tørrfisk Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har en Les Paul custom silverburst som jeg vil importere inn i landet fra min tidligere residens i USA. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal unngå å betale toll på den? Siden jeg har eid den i mange år, er den vel ikke tollpliktig? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Ifølge tollvesenet: Når du flytter til Norge fra utlandet, kan du tollfritt innføre innbo som du tar med deg i forbindelse med flyttingen. Fritaket er avhengig av at du har bodd i utlandet i minst ett år og at du har brukt varene der. Det er altså ikke tollfritt å f.eks. innføre en tv du kjøpte dagen før innreisen. Du kan også ta med deg fritidsbåt fra utlandet i forbindelse med flytting, men ikke bil. Skal du innføre båt tollfritt, må du ha bodd i utlandet minst fem år, og båten må ikke være over 15 meter lang. Flyttegodset må innføres innen rimelig tid etter selve flyttingen for å få tollfritak. For fritidsbåt er det en litt lengre frist (av praktiske hensyn) på ett år. Flyttegodset skal være til personlig bruk. En fritidsbåt som er innført tollfritt kan derfor ikke selges de to første årene etter innførselen uten at tollfritaket faller bort. For annet innbo er det ikke konkrete tidsfrister. Link Så jeg går ur fra at om du bodde i USA et år eller mer, det ikke er så lenge siden du flyttet tilbake til Norge, og du har kvittering på at gitaren var kjøpt lenge før flyttingen, så er det tollfritt. Du sier du har eid den i mange år, så da er vel det kriteriet oppfyllt. Geir Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg har en Les Paul custom silverburst som jeg vil importere inn i landet fra min tidligere residens i USA. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal unngå å betale toll på den? Siden jeg har eid den i mange år, er den vel ikke tollpliktig? Toll.no: Flyttegods Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Takker for svar Har ikke kvittering, men kan høre med sjappa som solgte meg den. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Må man ha kvitering på allt flyttegodset for å få det inn tollfritt? Man kan vel ikke forvente att enn tar vare på alle kviteringenne. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg vet ikke hvor strenge de er, men kan ikke tenke meg de krever kvittering for ting som klær og sko og andre forbruksartikler, heller ikke for møbler og annet som bærer preg av bruk. Det er vel mer når det gjelder kapitalvarer av en viss verdi. Men jeg har aldri gjort dette selv, så det vet jeg ikke. Geir Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Sånn jeg forstår trådstarter, skal han kun motta denne gitaren, altså eventuelt annet flyttegods er innført tidligere. I såfall vil jeg tro han har et forklaringsproblem, og at tollvesenet vil hevde at dette ikke er flyttegods. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå