AnaXyd Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Heisann! Jeg har en Toyota Celica T20 1996 modell som jeg skal kjøpe nye felger til mot sommeren. Disse vil sannsynligvis bli i 17 eller 18 tomm, noe som etter det jeg har skjønt, vil heve bilen noe. Da må jeg ha mulighet til å senke bilen om sommeren, og heve den igjen om vinteren da jeg har litt mindre vinterhjul. Det jeg har skjønt, er at justerbare dempere blir fort litt stive og ekle å kjøre med. Jeg vil jo ikke noe rallybil av det, så litt av komforten vil jeg ha igjen. Hva vil dere anbefale til meg? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvorfor skal andre felger heve bilen så du må sette på senkesett? Det er ikke lovlig å forandre rullekretsen med mer enn +-5%. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Etter min logiske forståelse vil 18" heve bilen betraktelig mye mer enn 16" gjør. Er ikke dette rett? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvorfor skal det gjøre det? Du går jo ned på profilen, så gjør du det lovlig så endres rullekretsen minimalt. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2009 Så sant så sant, hadde helt glemt av dekkene! Da kan det hende jeg kan vente litt med senkeplanene... Men uansett, hva vil dere anbefale til meg? Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Komplett senksett, dempere og fjører. Vet ikke hvor mye du vil ha jeg. vanlig er vel 40/40? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Når det gjelder senk av bil er det bare en ting som nytter. Rustfritt, justerbart sett. Dette fordi det a) Ikke ruster, og dempertårn er mildt sagt i faresonen for rust b) Kan stilles i høyde, da får du et pent stuk på bilen. Vanlige sett har en tendens til å synke sammen bak. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Men har hørt at de høydejusterbare har en elendig komfort, er ikke dette riktig? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Vel, senker du bilen taper du uansett mye komfort. Man senker ikke for komfort... Når det er sagt, finnes det både stivere og mykere høydejusterbare sett. De billigste er stort sett bøtte stive, akkurat som det skal være Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Hva anbefaler du som myke da? Eller en mellomting mellom myk og stiv? Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Spørsmålet er vel hvor mye penger du skal legge i dette. Skikkelig justerbart senkesett kan vel fort passere 10k. Viktigste er vel å ikke falle for fristelsen og bare handle senkefjærer til en tusenlapp. Originaldemperene vil da jobbe utenfor sitt arbeidsområde og du kan fort risikere å få dårlige kjøreegenskaper. Skikkelige fjærer og nye dempere tilpasset de kortere fjærene er i så fall det du bør gå for. Trenger ikke få noen dårligere komfort ved normal landevei, men kortere slaglengde kan bety en mer bumpy ride på dårlige veier/grusveier. 4-5 lapper for et greit senkesett med dempere blir det vel fort. Er enig at du bør senke bilen din forresten. Har sett workloggen din og med 17/18" ser den ut som en 4x4 i original høyde. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Takk for godt svar. Men åssen type senkesett skal jeg gå for? Har hørt med brems.no og senk.no, men ingen av de har noe til min bil - sier de på mail ihvertfall. Min må senkes ja, orker ikke den 4x4 looken.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 fjører kan du få hos Lesjöfors og dempere kan du vel få fra koni? Lenke til kommentar
Cowheigen Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Etter å ha kjørt med senkesett og 18" hjul på ei kjerre, har jeg nå fått mer enn nok av skeivslitte dekk (ja jeg har sjekket spissing og camber) og fått følelsen av hver eneste stein ubønnhørlig plassert rett inn i ryggraden. Vil fraråde alle å kaste bort penger på senk og felg, bare for å trekke damer.. Kjøp dere heller noe fancy klær og noen fete flasker champis.. Hvorfor?? 1. Senkesett koster masse penger, 6000,-+ 2. Dekk og felg koster penger, 5000,-+ 3. Montering, 1000,- i verktøy og dilldall 4. 2-3 kvelder uten bil, fordi ettellerannet gikk til helsiken. 5. Forstillingskontroll 1200,- 6. Godkjenning på BT, 500,- og mangellapp pga ettellerannet som ikke var riktig montert. 7. ny godkjenning 500,- 8. etter 2 mnd begynner dekkene å slites på innersiden, pga at du har kjøpt dekk og felg som er beregnet for banekjøring 9. Dekkene er skeivslitte og du er blakk..tilbake til de gode gamle 14" 10. 14" felg og senk ender opp på "youre doin it wrong" på ymse forum, og du blir latterliggjort på null komma svisj. 11. Senkesettet ryker av bilen, for kompisene dine ler av deg. 12. Senkesett selges med tap.. Du sitter tilbake med 0 penger, ingen chicks og en ihjelskrudd bil som trenger ny forstillingskontroll.. Lykke til... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 det du sier der høres jo ut som du har gjort manglende forarbeid før senking. det mener jeg iallefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå