tk394585 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) Har ikke peiling på om dette er rett subforum men la gå.. Jeg og en kompis har en idè til et spill vi har bestemt oss for å utvikle, men mangler informasjon om hva som egentlig trenges for å utvikle. (Vet alrede at to personer er svært få) Hittil vet jeg at vi kommer til å trenge: En grafikkmotor Programerings-kunskaper 3d-modellering Lyd spilltestere Mange Mange timer/dager/måneders arbeid Så da kommer flommen med spørsmål: Har vi oversett noe vi kommer til å trenge? Hvilken grafikkmotor? Programmeringsspråk? (har bestemt oss for c++) Forslag til nettsider/bøker som kan hjelpe? fix: typo Endret 3. februar 2009 av reemiip Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Problemet er at spill er ikke noe en bare bestemmer seg for å lage. Det kreves masse grunnkunnskaper, bare å lære seg et programmeringsspråk er et temmelig stort prosjekt (hvis du ikke kan noen fra før da) I tillegg så må en lære seg hvordan teksturer lages, 3D modeller, og hvordan spillmotoren fungerer, som også er egne prosjekter i seg selv. Til spillmotor kan Irrlicht brukes, uten at jeg har noen som helst kunnskaper om hvordan denne fungerer. Jeg tror ikke det er noen fysikkmotor med i den heller, så da er nVidia PhysX ihvertfall å anbefale fra min side. Irrlicht er skrevet i C++ og ment for det språket, samme med PhysX men det finnes porter til andre språk for begge disse API-ene. Til teksturer anbefaler jeg TextureMaker (i-tex.de) som er et flott verktøy for å generere teksturer enten fra scratch eller fra bilder. Det er ikke gratis, men prisen er absolutt overkommelig. Når det gjelder bøker, er jeg i den tro at så lenge du er komfortabel med programmeringsspråket ditt, burde det komme av seg selv hvordan spill lages, men det finnes utallige artikler på internett om forskjellige triks en kan bruke. Lenke til kommentar
tk394585 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Meningen med prosjektet er ikke bare "å lage spillet" men å faktisk få kunskaper og egenskaper innen temaet. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Meningen med prosjektet er ikke bare "å lage spillet" men å faktisk få kunskaper og egenskaper innen temaet. Det jeg tror GeirGrusom mener, er at å lage et spill (selv et relativt lite 3D-spill), er en ekstremt krevende oppgave. Å ha det som et overordnet mål før man en gang kan programmering er altfor ambisiøst. Bare det å lære C++ tar flere måneder, og det vil sannsynligvis ta flere år før du virkelig behersker det. Det blir nesten som å gå igang med å skrive en masteroppgave på kinesisk uten at man kan lese kinesisk, skrive kinesisk eller har noe som helst kunnskap om temaet man skal skrive om. Lenke til kommentar
tk394585 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Meningen med prosjektet er ikke bare "å lage spillet" men å faktisk få kunskaper og egenskaper innen temaet. Det jeg tror GeirGrusom mener, er at å lage et spill (selv et relativt lite 3D-spill), er en ekstremt krevende oppgave. Å ha det som et overordnet mål før man en gang kan programmering er altfor ambisiøst. Bare det å lære C++ tar flere måneder, og det vil sannsynligvis ta flere år før du virkelig behersker det. Det blir nesten som å gå igang med å skrive en masteroppgave på kinesisk uten at man kan lese kinesisk, skrive kinesisk eller har noe som helst kunnskap om temaet man skal skrive om. Øvelse gjør mester kanskje lærer du deg kinesisk en dag også xD Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Meningen med prosjektet er ikke bare "å lage spillet" men å faktisk få kunskaper og egenskaper innen temaet. Det jeg tror GeirGrusom mener, er at å lage et spill (selv et relativt lite 3D-spill), er en ekstremt krevende oppgave. Å ha det som et overordnet mål før man en gang kan programmering er altfor ambisiøst. Bare det å lære C++ tar flere måneder, og det vil sannsynligvis ta flere år før du virkelig behersker det. Det blir nesten som å gå igang med å skrive en masteroppgave på kinesisk uten at man kan lese kinesisk, skrive kinesisk eller har noe som helst kunnskap om temaet man skal skrive om. Øvelse gjør mester kanskje lærer du deg kinesisk en dag også xD 我学过中文一年。中文很看学。= Jeg har lært kinesisk i ett år. Kinesisk er vanskelig å lære. Det er helt klart at øvelse gjør mester, men hvis du går i gang med C++ (eller kinesisk for den saks skyld), skal du vite at det krever veldig mye øvelse, og det vil gå lang tid før du er i nærheten av å engang lage et 2D-spill. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Spel er vell dei mest teknisk avanserte "programmene" som blir laga. Bare det å lage eit enkelt 2D spel med nokre figurer krever mykje! Men for all del så er det bare hive seg på, start med tekstbaserte spel. Etterkvart kan du bytte "tekstobjektene" ut med enkle figurer som beveger seg på ein skjerm. Og når får det bra til så kan du kikke på 3D. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå