Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Virkemåten bak en bilmtor


clfever

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En bilmotor har en stempelmotor, ofte fire stempler i rekke, også kalt rekkefirer, du har også, stempler som er formet i v form, også kalt v-motor. Du finner alt du trenger og vite på wikipedia, mer der en noen her inne gidder og skrive, har du derimot noen konkrete spørsmål, post her eller send meg en PM :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bensinmotor

http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Lenke til kommentar

4 takts motor?

 

Takt 1: Innsug - Motoren suger inn drivstoff og luft. Stempelet trekker nedover og lager et vakuum.

Takt 2: Kompresjon - Stempelet komprimerer blandingen.

Takt 3: "Arbeid" - Blandingen antennes ved hjelp av tennplugg og stempelet presses ned.

Takt 4: Eksos - eksosen presses ut av sylinderen ved hjelp av stempelet.

 

Dette er prinsippet i en 4 takts-bensinmotor.

Lenke til kommentar

Motoren består av en veivaksel og stempler. Stemplene er festet til veivakslen, og når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret, driver dette stempelet ned, og får veivakselen til å snurre. Veivakselens dreiemoment presser en annen stempel opp, komprimerer gassen inne i stempelkammeret, og så antennes det også. Slik går det på rundgang gjennom alle stemplene. Dette er VELDIG kort fortalt.

 

Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar
når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret

Eksplosjoner inne i motoren er heldigvis svært sjeldne. Det hender av og til i dragracing, og da må man samle opp motorrestene med feiebrett etterpå.

 

Det som skjer i en forbrenningsmotor (bilmotor) er en hurtig men kontrollert forbrenning av blandingen av luft og drivstoff. Og heldigvis ingen eksplosjon. Jeg vet at noen kaller forbrenningsmotorer for eksplosjonsmotorer, men ekte eksplosjonsmotorer ville hatt en veldig kort levetid. :!:

Lenke til kommentar
når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret

Eksplosjoner inne i motoren er heldigvis svært sjeldne. Det hender av og til i dragracing, og da må man samle opp motorrestene med feiebrett etterpå.

 

Det som skjer i en forbrenningsmotor (bilmotor) er en hurtig men kontrollert forbrenning av blandingen av luft og drivstoff. Og heldigvis ingen eksplosjon. Jeg vet at noen kaller forbrenningsmotorer for eksplosjonsmotorer, men ekte eksplosjonsmotorer ville hatt en veldig kort levetid. :!:

 

Jeg sa eksploderer for å gjøre det litt mer forståelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...