clfever Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Kan noen her forklare meg kort hva virkemåten til en bilmotor er? Takk. Endret 3. februar 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Vanligste er vel stempelmotor, så da kan du feks lese her: http://no.wikipedia.org/wiki/Stempelmotor Lenke til kommentar
clfever Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 hmmmm... tenkte mer på bilmotor. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 En bilmotor har en stempelmotor, ofte fire stempler i rekke, også kalt rekkefirer, du har også, stempler som er formet i v form, også kalt v-motor. Du finner alt du trenger og vite på wikipedia, mer der en noen her inne gidder og skrive, har du derimot noen konkrete spørsmål, post her eller send meg en PM http://no.wikipedia.org/wiki/Bensinmotor http://no.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor Lenke til kommentar
hean Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Edit: Wikipedia er fin Endret 3. februar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Nå er vel ikke forgasser brukt lenger akkurat. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm viser tydelige animasjoner av virkemåten. På How Stuff Works er det også mulig å få forklart hvordan girboks, eksosanlegg og så videre fungerer. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Trenger bare å vite kort hva virkemåten bak en bilmotor er, ikke grundig. Endret 3. februar 2009 av YNWA8 Lenke til kommentar
rublings Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 4 takts motor? Takt 1: Innsug - Motoren suger inn drivstoff og luft. Stempelet trekker nedover og lager et vakuum. Takt 2: Kompresjon - Stempelet komprimerer blandingen. Takt 3: "Arbeid" - Blandingen antennes ved hjelp av tennplugg og stempelet presses ned. Takt 4: Eksos - eksosen presses ut av sylinderen ved hjelp av stempelet. Dette er prinsippet i en 4 takts-bensinmotor. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Motoren består av en veivaksel og stempler. Stemplene er festet til veivakslen, og når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret, driver dette stempelet ned, og får veivakselen til å snurre. Veivakselens dreiemoment presser en annen stempel opp, komprimerer gassen inne i stempelkammeret, og så antennes det også. Slik går det på rundgang gjennom alle stemplene. Dette er VELDIG kort fortalt. Hvor gammel er du egentlig? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret Eksplosjoner inne i motoren er heldigvis svært sjeldne. Det hender av og til i dragracing, og da må man samle opp motorrestene med feiebrett etterpå. Det som skjer i en forbrenningsmotor (bilmotor) er en hurtig men kontrollert forbrenning av blandingen av luft og drivstoff. Og heldigvis ingen eksplosjon. Jeg vet at noen kaller forbrenningsmotorer for eksplosjonsmotorer, men ekte eksplosjonsmotorer ville hatt en veldig kort levetid. :!: Lenke til kommentar
pululf Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 når bensinen ekslpoderer inne i stempelkammeret Eksplosjoner inne i motoren er heldigvis svært sjeldne. Det hender av og til i dragracing, og da må man samle opp motorrestene med feiebrett etterpå. Det som skjer i en forbrenningsmotor (bilmotor) er en hurtig men kontrollert forbrenning av blandingen av luft og drivstoff. Og heldigvis ingen eksplosjon. Jeg vet at noen kaller forbrenningsmotorer for eksplosjonsmotorer, men ekte eksplosjonsmotorer ville hatt en veldig kort levetid. :!: Jeg sa eksploderer for å gjøre det litt mer forståelig. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hjelpe meg. Her kommer de med linker til deg så du bare kan gå inn og lese akkurat det du ønsker. Hvordan kan du forvente at folk gidder skrive til deg når du ikke en gang gidder lese. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Hei, takk for hjelpen. Er det noen her som kan fortelle meg litt hva bilen har betydd for livet for mennesker, og NOEN positive og negative effekter på naturmiljøt? Lenke til kommentar
picpac Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hva med å gjøre leksene selv Lenke til kommentar
clfever Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg gjør jo leksa Det dere kan gjøre er å komme med nyttige fakta i stikkordsform. Lenke til kommentar
pululf Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Mye raskere for folk å komme seg til steder - Mye partikkel og C02 utslipp - Fører til dårlig luftkvalitet i byer (bare se på noen av storbyene rundt om kring i hverdenen) - Det som er bra er jo at man kommer seg fort til steder man vil. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Takk for svar. Er det flere ting å nevne om biler med tanke på hva det har betydd for oss mennesker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå