Gå til innhold

Hvor lang bulb-eksponering er mulig?

Anbefalte innlegg

Hvor lang bulb-eksponering er mulig på en dslr som f.eks Pentax K200D?

Det er snakk om svært lite lys og ytterligere reduksjon av lyset ved å bruke liten blender, lav ISO og evt ND-filter. Hensikten er å få frem en spesiell effekt der bølger viskes ut, lavt trafikkerte veier blir til lysende striper i nattemørket og stjernehimmelen blir til et roterende hjul av lysende striper.

I den forbindelse lurer jeg på hvor lang eksponering som er maksimalt mulig før man må bytte batteri eller andre begrensninger setter inn. Jeg håper svaret er mange timer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge mtp batteri vet jeg ikke, men sensoren vil bli veldig varm, noe som vil ende med masse støy på bildet. Jeg tok noen bilder på rundt en halvtime selv en gang. Ikke pent :på

Hvor lenge mtp batteri vet jeg ikke, men sensoren vil bli veldig varm, noe som vil ende med masse støy på bildet. Jeg tok noen bilder på rundt en halvtime selv en gang. Ikke pent :på

Lenke til kommentar
Hvor lenge mtp batteri vet jeg ikke, men sensoren vil bli veldig varm, noe som vil ende med masse støy på bildet. Jeg tok noen bilder på rundt en halvtime selv en gang. Ikke pent :p å

Har fått med meg at det finnes enkle programmer som kan stacke kortere eksponeringer (f.eks. 30 sekunder), slik at en får lengre eksponeringer uten den økte støyen fra lange eksponeringer. D300 har såvidt jeg har forstått en time laps-modul hvor en kan sette opp til 100 eksponeringer etter hverandre.

Lenke til kommentar
I den forbindelse lurer jeg på hvor lang eksponering som er maksimalt mulig før man må bytte batteri eller andre begrensninger setter inn. Jeg håper svaret er mange timer.

Har ikke fasiten på dette, men har kjørt to 40 minutters eksponeringer etter hverandre på EOS 40D. Batteriet var fortsatt ikke flatt, men det var nok ikke langt unna... Var forresten 15 minus ute også da jeg gjorde det, det er jo ikke bra for batterikapasiteten.

Det med at sensoren blir varm visste jeg ikke. Er det skadelig?

Lenke til kommentar

Bjørn Rørslett bedriver jo ofte eksponeringer over flere timer, og har alltid som en del av testene sine hvor lang eksponering man kan gjøre - svaret er at det (i det minste på Nikon) er en teller som til slutt går full etter fryktelig mange timer. Da går det ikke lenger. :)

Min MC-36-fjernkontroll kan settes til 99 timer.

Lenke til kommentar
Har fått med meg at det finnes enkle programmer som kan stacke kortere eksponeringer (f.eks. 30 sekunder), slik at en får lengre eksponeringer uten den økte støyen fra lange eksponeringer. D300 har såvidt jeg har forstått en time laps-modul hvor en kan sette opp til 100 eksponeringer etter hverandre.

Jeg ønsker i så fall minst mulig gap mellom eksponeringene så ikke lyslinjer fra lyskilder i bevegelse blir brutt. Mange eksponeringer skaper også et annet problem: Svært mange filer å behandle. Jeg ønsker ikke å sitte og balle med hundrevis av filer. Men 1 fil per time hadde gått fint.

Angående batterikapasitet så kom jeg på at jeg kan erstatte batteriene med en ekstern batteripakke og holde den varm. F.eks i en kjølebag full av varme vannflasker. Minusgrader er vel positivt for å holde sensoren kald og støyen nede.

Er det stor forskjell på støy fra CMOS og CCD sensorer ved veldig lange eksponeringer?

(Pentax K200D har CCD, mens Canon 40D og Nikon D300 har CMOS)

Lenke til kommentar
Var forresten 15 minus ute også da jeg gjorde det, det er jo ikke bra for batterikapasiteten.

Det med at sensoren blir varm visste jeg ikke. Er det skadelig?

I utgangspunktet er det ikke skadelig at sensoren jobber lenge og derfor blir varm. Hovedproblemet er støy i bildene. Men det sier seg selv at en lang buld-eksponering tilsvarer gamske mye normal bruk, så det kan framskynde problemet med heite pixler.

At det er kaldt blir en fordel når det gjelder sensorstøy, siden sensoren ikke like raskt blir varm.

---

Tidligere hadde jeg K10D som har samme sensor som K200D. Desverre har jeg ikke prøvd ekstreme eksponeringstider selv, men jeg har sett en del billedeksempler som ikke virker direkte avskekkende. Hvor bra det blir avhenger nok mye av motivet. Et motiv med store mørke flater kan kanskje bli problematisk.

Prøv du Simen1, det er nok den beste metoden for å bli sikker :)

Sånn som jeg husker K10D, så ville jeg forsøkt å unngå og legge histogrammet mot venstre. Jeg ville nok altså brukt raw og heller overeksponert litt, og så justert ned eksponeringen i etterbehandlinga.

Rapporter gjerne tilbake.

Hvis du tar prøveeksponeringer for å beregne eksponeringstida, bør du slå av støyreduksjonen. Med støyreduksjonen på, jobber kameraet dobbelt så lenge som eksponeringstida. Det tar nemlig en blank eksponering i tillegg til selve bildet, og bruker det som referanse for støyreduksjonen. Dette kan virkelig bli en tålmodighetsprøve, siden kameraet er låst mens støyreduksjonen jobber. Å slå av støyreduskon under eventuelle testeksponeringer kan og være en fordel i forhold til strømøkonomi. Men dette veit du kanskje fra før.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Er det stor forskjell på støy fra CMOS og CCD sensorer ved veldig lange eksponeringer?

(Pentax K200D har CCD, mens Canon 40D og Nikon D300 har CMOS)

Det kan godt være, men det er ikke bare sensoren selv som kan være kilde for støy. Andre kretser kan også generere termisk støy som så kan arte seg som små lyse felt i kantene av bildet. Slike problemer vil du kunne sjekke på forhånd ved å ta en lagtidseksponering med linsedekselet på.

Lenke til kommentar
Bjørn Rørslett bedriver jo ofte eksponeringer over flere timer, og har alltid som en del av testene sine hvor lang eksponering man kan gjøre - svaret er at det (i det minste på Nikon) er en teller som til slutt går full etter fryktelig mange timer. Da går det ikke lenger. :)

Dette er forøvrig løst i firmwareoppdatering. Så nå er det batterikapasiteten som bestemmer (med mindre man tar strøm rette fra veggen da).

Lenke til kommentar

Probemet med støy løser man ved å ta en såkalt "dark frame", dvs en "tom" eksponering som varer like lengde som selve eksponeringen. Det "tomme" bildet trekkes så fra den første eksponeringen. Dark frame kan sannsynligvis slås på i kameramenyen din.

Lenke til kommentar
Probemet med støy løser man ved å ta en såkalt "dark frame", dvs en "tom" eksponering som varer like lengde som selve eksponeringen. Det "tomme" bildet trekkes så fra den første eksponeringen. Dark frame kan sannsynligvis slås på i kameramenyen din.

I Nikon-verden kalles dette "Long Exp. NR" og finnes i "Shooting menu"

På Pentax K200D finner man dette valget i "custom settings", valg 10 "Slow shutter speed noise reduction".

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...