Plank Plank Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Skal oppgradere linja mi fra adsl til fiber (10/10), og den trådløse routeren min har begynt å streike... Kan jeg bruke akkurat de samme routerne til fiber som til adsl? Er det noe jeg bør passe på? Bør jeg kjøpe en god en? Den nye routeren må forresten være 802.11n. Endret 4. februar 2009 av nils_wie Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Usikker på om du får trådløse routere med fiber i vanlige nettbutikker, og så lenge du ikkje skal ha fiber på den trådløse routeren så er det vel lite å passe på. Finn tester og velg den som ser ut til å passe deg best. Vil du ha kombinert fiber/trådløst kan du høre med levrandøren av breibåbdet - dei vil heilt sikkert selge ekstra utstyr.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Du kan bruke en normal router, endel fiberhjemmesentraler har innebyggd Wlan men neppe N. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Vil du ha kombinert fiber/trådløst kan du høre med levrandøren av breibåbdet - dei vil heilt sikkert selge ekstra utstyr.. Ja, jeg vil ha kombinert fiber/trådløst. Altså vanlig trådløst hjemmenettverk(N) med alle vanlige funksjoner ,med fiber-hastighet Du kan bruke en normal router, endel fiberhjemmesentraler har innebyggd Wlan men neppe N. Så dvs at routerne som man bruker til adsl fungerer like bra til fiber? "Fiberhjemmesentral" - hva er det? modem/router? Endret 3. februar 2009 av nils_wie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Ja, men vi snakker selvsagt om reine routere, ikke med innebyggd ADSL-modem o.l. Hjemmesentralen er der hvor fiberen termineres, det monteres en boks på veggen som fiberen ender og det er normale nettverkskabler videre ut i ditt nettverk. Hvilken ISP skal du ha fiber fra? Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Hvilken ISP skal du ha fiber fra? Takk for svar! Mest sannsynlig Enivest (Lokalt firma tror jeg) Så da kan jeg altså koble en hvilken som helst router (Trådløs eller ikke) til fiberhjemmesentralen, så vil eneste forskjellen fra adsl til fiber være farten? Og alt vil da være fryd og gammen? Endret 6. februar 2009 av nils_wie Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, det er bare og koble til. Noen hjemmesentraler har innebyggd router så du må se ann dette når du setter opp ditt nettverk. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, det er bare og koble til. Noen hjemmesentraler har innebyggd router så du må se ann dette når du setter opp ditt nettverk. Nydelig! Et siste spm: Om den har innebygd router, hva må jeg gjøre da? Bare koble til en trådløs antenne i en av ethernet portene? Jeg kunne egentlig fått sjekka dette en annen plass, men du var så grei og rask å svare Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Det ryddigste er jo ett reint aksesspunkt, det sto ingenting på siden til ISP om hvilken løsning de kjørte på dette. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Det ryddigste er jo ett reint aksesspunkt, det sto ingenting på siden til ISP om hvilken løsning de kjørte på dette. Hvordan fungerer et det? Trodde aksesspunkt bare var router med innebygd wlan! Eller er det to "hubber" som arbeider trådløst? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Et reint AP er radiodelen av en trådløs-router for og si det enkelt, Linksys WAP54G er ett eksempel på et Ap som jeg har brukt mye. Lenke til kommentar
Plank Plank Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Har sett en del på AP på forskjellige sider, og det jeg ikke skjønner helt, er at AP er dyrere enn en "tilsvarende" router (På trådløs-delen) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Det er nok pga masseproduksjon av routere. Det går fint an å bruke en router som aksesspunkt ved å slå av DHCP-LAN i den og sette den opp med ipadresse slik at du når den etterpå. DKT-410 er en fin pakke med router og trådløsdongle som har god hastighet. Pris fra 600.- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå