stigfjel Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det har vel både med kostad og lisensiering for OEM produsentene å gjøre muligens.Intel sitt eget X58 kort (DX58SO) f.eks leveres med Intels 82567LM gigabit controller nettverks PHY chip. På de dyrere Intel-kortene brukes som regel alltid Intel nettverkskontroller. Supermicro er også nøye med å benytte nettverk fra Intel på sine hovedkort. Og Supermicro har et godt utvalg av X58 baserte hovedkort, både rettet mot servere og kraftige arbeidsstasjoner. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det har vel både med kostad og lisensiering for OEM produsentene å gjøre muligens.Intel sitt eget X58 kort (DX58SO) f.eks leveres med Intels 82567LM gigabit controller nettverks PHY chip. På de dyrere Intel-kortene brukes som regel alltid Intel nettverkskontroller. Supermicro er også nøye med å benytte nettverk fra Intel på sine hovedkort. Og Supermicro har et godt utvalg av X58 baserte hovedkort, både rettet mot servere og kraftige arbeidsstasjoner. Må si jeg lurer litt på hvorfor man MÅ ha en dyr Intel ethernet kontroller for oss "vanlige" forbrukere. Tør å tippe på at alle gamere og OC'er her inne ikke ville merket det grann forskjell, annet enn navnet på nettverkskontrolleren. Fulgt litt med på argumentasjonen din i flere tråder og vet jo at du er en ringrev på dette med SuperMicro og Intel ethernet kontrollere. Lurer bare på hva som er så spesielt med disse at man MÅ ha dem. Ser nødvendigheten av teknologi og gode drivere på servere og driftsystemer, men litt overkill å kjøre på det dyreste og flotteste for oss vanlige. Eller? Mulig jeg har mistet poenget totalt... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Det har vel både med kostad og lisensiering for OEM produsentene å gjøre muligens.Intel sitt eget X58 kort (DX58SO) f.eks leveres med Intels 82567LM gigabit controller nettverks PHY chip. På de dyrere Intel-kortene brukes som regel alltid Intel nettverkskontroller. Supermicro er også nøye med å benytte nettverk fra Intel på sine hovedkort. Og Supermicro har et godt utvalg av X58 baserte hovedkort, både rettet mot servere og kraftige arbeidsstasjoner. Supermicro er joopprinnelig en produsent rettet mot servermarkedet da.. ( og workstation pro kort), og ikke det gjengse forbrukermarkedet. Og det sier seg selv at man bruker noe mere robust enn marvell og realtek PHY via chipsett løsninger. Har til gode enda f.eks å se et server produkt med slike nettverkskontrollere. Endret 5. februar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Må si jeg lurer litt på hvorfor man MÅ ha en dyr Intel ethernet kontroller for oss "vanlige" forbrukere. Tør å tippe på at alle gamere og OC'er her inne ikke ville merket det grann forskjell, annet enn navnet på nettverkskontrolleren. Dårlige kontrollere kan gi høy latency når man minst venter det, f.eks. når CPU blir utnyttet 100%, og nettverkskontrolleren er avhengig av CPU for å fungere ordentlig. Og når man spiller på nettet er det vel gjerne lav latency man vil ha hele tiden. Fulgt litt med på argumentasjonen din i flere tråder og vet jo at du er en ringrev på dette med SuperMicro og Intel ethernet kontrollere. Lurer bare på hva som er så spesielt med disse at man MÅ ha dem. Ser nødvendigheten av teknologi og gode drivere på servere og driftsystemer, men litt overkill å kjøre på det dyreste og flotteste for oss vanlige. Eller? Mulig jeg har mistet poenget totalt... Som jeg har sagt tidligere, senest i denne posten: jeg velger ikke hovedkort utelukkende på nettverkskontroller. Det er flere andre faktorer som spiller inn. På rimelige hovedkort kan man ikke forvente så mange dyre komponenter, og kjøper man et hovedkort til en tusenlapp, må man ta til takke med f.eks. Realtek og Marvell på nettverk. Men når man kjøper et hovedkort basert på et toppmodell chipset som X58 som gjerne er ganske kostbart, mener jeg jeg at man kan forvente kvalitet i alle ledd. Og da synes jeg det er en skam at produsentene setter på billige og dårlige nettverkskontrollere på hovedkort som ellers er dyre og ment å by på det beste. Det at det benyttes dårlige nettverkskontrollere på hovedkort uansett prisklasse er heller regelen enn unntaket i dag. Og det er nettopp dette jeg synes er på trynet. For å oppsummere kort: Billige hovedkort - billige komponenter Dyre hovedkort - kvalitet i alle ledd, dyre og gode komponenter, her skal det ikke spares Lenke til kommentar
andylove Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Takk for det, da er jeg litt informasjon rikere. Forøvrig helt enig i med deg ang dyre hovedkort og hva man kan forvente av komponenter. Her skal det være på øverste hylle. Litt som MIST sine PSU'er fra noen kjedelige batcher som inneholdt dårlige kondensatorer til tross for at PSU'en kostet nesten 1k. Man bør kunne forvente mer når man betaler for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå