Gå til innhold

Se rett inn i sola gjennom kameraet farlig ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Ok, mulig dette er tidenes dummeste spørsmål, men det har plaget meg å ikke vite svaret på :)

Vanligvis skal man jo aldri se rett inn i sola fordi det er skadelig for øynende. Men når man tar bilder gjør man jo nettopp det (spesielt av solnedganger f.eks), ser rett inn i sola gjennom kameraet. Er dette skadelig, eller er det derfor man skrur på uv-filter frempå objektivene ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Så hvis man er bekymret for slikt, er egentlig LiveView tingen da altså..

Hadde en ullen mistanke om at uv filteret ikke hjalp mot det heller. En annen teori jeg presterte å lage oppi mitt lille hode var at det snodige grå laget som er synlig gjennom søkeren når man tar ut batteriet skulle hjelpe mot dette ^^

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
En annen teori jeg presterte å lage oppi mitt lille hode var at det snodige grå laget som er synlig gjennom søkeren når man tar ut batteriet skulle hjelpe mot dette ^^

Det "snodige grå laget" er en LCD-skjerm i forbindelse med mattskiven for projisering av fokuspunkter etc. i søkeren. Nå du setter inn batteriet er denne helt gjennomskinnelig, så da hjelper det nok ingenting. Hvis du er i en situasjon hvor du ville betenke deg på å se rett mot sola med det blotte øye (de fleste situasjoner), så ser du selvfølgelig ikke mot sola gjennom søkeren heller.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med blender i objektivet da? Jeg har hørt at den kan ta skade av for sterkt sollys. Stemmer dette?

Høres helt usannsynlig ut. Hvis det blir så varmt inne i objektivet at metallet i blenderlamellene smelter, da tror jeg det er mer enn blenderen som sliter.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med blender i objektivet da? Jeg har hørt at den kan ta skade av for sterkt sollys. Stemmer dette?

Høres helt usannsynlig ut. Hvis det blir så varmt inne i objektivet at metallet i blenderlamellene smelter, da tror jeg det er mer enn blenderen som sliter.

Det står spesifikt i manualen at det er en dårlig idé å rette kameraet mot solen med åpen lukker i lengere tid av gangen, samt å kikke på solen i søkeren.

Fra 5DmkII-manualen: (Hersens Canon som gir 404 for 20D-manualen! Kun table of contents funker! Når man skal videre til de andre delene av manualen er det bare 404!)

Ahem:

"Do not look at the sun directly through any lens. Doing so may cause

loss of vision."

Mirror Lockup:

"In very bright light such as at the beach or ski slope on a sunny day, take

the picture promptly after mirror lockup.

Do not point the camera toward the sun. The sun’s heat can scorch and

damage the shutter curtains."

Live View:

"During Live View shooting, do not point the lens toward the sun. The

sun’s heat can damage the camera’s internal components."

..og: (hvor "<E>" er et ikon av en gradestokk)

"About the <E> icon

If Live View shooting is done under direct sunlight or other hot

environments, the <E> icon (warning for the camera’s high internal

temperature) may appear on the screen. If Live View shooting continues

with a high internal temperature, it may degrade image quality. You

should therefore stop Live View shooting if the warning icon appears."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...