Gå til innhold

Elektriker og generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå 1.året på elektro og jeg lurer på hvilke muligheter jeg har til å få generell studiekompetanse ved siden av elektro utdanningen, er det mulig å gå på kvelds undervisninger for å få tatt de fagene jeg går glipp av i elektro undervisningen.

Konklusjon: Jeg vil ha elektro fagbrev og studiekompetanse

På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Først og fremst er jeg nysgjerrig på hvorfor du vil ha generell studiekompetanse.

Hvis du skal søke deg inn på ingeniørfag er Forkurs for Ingeniørutdanning etter min mening et like godt alternativ. Man er ikke innom akkurat det samme som gen.studiekompetanse, men mye av det samme. Dessuten får man en klar fordel når man skal søke seg videre, da 20% av plassene ved ingeniørutdanningene er holdt av til forkurselever. Bortsett fra bygglinja, fylles denne kvoten i praksis aldri opp og det vil da si at dersom du består forkurset, selv med de slappeste karakterene, så er du nesten garantert å komme inn på førstevalget ditt.

Selv tok jeg fagbrevet, gr.L i mars 2007, starta som fulltidsstudent ved HiO samme år og er storfornøyd med valget mitt!! I dag studerer jeg bachelor elkraftteknikk i Bergen.. Knall :cool:

http://studiekatalog.hio.no/content/view/full/572

Lenke til kommentar

Skal man bli ingeniør er ikke forkurs bare et like godt alternativ, men et langt bedre alternativ. Generell studiekompetanse holder ikke til ingeniørutdanning, da må man ta en bråte med realfag i tillegg.

Skal man studere noe annet enn ingeniørfag eller maritimt er derimot forkurset ubrukelig (på papiret), siden det ikke gir generell studiekompetanse.

Skal man ikke studere trenger man ingen av delene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...