentax smc DA* 300mm f4 ED IF SDM Pentax smc DA 55-300mm f4-5.8 ED Pentax smc P-FA J 75-300mm F4.5-5.8 AL Dette er jo veldig forskjellige objektiver i helt ulike prisklasser. DA*300 er ikke et zoom-objektiv, som er det du sier du er ute etter. Det første og det siste er gamle objektiver som du sikkert kan få tak i ganske billig. Ikke noe vondt ment, men det virker som om du ikke vet helt hva du trenger. Derfor synes jeg det virker urimelig å kjøpe DA*300, som er et veldig kostbart objektiv. Hvis du vil kjøpe et av objektivene på listen, så foreslår jeg DA 55-300, som er et nytt og bra objektiv i forhold til prisen. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Håber ikke nogen bliver sure over, at jeg poster linket, men jeg vil GERNE have nogen til at byde, før auktionen er slut!I teorien skulle noen (moderator) bli det, for kjøp og salg i foumet er mot reglene – i alle fall for resten av oss. Ellers ser forøvrig Fredriks konklusjon svært riktig ut angående hva du komnmer til å få størst bruksglede ut av – med tanke på annen bruk av objektivet enn bare konsertbilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå